80% konsumentów przyznaje, że zdarza im się czekać z zakupami do momentu gdy rozpoczną się promocje lub wyprzedaże. Do najpopularniejszych opcji należą promocje posezonowe oraz wyprzedaże poświąteczne i noworoczne, a także te związane z Czarnym Piątkiem – wynika z raportu KPMG zatytułowanego Zakupy Polaków na wyprzedażach. Kto realnie zarządza procesem zakupu – konsument czy sprzedawca?
Z promocji posezonowych korzysta 62% ankietowanych, natomiast z okazji świątecznych i noworocznych – 56%. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się promocje związane z Czarnym Piątkiem, który stanowi typ promocji wybierany przez połowę respondentów. Zdecydowanie mniej popularny jest natomiast tzw. Cybernetyczny Poniedziałek/Cyber Monday (16%). Jedynie 2% ankietowanych twierdzi, że w ogóle nie korzysta z promocji.
Wstrzymywanie się z dokonaniem zakupu jest szczególnie widoczne wśród kobiet (89% wskazań) oraz konsumentów należących do pokolenia Z (92%).
Głównym czynnikiem skłaniającym do zakupu w ramach promocji jest cena produktu (deklaruje tak ¾ respondentów). Tylko 9% przyznaje, że kieruje się emocjami czy impulsami przy korzystaniu z wyprzedaży.
Z raportu wynika też, że Polacy planują wydać średnio 325 zł na poświątecznych i noworocznych wyprzedażach. Największym zainteresowaniem kupujących cieszyć się będą kosmetyki, odzież i bielizna, a także sprzęt elektroniczny i AGD.
Dla 51% respondentów najważniejszym kryterium wpływającym na budowanie lojalności w stosunku do sprzedawcy jest Customer Experience. W dalszej kolejności wskazywano na takie czynniki jak dostępność promocji dostosowanych do potrzeb klienta (45%) oraz istnienie programu lojalnościowego (41%).
Odpowiedz