Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

NesletterZapisz się do newslettera i bądź na bieżącoZapisz się
21 July 2025
Artykuły

Jak polscy konsumenci podejmują decyzje zakupowe?

  • 25 października, 2018
  • 2 min read
[addtoany]
Jak polscy konsumenci podejmują decyzje zakupowe?

Polscy konsumenci płynnie poruszają się pomiędzy światem wirtualnym i rzeczywistym, a przy podejmowaniu decyzji zakupowych używają różnych urządzeń do zapoznania się z wieloma źródłami informacji. Firmy, które chcą skutecznie odpowiadać na ich potrzeby, muszą zatem dysponować całościową strategią w online i offline – wynika z badania Ścieżki zakupowe polskich konsumentów opracowanego przez Ipsos dla Google.

Badanie przeprowadzono na konsumentach z Polski, Czech, Ukrainy i Grecji. Respondentów pytano o cztery kategorie produktów i usług – notebooki, telewizory, umowy z operatorami komórkowymi oraz odzież i obuwie.

W przypadku kupna produktów z kategorii elektroniki (laptopów, telewizorów, czy podpisywania umów z operatorami komórkowymi), ścieżka zakupowa często ma swój początek w sieci. 22% klientów korzysta w tym przypadku z wyszukiwarek internetowych. Popularne jest także sprawdzanie cen w porównywarkach oraz zapoznawanie się z opisami produktów na stronie producenta. Jeżeli chodzi o produkty z zakresu mody, wyszukiwarki i porównywarki nie cieszą się mniejszą popularnością – klienci częściej oglądają produkty na stronach producentów (35%) i w sklepach stacjonarnych (32%).

Polscy klienci okazali się najbardziej przywiązani do sklepów tradycyjnych. Podczas podejmowania decyzji o zakupie telewizora oraz odzieży i obuwia są oni bardziej skłonni do skorzystania ze sklepu stacjonarnego niż z innych źródeł informacji poza siecią, takich jak telewizja lub prasa.

Polscy konsumenci przejawiają większą lojalność w stosunku do marek niż klienci z pozostałych badanych krajów. W przypadku trzech spośród czterech objętych badaniem kategorii produktów i usług, polscy konsumenci częściej brali pod uwagę zakup produktu konkretnej marki podczas przystępowania do oceny dostępnej oferty. W przypadku zakupu telewizora rozważali zakup danej marki w 34% ( w stosunku do 27% w pozostałych krajach), w odniesieniu do operatorów komórkowych w 45% (w stosunku do 43% pozostałych), a przy zakupie ubrań w 21% (vs. 15% w innych krajach).

Polscy respondenci częściej niż osoby z trzech pozostałych krajów korzystają ze smartfonów poszukując informacji podczas oglądania telewizji czy spożywania posiłków. 46% Polaków planujących zakup laptopa szukało na swoich telefonach informacji na temat takich produktów w trakcie oglądania telewizji. U naszych regionalnych sąsiadów tacy konsumenci stanowili 37%.

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *