Czy wiesz, co to jest standard WCAG? Do niedawna dotyczył tylko instytucji publicznych, ale niebawem się to zmieni. Jesteś na to przygotowany/a? Już od 28 czerwca 2025 wszystkie sklepy internetowe działające w UE będą musiały dostosować się do standardów WCAG na poziomie AA.
Dlaczego standard WCAG jest istotny?
WCAG to skrót od Web Content Accessibility Guidelines, czyli zestaw wytycznych odnośnie dostępności treści internetowych. WCAG zapewnia dostęp do informacji i usług cyfrowych dla wszystkich użytkowników, w tym osób z niepełnosprawnościami oraz seniorom, którzy np. mają problemy ze wzrokiem. Dzięki dostosowaniu się do wytycznych WCAG poprawia się jakość strony, czyniąc ją bardziej przejrzystą i intuicyjną.
Jakie wytyczne wchodzą w skład WCAG 2.2?
Standard WCAG jest oparty na 4 zasadach:
- postrzegalność – wszystkie informacje na stronie muszą być podane w zrozumiały sposób. Strona powinna być responsywna, mieć napisy i transkrypcje do materiałów wideo oraz opisy do obrazków.
- funkcjonalność – strona nie może zawierać zbędnych migoczących elementów (mając na uwadze osoby chore na epilepsję). Użytkownik powinien mieć możliwość wykonywania zadań za pomocą klawiatury (bez korzystania z myszy).
- zrozumiałość – treści na stronie powinny być napisane prostym językiem. Stronę należy podzielić na sekcje, których nazwy będą zrozumiałe dla użytkownika.
- solidność (kompatybilność) – strona musi posiadać czysty kod HTML i dopasowywać się do różnych systemów operacyjnych i przeglądarek. Użytkownicy korzystający z technologii wspierających, takich jak czytniki dla niewidomych, powinni przeglądać treści i podejmować akcje na stronie bez żadnych przeszkód.
W skład tych zasad wchodzi 13 wytycznych (początkowe numery oznaczają zasadę, do której jest przypisana wytyczna – 1.X należy do postrzegalności, 2.X – do funkcjonalności, 3.X – do zrozumiałości oraz 4.X – do solidności):
- 1.1 Alternatywa tekstowa
- 1.2 Multimedia
- 1.3 Możliwość adaptacji
- 1.4 Rozróżnialność
- 2.1 Dostępność z klawiatury
- 2.2 Wystarczający czas
- 2.3 Ataki padaczki
- 2.4 Możliwość nawigacji
- 2.5 Metody obsługi
- 3.1 Możliwość odczytania
- 3.2 Przewidywalność
- 3.3 Pomoc przy wprowadzaniu informacji
- 4.1 Kompatybilność
Dla każdej wytycznej istnieją kryteria sukcesu na trzech poziomach zgodności – w WCAG 2.2 dokonano pewnych aktualizacji (m.in. usunięto 1 kryterium sukcesu) oraz dodano 9 kryteriów sukcesu.
Na jakie elementy należy zwrócić uwagę – poziomy zgodności WCAG
Kryteria sukcesu w WCAG są podzielone na trzy poziomy zgodności:
- Poziom A jest najmniej restrykcyjny. To minimalne wymagania, jakie powinna spełniać strona, by być zgodna z WCAG.
- Poziom AA to najczęściej wymagany poziom zgodności – obejmuje dodatkowe kryteria względem poziomu A, takie jak zastosowanie odpowiedniego kontrastu kolorów czy posiadanie responsywnej strony.
- Poziom AAA jest najbardziej restrykcyjny. Obejmuje ponad 70 kryteriów sukcesu, może być stosowany przez firmy, które chcą stworzyć strony dedykowane dla użytkowników z niepełnosprawnościami i osób starszych.
Oto nowe kryteria sukcesu, które pojawiają się w WCAG 2.2:
- 2.4.11 (AA) Niezasłonięty Fokus (minimum) – element, na który przenosimy fokus, musi być przynajmniej w części widoczny.
- 2.4.12 (AAA) Niezasłonięty Fokus (rozszerzone) – element, na który przenosimy fokus, musi być cały widoczny.
- 2.4.13 (AAA) Wygląd Fokusu (rozszerzone) – fokus można uznać za dobrze widoczny przy grubości przynajmniej 2 px oraz kiedy będzie kontrastować z tłem przynajmniej w stosunku 3:1.
- 2.5.7 (AA) Gesty przeciągania – przeciąganie elementów powinno odbywać się nie tylko za pomocą myszy, ale również alternatywnie np. odpowiednim przyciskiem.
- 2.5.8 (AA) Rozmiar celu (minimum) – minimalny rozmiar celu (np. przycisku) powinien wynosić co najmniej 24 na 24 px.
- 3.2.6 (A) Spójna pomoc i kontakt – w przypadku elementu, który znajduje się na wielu podstronach (np. przycisk “Czat online”), musi się on znajdować zawsze w tym samym miejscu i działać w taki sam sposób niezależnie od podstrony, na której znalazł się użytkownik.
- 3.3.7 (A) Ponowny wpis – przy podawaniu danych w różnych krokach na stronie powinna być możliwość wyboru wprowadzonych wcześniej informacji (np. poprzez autouzupełnianie).
- 3.3.8 (AA) Dostępne uwierzytelnianie (minimum) – mając na uwadze osoby z niepełnosprawnością intelektualną, podczas logowania powinny być dopuszczalne inne metody logowania (opisane w WCAG) niż wpisywanie hasła czy rozwiązywanie skomplikowanych zagadek. Witryna nie powinna blokować opcji wklejenia hasła.
- 3.3.9 (AAA) Dostępne uwierzytelnianie (rozszerzone) – przy uwierzytelnianiu nie należy wymagać rozpoznawania informacji nietekstowych (np. zdjęć).
Czy WCAG 2.2 pomaga w pozycjonowaniu strony?
Oczywiście, że tak. Strona, która jest zgodna z WCAG zawiera odpowiednio oznaczony nagłówkami tekst, a także jest podzielona na spójne części i teksty alternatywne dla treści nietekstowych (tzw. atrybuty alt), które wpływają na pozycjonowanie. Boty Google analizują wszystkie elementy, a wyeliminowanie poprzez WCAG zbędnych rzeczy i chaotycznych, niespójnych tekstów sprawia, że strona będzie uznana za bardziej wiarygodną i jest większe prawdopodobieństwo, że pojawi się wysoko na liście wyszukiwania.
Kto musi dostosować się do WCAG w najbliższym czasie?
W związku z wejściem w życie Europejskiego Aktu o Dostępności, od 28 czerwca 2025 poza podmiotami publicznymi (które już wcześniej podlegały przepisom o zapewnieniu dostępności dla użytkowników z niepełnosprawnościami oraz osób starszych) obowiązkiem wdrożenia dostępności cyfrowej zgodnej z WCAG będą objęte:
- sklepy internetowe
- banki i instytucje finansowe
- firmy telekomunikacyjne (operatorzy telefoniczni, dostawcy internetu)
- firmy transportowe, oferujące dokonanie rezerwacji, zakupu biletu
- dostawcy energii, wody, gazu
- platformy z e-bookami i publikacjami cyfrowymi
- portale zdrowotne (np. oferujące telekonsultacje)
- platformy edukacyjne (np. z kursami online)
- platformy streamingowe
- serwisy ogłoszeniowe
Istnieją jednak wyjątki – z WCAG wyłączone mogą być mikroprzedsiębiorstwa, które nie świadczą usług cyfrowych o charakterze publicznym.
Ważne: do WCAG muszą dostosować się podmioty, które oferują produkty lub usługi cyfrowe na terenie Unii Europejskiej, niezależnie od tego, czy ich siedziba znajduje się w jednym z państw członkowskich.
Podsumowanie
Wytyczne WCAG mają na celu zwiększenie dostępności strony i umożliwienie korzystania z treści i podejmowania akcji przez osoby z niepełnosprawnościami oraz starsze, przy zapewnieniu im jak najwyższego komfortu. Dzięki wytycznym WCAG firma może poprawić interfejs i stać się inkluzywną, pokonując wszelkie bariery. Konkretnie opisane kryteria sukcesu, podzielone na poziomy zgodności, pomagają dopasować konkretne elementy oraz wskazują najważniejsze kwestie, jakie trzeba spełnić, aby strona spełniała dostępność cyfrową.
Działasz w branży e-commerce? Sprawdź specjalną wersję iPresso dedykowaną dla sklepów internetowych!
Odpowiedz