Twoja firma opiera się na subskrybcjach i abonamentach? Na pewno regularnie sprawdzasz, jak idzie sprzedaż, i pilnujesz, co trzeba zrobić, żeby przyciągnąć więcej klientów i zbudować ich lojalność. Wskaźnik MRR umożliwia sprawdzenie średniego miesięcznego przychodu. Wiesz, czym jest oraz ile wynosi Twój MRR rezygnacji (ang. MRR Churn Rate)?
Co to jest MRR rezygnacji?
MRR Churn Rate pokazuje, jaka część klientów zrezygnowała z usług w określonym czasie. W firmie oferującej model subskrypcyjny (np. zajmująca się dystrybucją treści wideo, z własną platformą streamingową) wzór na miesięczny MRR rezygnacji wygląda następująco:
Innymi słowy bierzesz pod uwagę np. jeden miesiąc i sprawdzasz, ile osób zrezygnowało z Twoich usług. Jeżeli MRR Churn jest na poziomie kilku procent, to nie ma się czym przejmować, ale w dłuższej perspektywie ten wskaźnik na poziomie kilkunastu (lub co gorsza kilkudziesięciu) procent powinien zaniepokoić.
MRR rezygnacji możesz obliczać zarówno w krótkim, jak i też w dłuższym okresie, a najlepiej kontrolować go miesięcznie, kwartalnie i rocznie.
Klient zrezygnował z subskrypcji – i co teraz?
Powodów rezygnacji z subskrypcji może być wiele. Z iPresso Marketing Automation podejmiesz konkretne działania, dzięki którym zmniejszysz MRR Churn i zachęcisz klientów do powrotu. Masz dużo więcej możliwości, niż Ci się wydaje:
- Stwórz formularz z pytaniem, dlaczego użytkownik zrezygnował z Twoich usług – być może okaże się, że zapomniał o terminie płatności i subskrypcja została przerwana i z chęcią dalej będzie klientem. Przy wysokim wskaźniku MRR rezygnacji z subskrypcji warto sprawdzić, czy na stronie nie pojawia się jakiś błąd, np. przy wyborze konkretnej metody płatności.
- Zachęć do powrotu kodem rabatowym – ktoś, kto korzysta z Twoich usług od dłuższego czasu, zrezygnował z subskrypcji? Pokaż mu, że jest dla Ciebie ważny i stwórz spersonalizowaną wiadomość z kodem zniżkowym na kolejną subskrypcję.
- Porównaj oferty konkurencji i przeanalizuj wyniki swoich działań – być może klienci masowo zaczęli rezygnować nie bez powodu. Wyobraź sobie, że nagle konkurencja zaczęła promować nowy rodzaj subskrypcji, bardziej przekonywujący klientów i do tego tańszy.
Jakie działania jeszcze warto podjąć:
- Ustaw przypominające maile o upływającej subskrypcji – załóżmy, że masz klienta, który opłaca z góry subskrypcję na cały rok. Myślisz, że za 365 dni będzie pamiętać, żeby ją przedłużyć? Wystarczy, że wyślesz krótki SMS z informacją, za ile dni kończy się subskrypcja, a już znacznie zmniejszysz MRR Churn.
- Zareklamuj dodatkowe pakiety i unikalne treści dostępne tylko na Twojej platformie – pokaż klientom, jak wiele stracą, kiedy od Ciebie odejdą. Wyślij maile z informacją o nowościach, których użytkownicy nie zobaczą nigdzie indziej.
- Stwórz program lojalnościowy i zachęć do regularnego opłacania subskrypcji – masz problem z klientami, którzy po kilku opłaconych miesiącach czy latach nagle nie przedłużają subskrypcji? Zachęć ich poprzez program lojalnościowy, w którym będą dostawać punkty za zaangażowanie i opłacanie dodatkowych pakietów. Dla użytkowników z największą liczbą punktów przygotuj specjalne nagrody, a MRR rezygnacji na pewno spadnie.
Podsumowanie
MRR Churn to wskaźnik, który pokazuje jaka część klientów zrezygnowała z opłacania subskrypcji np. w ciągu ostatniego miesiąca. W ten sposób łatwo sprawdzisz, czy użytkownicy są chętni do przedłużania subskrypcji, czy wolą przejść do konkurencji. Wysoki wskaźnik MRR rezygnacji może świadczyć o problemach np. z wyborem płatności przy opłacie subskrypcji.
Wykorzystując automatyzację marketingu, masz wiele możliwości do zwiększenia zaangażowania obecnych klientów, żeby przedłużali subskrypcję i lojalnie wybierali Twoją ofertę. Kliknij tutaj i wypełnij brief – skontaktujemy się, aby porozmawiać o tym, jak Marketing Automation pomoże w Twoim biznesie.
Odpowiedz