Strona główna » Mierzenie skuteczności działań marketingowych

Mierzenie skuteczności działań marketingowych

analityka i raporty w marketingu

Kiedy decydujesz się na przeprowadzenie kampanii marketingowej, z pewnością oczekujesz konkretnych rezultatów. Ale skąd możesz wiedzieć, czy kampania spełniła pokładane w niej nadzieje? Jak możesz zmierzyć efektywność działań marketingowych? To oczywiście zależy od tego, co dokładnie robisz. Przyjrzyjmy się najczęstszym możliwościom.

W jednym tekście bardzo ciężko jest zebrać wszystkie możliwe działania marketingowe. Mierzenie skuteczności zależy przede wszystkim od celów, jakie sobie stawiasz. Jeśli dążysz do zwiększenia widoczności, będziesz liczyć wejścia na stronę i wyświetlenia. Jeśli chcesz zwiększyć sprzedaż, będziesz liczyć konwersje i zamówienia. W tym wpisie pokażemy Ci pewne uniwersalne formy analityki marketingowej, żebyś wiedział, jak zmierzyć swoje działania promocyjne.

Zacznij od narzędzia do analityki

Pewne działania marketingowe można bardzo łatwo śledzić i mierzyć. Dobrym przykładem są posty w social mediach. Każda platforma informuje, ile osób wyświetliło, kliknęło lub polubiło dany post. W innych wypadkach potrzebne będą odpowiednie narzędzia.

Dobrym przykładem jest Google Analytics. To darmowe narzędzie, które umożliwia śledzenie najważniejszych danych związanych ze stroną i odwiedzającymi ją użytkownikami. Dzięki Google Analytics możesz dowiedzieć się:

  • z jakich źródeł pozyskujesz ruch;
  • jaka jest charakterystyka Twojej grupy docelowej;
  • co użytkownicy robią na Twojej stronie – co oglądają, co czytają, ile czasu na niej spędzają itp.
  • jaką ścieżką najczęściej podążają na stronie (od wejścia do wyjścia);
  • jakie są Twoje najskuteczniejsze landing page (strony, na które trafiają klienci);
  • jak działa Twoja strona (m.in. w jakim czasie się ładuje);
  • jakie słowa i frazy kluczowe są wykorzystywane, aby trafić na Twoją stronę;
  • ile sesji/unikalnych użytkowników masz każdego miesiąca i wiele więcej.

Źródło grafiki: https://datastudio.google.com/reporting/e07ba956-b3ae-4f42-a69f-9a30e4023632/page/nXDGB

Jedyne co musisz zrobić, to zintegrować tę platformę ze swoją stroną. Można to zrobić, wklejając krótki kod do kodu strony. Tutaj znajdziesz instrukcję, jak to zrobić.

Tak naprawdę każde profesjonalne narzędzie marketingowe zawiera moduł analityczny. Dla przykładu Mailchimp, narzędzie do e-mail marketingu, pozwala śledzić skuteczność wysyłanych maili i newsletterów (przede wszystkim otwarcia, kliknięcia, ale co ciekawe także zaangażowanie i wzrosty z Twoich kampanii z innych kanałów).

Mierzenie skuteczności reklam

W naszym tekście o modelach rozliczeniowych wyjaśniliśmy, że jest pięć podstawowych form rozliczeń reklam w internecie. I tak, jeśli bazujesz na rozliczeniu CPC (opłata za kliknięcie), to mierzysz skuteczność, sprawdzając, ile osób kliknęło reklamę i tak dalej. Oczywiście to nie wszystko, co możesz zrobić. Możesz mierzyć również wyświetlenia i konwersje (zależnie od celów). Aby wyświetlać reklamy online, potrzebujesz miejsca, gdzie będą się one pokazywać. Dzisiaj większość marketerów bazuje na dwóch głównych źródłach – Google i Facebook. Dlaczego? Ponieważ te dwie platformy pozwalają Ci dotrzeć do zdecydowanej większości użytkowników internetu na świecie.

Każda z tych platform ma własne moduły analityczne. Jeśli zatem zaczynasz kampanię na Facebooku, możesz otworzyć Facebook Business Managera (obecnie Meta Business Suite) i przejść do sekcji „insights”, gdzie znajdziesz dane na temat swojej aktywności (liczba postów/stories), osiąganych wyników (zasięg strony/reklamy) i wzrostu Twojej społeczności. Zobacz taki przykładowy raport z sekcji z wynikami:

Inne platformy (w tym Google, Instagram, LinkedIn, Twitter itp.) działają dokładnie tak samo. Zamawiasz reklamy i zyskujesz dostęp do panelu analitycznego, gdzie w jednym miejscu zgromadzone są wszystkie potrzebne dane. Dodatkowo możesz zestawić te wyniki z danymi z Google Analytics, aby uzyskać bardziej kompleksowy pogląd na swój marketing.

Mierzenie SEO

SEO to długoterminowa strategia. Prawdopodobnie nie zobaczysz spektakularnych rezultatów w ciągu kilku dni albo nawet tygodni. Ale rezultaty, gdy już przyjdą, także będą długoterminowe. Kiedy dotrzesz do pierwszej strony w Google, może to być wartościowe źródło nowych klientów przez wiele miesięcy. Skuteczność SEO może być zmierzona także poprzez to, jak dobrze Twoja strona spełnia wymagania Google. W praktyce to oznacza:

  • Jaki jest autorytet (DA) Twojej witryny: Ten wskaźnik informuje o tym, na ile Twoja strona jest wartościowa w danym sektorze lub branży. Liczy się go w skali od 0 do 100. Im wyższy osiągasz wynik, tym bardziej prawdopodobne jest, że będziesz dobrze widoczny w wyszukiwarce.
  • Ile backlinków posiadasz: Innymi słowy, ile stron (wysokiej jakości) kieruje do Twojej witryny. Im więcej backlinków, tym lepiej.
  • Czy Twoja strona szybko się ładuje i jest przyjazna urządzeniom mobilnym: To dwa warunki wstępne dla dobrej widoczności w Google. Niedawne wytyczne Google (tzw. core web vitals) wskazują, że strona powinna się ładować w czasie poniżej 2,5 sekundy. 
  • Jaką pozycję masz w SERP (stronie z wynikami wyszukiwania): To najbardziej oczywista metryka. Im wyżej jesteś w Google, tym skuteczniejsze są Twoje działania SEO (i odwrotnie).

Nie da się jednak mierzyć skuteczności działań SEO samodzielnie. Potrzebne są odpowiednie narzędzia, przede wszystkim:

  • Ahrefs
  • Senuto
  • Semrush
  • Ubersuggest

To właśnie tutaj pozyskujesz potrzebne dane dotyczące kondycji Twojej strony, linków, autorytetu domeny i innych elementów niezbędnych do oceny jakości działań SEO.

Mierzenie content marketingu

To chyba najtrudniejszy temat. Prawdopodobnie słyszałeś, że content marketing nie jest bezpośrednim narzędziem sprzedażowym. I to prawda; rolą content marketingu jest ułatwianie i wspieranie sprzedaży poprzez:

  • dostarczanie obecnym i przyszłym klientom porad i informacji, których potrzebują,
  • edukowanie rynku,
  • pokazywanie korzyści płynących z Twojej oferty/usługi/produktu,
  • wyjaśnianie, jak można wykorzystać Twoją ofertę do maksimum (to ważne szczególnie w świecie IT).

Content marketing to również bardzo szeroka dziedzina, obejmuje bowiem posty na blogu, wpisy gościnne, newslettery, posty social media, informacje prasowe, landing pages i nawet reklamy. Każda z tych form jest mierzona w inny sposób. Dla przykładu wiele osób uważa, że posty na blogu nie są skuteczne – nie możesz zmierzyć, jak wpływają na sprzedaż. To nie do końca prawda. Po pierwsze, dzięki Google Analytics, możesz zobaczyć, które wpisy na blogu są szczególnie interesujące dla Twoich klientów (bo są klikane i czytane). Po drugie, możesz prowadzić kampanie reklamowe kierujące do danych wpisów, aby zwiększyć ich poczytność. I po trzecie, kiedy tworzysz posty dopasowane do potrzeb działu sprzedaży, możesz zobaczyć, jak one korelują ze sprzedażą (np. ile osób klika linki/CTA w Twoich wpisach blogowych). 

CONTENT DOPASOWANY DO SPRZEDAŻY

W naszym wpisie o lejku marketingowym wyjaśniliśmy, że są trzy główne etapy każdego procesu sprzedażowego:

  1. TOFU – top of the funnel (góra lejka)
  2. MOFU – middle of the funnel (środek lejka)
  3. BOFU – bottom of the funnel (dół lejka)

Dobrze jest tworzyć posty i artykuły dopasowane do potrzeb każdego z tych etapów. Posłużmy się przykładem. Załóżmy, że oferujesz usługi SEO i chcesz edukować klientów i pozyskać więcej zleceń. Możesz zrobić? Możesz tworzyć i promować teksty dopasowane do:

1. TOFU: Czy SEO to dobra strategia? Jak można zdobyć więcej klientów w sieci? Czym jest pozycjonowanie?

2. MOFU: SEO vs. SEM. Dlaczego nie widzę swojej strony w Google? Jak mogę dopasować swoją stronę do urządzeń mobilnych? Jak przyspieszyć ładowanie strony?

3. BOFU: SEO – samemu czy z agencją? Jak wybrać agencję SEO. Co zrobić, żeby SEO było skuteczne. Ile czasu zajmie wypozycjonowanie strony w Google?

W ten sposób treści, które tworzysz, są spójne z wysiłkami sprzedażowymi. I to, w skrócie, jest rola content marketingu – to taki „skrzydłowy” działu sprzedaży. 

Mierz swoje kampanie z iPresso

W iPresso w pełni rozumiemy wagę analityki marketingowej. Dlatego nasza platforma zawiera rozbudowany moduł analityczny, który pozwala Ci mierzyć skuteczność kampanii marketing automation. Co szczególnie przydatne, możesz zintegrować iPresso z Google Analytics, aby uzyskać lepszy wgląd w swój marketing. Dowiedz się więcej o naszej analityce i zacznij darmowy okres próbny już dzisiaj!

Odpowiedz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.