Strona główna » Jak AI (sztuczna inteligencja) zmienia marketing?

Jak AI (sztuczna inteligencja) zmienia marketing?

Jak sztuczna inteligencja zmienia marketing?

Sztuczna inteligencja zawitała już do wielu sektorów i branż. Online marketing nie stanowi wyjątku. Dzięki AI, działania marketingowe są szybsze i skuteczniejsze. Zobaczmy, jak ta fascynująca technologia zmienia świat marketingu i jak możesz ją wdrożyć do swojej strategii sprzedażowo-marketingowej.

Sztuczna inteligencja to technologia zaprojektowana, aby pomagać ludziom wykonywać relatywnie proste i powtarzalne czynności. W rezultacie pozwala zaoszczędzić masę czasu i skupić się na bardziej strategicznych kwestiach i problemach. Co więcej, AI wiele czynności wykonuje po prostu lepiej niż ludzie. To bez wątpienia technologia, którą powinieneś się zainteresować. Teraz możesz ją stosunkowo łatwo wdrożyć w swojej firmie dzięki gotowym rozwiązaniom i narzędziom, które ją wykorzystują.

A mówiąc o narzędziach AI, jeśli chodzi o marketing, dzieje się całkiem sporo! Sztuczna inteligencja ma w tej branży dużo do powiedzenia, szczególnie w trzech głównych obszarach:

  1. conversational AI,
  2. automatyzacja,
  3. personalizacja.

Przyjrzyjmy się każdemu z tych obszarów bliżej i zobaczmy, co możesz dzięki nim zyskać.

Conversational AI

Tutaj mówimy przede wszystkim o inteligentnych asystentach – chatbotach i voicebotach. Ich popularność stale rośnie już od jakiegoś czasu. A to dlatego, że tacy asystenci są po prostu pomocni. Badania wskazują, że mogą sobie poradzić nawet z 70% rozmów z Twoimi klientami!

Chatboty i voiceboty przydają się szczególnie do:

  • odpowiadania na często zadawane pytania,
  • dostarczania informacji o zamówieniu/wysyłce,
  • umawiania spotkań i konsultacji,
  • dystrybuowania voucherów i kodów promocyjnych,
  • zbierania CV od kandydatów do pracy i wielu innych zadań.

Klienci cenią chatboty, szczególnie gdy nie mają zbyt dużo czasu (53% odpowiedzi) i chcą szybko uzyskać odpowiedź na swoje pytanie (51% odpowiedzi).

Źródło grafiki: Gladly’s CX Report 2021

Każdego miesiąca powstaje coraz więcej inteligentnych asystentów i szacunki wskazują, że jest ich już ponad 4 miliardy. Wynika to z tego, że ludzie się szybko do nich przyzwyczajają. Jak donosi Adweek, 65% klientów nie ma nic przeciwko rozwiązaniu swojej sprawy bez udziału pracownika firmy.

Dzięki chatbotowi Twoja firma może zaoszczędzić masę czasu i pieniędzy, zapewniać szybką obsługę klienta 24/7 i zwiększać zadowolenie klientów, czyli CX (inny raport podaje, że aż 70% millenialsów, którzy rozmawiali z chatbotem, miało pozytywną opinię na temat przeprowadzonej rozmowy).

Lista możliwości chatbotów stale rośnie. Dzisiaj nawet pomagają pacjentom z demencją i depresją. A jeśli chodzi stricte o marketing, to chatboty dobrze sprawdzają się do zbierania leadów i odpowiadania na wstępne zainteresowanie. Dokładnie tak, jak to robi chatbot nieruchomościowy Roof.ai: 

Źródło grafiki: Roof.ai

JAK WDROŻYĆ CHATBOTA?

Masz tutaj dwie możliwości. Możesz albo zbudować takiego chatbota od zera, albo zdecydować się na gotowe rozwiązanie. Pierwsza opcja jest droższa i bardziej czasochłonna. Z drugiej strony, zyskujesz w ten sposób pewność, że Twój bot będzie działać dokładnie tak, jak tego oczekujesz. Gotowe chatboty są z kolei dostępne dzięki takim platformom, jak ChatFuel. Tutaj wystarczy tylko wszystko skonfigurować. Często nie są wymagane nawet umiejętności programistyczne! Z pewnością technologia chatbotów będzie się rozwijać. Jakiś czas temu powstało nowe rozwiązanie o nazwie Ivy.ai. Umożliwia ono korzystanie z chatbotów, które same się budują i rozwijają.

Automatyzacja

Witamy na naszym podwórku! Automatyzacja to dokładnie to, czym zajmujemy się w iPresso. Ta dziedzina marketingu także często wykorzystuje AI. Inteligentne narzędzia marketingowe pomogą Ci bez przeszkód realizować kampanie i osiągać cele marketingowe. Dzisiaj liczba narzędzi marketingowych wykorzystujących jakąś formę AI jest wprost oszałamiająca.

Dzisiaj narzędzia marketing automation mogą pomóc Ci:

  • tworzyć i edytować treści (Frase.io, Jasper.ai, Grammarly),
  • ustalać optymalne ceny w sklepie internetowym (Dealavo, Prisync),
  • wysyłać e-maile i zarządzać relacjami z klientami (Optimove),
  • poprawiać SEO Twojej witryny (Contadu),
  • analizować dane marketingowe (Google Analytics, Albert.ai, Granify),
  • i wiele więcej!

Automatyzacja marketingu jest możliwa dzięki ogromnym ilościom danych, którymi dysponujemy (tzw. data-driven marketing). W tym miejscu warto przywołać jeszcze jedną technologię, a jest nią uczenie maszynowe (ML). To pokrewna do AI technologia, która opiera się na prostym założeniu – im większą ilością danych algorytm dysponuje, tym skuteczniejszy się staje. W rezultacie narzędzia wykorzystujące ML stają się coraz lepsze w miarę upływu czasu.

Jak już wspomnieliśmy, marketing automation to nasza działka. Zobacz, jakie funkcjonalności oferujemy i napisz do nas po szczegóły!

Personalizacja

Personalizacja to coś, co po prostu musisz mieć w dzisiejszym świecie marketingu i e-commerce. Personalizacja pozwala Ci skuteczniej docierać do klientów, oferować im produkty dopasowane do ich potrzeb i budować z nimi długotrwałe relacje.

I nie miej żadnych wątpliwości, personalizacja to coś znacznie więcej niż tylko wklejanie imienia odbiorcy w newsletterze. Zaawansowane silniki personalizacji analizują zachowanie klientów i porównują je z działaniami innych osób o podobnym profilu. W rezultacie możliwe jest wykorzystanie pewnych powtarzających się schematów i użycie ich do rekomendowania produktów, usług i treści. Obecnie wyróżniamy trzy rodzaje silników personalizacji: 

  • Collaborative filtering: Ten rodzaj personalizacji opiera się na informacjach zgromadzonych z obserwacji zachowań i preferencji użytkowników. Posłużmy się przykładem. Jeśli sklep dla gamerów ma dwóch klientów zainteresowanych zakupem nowego laptopa gamingowego i jeden z nich dodatkowo włoży do koszyka myszkę gamingową, to prawdopodobne jest, że ta druga osoba także będzie nią zainteresowana. Tak działa collaborative filtering.
  • Content-based filtering: Tutaj silnik skupia się praktycznie wyłącznie na danym kliencie – analizuje, jakie produkty go interesują i sugeruje zapoznanie się z podobnymi przedmiotami.
  • Model hybrydowy: Stanowi po prostu połączenie dwóch wcześniejszych rodzajów.

Netflix jest doskonałym przykładem firmy, która dobrze radzi sobie z rekomendacjami. Algorytmy tej platformy analizują wybory danej osoby i porównują je z innymi osobami o podobnych zainteresowaniach. Te dane są wykorzystywane do generowania trafnych sugestii, co warto obejrzeć. Tak zaawansowana personalizacja nie byłaby możliwa bez AI i uczenia maszynowego. 

Zobacz, na tym krótkim video, jak działa personalizacja Netflixa (tylko po angielsku):

Embedded video: 

Personalizacja to technika, która umożliwia:

  • oferowanie trafnych sugestii produktowych,
  • tworzenie skutecznych programów VIP i lojalnościowych,
  • odzyskiwanie porzuconych koszyków,
  • budowanie pozytywnego wizerunku Twojej firmy,
  • stałe poprawianie jakości kampanii marketingowych (np., e-mail marketing, powiadomienia push, SMS-y itd.)

Co ciekawe, personalizacja contentu to główny powód, dla którego dyrektorzy marketingu w USA wykorzystują sztuczną inteligencję (ankieta MarketingCharts.com):

Źródło grafiki: https://www.forbes.com/sites/louiscolumbus/2019/07/07/10-charts-that-will-change-your-perspective-of-ai-in-marketing/?sh=55962a092d03

Podsumowując, AI w marketingu to prawdziwy game-changer. Z tą technologią pracujesz bardziej efektywnie, Twoje kampanie są lepiej dopasowane do potrzeb klientów i oszczędzasz mnóstwo czasu. Dlaczego zatem nie miałbyś wypróbować, jak działa sztuczna inteligencja w marketingu?


Odpowiedz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.