Strona główna » Customer Data Platform (CDP) vs Marketing Automation (MA)

Customer Data Platform (CDP) vs Marketing Automation (MA)

Customer Data Platform (CDP) vs Marketing Automation (MA)

Czym jest Customer Data Platform (CDP)? Najprościej określić to jako bardzo wyspecjalizowany software, przeznaczony do stworzenia i zarządzania spójną bazą klientów. Z bazy tej mogą korzystać inne programy. CDP pobiera dane z różnych źródeł, przetwarza je i w efekcie tworzy profil klienta. Tak opracowane dane są następnie dostępne dla innych aplikacji, tworząc MarTech stack.

Customer Data Platform to w kontekście MarTech stack (Co to jest MarTech stack?), to bardzo ważny temat. Same w sobie narzędzia CDP powstały na bazie takich rozwiązań jak management kampanii multichannel, tag management i integracji danych.

CDP w kontekście samego MarTech stack ma znaczenie o tyle, że pozwala właśnie na budowę profilu klienta. Ten zawiera tak podstawowe dane jak:

  • Imię
  • Nazwisko
  • Telefon
  • Email
  • Listę dotychczasowych zakupów
  • Dane behawiorystyczne (pora i czas dokonania zakupu, odległości czasowe między kolejnymi zakupami, zawartość koszyka, itp.)

Narzędzia Customer Data Platform posiadają następujące cechy:

  • Mają zunifikowaną strukturę – pojedyncza baza danych zawiera w sobie profile klientów i innego rodzaju dane, zarchiwizowane ze współpracujących ze sobą systemów
  • Pozwalają na grupowanie klientów w segmenty. Dzięki temu jesteś w stanie szybciej i łatwiej identyfikować trendy, zwłaszcza metatrendy, które tworzone są, i które angażują dużą ilość odbiorców
  • Dane są dostępne dla zewnętrznych systemów. Dzięki temu łatwiej jest ci tworzyć i zarządzać kampaniami, ponieważ możesz dokonywać łatwiej analizy danych i łączyć je w logiczne łańcuchy
  • Wszystkie dane o pojedynczym kliencie są łatwe do wywołania i identyfikowane za pomocą specjalnego identyfikatora
  • Można nimi łatwo zarządzać, niepotrzebny jest do tego dział IT, wystarczy przeszkolony marketer

Customer Data Platform przeznaczony jest głównie do:

  • Analizy krótkofalowych i długofalowych trendów
  • Analitycznego prognozowania
  • Tworzenia rekomendacji działań i wskazówek dotyczących przyszłych kampanii na podstawie zebranych danych

Tym właśnie różnią się narzędzia CDP od narzędzi do Marketing Automation (dowiedz się dokładnie Co to jest Marketing Automation). Customer Data Platform jest inne zarówno jeśli chodzi o architekturę (design) jak i o funkcjonalność. Owszem, CDP proponują pewne funkcjonalności, które posiadają systemy marketing automation, ale w żadnym wypadku ich nie zastępują.

Cała idea CDP polega na tym, aby narzędzie to współpracowało z innymi systemami. To swego rodzaju „przechowalnie danych” dla aplikacji do automatyzacji marketingu.

Dzięki narzędziom Customer Data Platform, marketer jest w stanie spersonalizować doświadczenie klienta. Zbieranie i przetwarzanie danych to podstawa współczesnego marketingu. Dzięki nim jesteś w stanie dostosować przekaz marketingowy nie tylko do poszczególnych grup klientów dzięki segmentacji, ale także do pojedynczego klienta. W ten sposób możesz zwiększyć skuteczność swojej kampanii.

Obecnie to narzędzia CDP zwiększają swoją skuteczność. Według lipcowego raportu Customer Data Platform Institute z 2019 roku, na rynku przybyło 19 nowych rozwiązań tego typu, a zgromadzony kapitał osiągnął wartość 317 milionów dolarów. To pokazuje, jaką siłą rażenia dysponują te rozwiązania.

Jednocześnie pokazuje to, jak bardzo są wyspecjalizowane, a więc z konieczności ograniczone. CDP stanowi doskonałe uzupełnienie narzędzi do automatyzacji marketingu.

Musisz też pamiętać o różnicach występujących w narzędziach Customer Data Platform. Wielkie firmy mają inne potrzeby niż te mniejsze, siłą rzeczy CDP będzie się więc różniło:

  • Skalowanie. Wielkie firmy potrzebują szybkiego dostępu do ogromnych ilości danych. Rozwiązania typu enterprise dostosowane są więc do przetwarzania danych na temat całych grup produktowych i wielkich grup klientów. Mniejsze firmy nie potrzebują aż tak rozbudowanych systemów.
  • Elastyczność. Plug-and-play nigdy nie jest dobrym rozwiązaniem. Twoja firma potrzebuje rozwiązań dostosowanych pod ciebie – rodzaj biznesu i branżę. Nieważne czy jest to rynek usług finansowych, branża FMCG, e-commerce, czy branża edukacyjna – elastyczność i modułowość jest kluczowa.
  • Bezpieczeństwo danych. Informacje o twoich klientach są bezcenne. W tym sensie, że pomagają ci prowadzić i administrować biznesem, ale także dlatego, że możesz zapłacić ogromne kary za ich wyciek. Najlepsze systemy CDP chronią dane, także z powodu zgodności oprogramowania z RODO.

Customer Data Platform to oprogramowanie stanowiące tylko niewielki wycinek ogólnej ilości narzędzi niezbędnych dla marketera. Automatyzacja marketingu a CDP to odmienne, ale jednak uzupełniające się światy.

Nie tylko dowiedz się więcej o automatyzacji, ale przetestuj ją przez 30 dni za darmo w swojej firmie. Zapraszamy do założenia darmowego triala iPresso Marketing Automation System. Wystarczy kliknąć guzik poniżej.

Odpowiedz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.