blog iPresso Marketing Automation

Customer Data Platform vs marketing automation

Czym jest Customer Data Platform (CDP)? Najprościej określić to jako bardzo wyspecjalizowany software, przeznaczony do stworzenia i zarządzania spójną bazą klientów. Z bazy tej mogą korzystać inne programy. CDP pobiera dane z różnych źródeł, przetwarza je i w efekcie tworzy profil klienta. Tak opracowane dane są następnie dostępne dla innych aplikacji, tworząc MarTech stack.

Customer Data Platform to w kontekście MarTech stack (Co to jest MarTech stack?) bardzo ważny temat. Same w sobie narzędzia CDP powstały na bazie takich rozwiązań jak management kampanii multichannel, tag management i integracji danych.

CDP w kontekście samego MarTech stack ma znaczenie o tyle, że pozwala właśnie na budowę profilu klienta. Ten zawiera tak podstawowe dane jak:

  • Imię
  • Nazwisko
  • Telefon
  • Email
  • Listę dotychczasowych zakupów
  • Dane behawiorystyczne (pora i czas dokonania zakupu, odległości czasowe między kolejnymi zakupami, zawartość koszyka, itp.)

Narzędzia Customer Data Platform posiadają następujące cechy:

  • Mają zunifikowaną strukturę – pojedyncza baza danych zawiera w sobie profile klientów i innego rodzaju dane, zarchiwizowane ze współpracujących ze sobą systemów
  • Pozwalają na grupowanie klientów w segmenty. Dzięki temu jesteś w stanie szybciej i łatwiej identyfikować trendy, zwłaszcza metatrendy, które tworzone są, i które angażują dużą ilość klientów
  • Dane są dostępne dla zewnętrznych systemów. Dzięki temu łatwiej jest ci tworzyć i zarządzać kampaniami, ponieważ możesz dokonywać łatwiej analizy danych i łączyć je w logiczne łańcuchy
  • Wszystkie dane o pojedynczym kliencie są łatwe do wywołania i identyfikowane za pomocą specjalnego identyfikatora
  • Można nimi łatwo zarządzać, nie potrzebny jest do tego dział IT, wystarczy przeszkolony marketer

Customer Data Platform przeznaczony jest głównie do:

  • Analizy krótkofalowych i długofalowych trendów
  • Analitycznego prognozowania
  • Tworzenia rekomendacji działań i wskazówek dotyczących przyszłych kampanii na podstawie zebranych danych

Tym właśnie różnią się narzędzia CDP od narzędzi do marketing automation. Customer Data Platform jest inne zarówno jeśli chodzi o architekturę (design) jak i o funkcjonalność. Owszem, CDP proponują pewne funkcjonalności które posiadają systemy marketing automation, ale w żadnym wypadku ich nie zastępują. Cała idea CDP polega na tym, aby narzędzie to współpracowało z innymi systemami. To swego rodzaju „przechowalnie danych” dla aplikacji do automatyzacji marketingu.

Dzięki narzędziom Customer Data Platform, marketer jest w stanie spersonalizować doświadczenie klienta. Zbieranie i przetwarzanie danych to podstawa współczesnego marketingu. Dzięki nim jesteś w stanie dostosować przekaz marketingowy nie tylko do poszczególnych grup klientów dzięki segmentacji, ale także do pojedynczego klienta. W ten sposób możesz zwiększyć skuteczność swojej kampanii.

Obecnie to narzędzia CDP zwiększają swoją skuteczność. Według lipcowego raportu Customer Data Platform Institute z 2019 roku, na rynku przybyło 19 nowych rozwiązań tego typu, a zgromadzony kapitał osiągnął wartość 317 milionów dolarów. To pokazuje, jaką siłą rażenia dysponują te rozwiązania.

Jednocześnie pokazuje to, jak bardzo są wyspecjalizowane, a więc z konieczności ograniczone. CDP stanowi doskonałe uzupełnienie narzędzi do automatyzacji marketingu, ale nie możesz traktować ich jako samodzielnego bytu, zdolnego do samodzielnego funkcjonowania; zarówno na rynku jak i w twojej firmie.

Musisz też pamiętać o różnicach występujących w narzędziach Customer Data Platform. Wielkie firmy mają inne potrzeby niż te mniejsze, siłą rzeczy CDP będzie się więc różniło:

  • Skalowanie. Wielkie firmy potrzebują szybkiego dostępu do ogromnych ilości danych. Rozwiązania typu enterprise dostosowane są więc do przetwarzania danych na temat całych grup produktowych i wielkich grup klientów. Mniejsze firmy nie potrzebują aż tak rozbudowanych systemów.
  • Elastyczność. Plug-and-play nigdy nie jest dobrym rozwiązaniem. Twoja firma potrzebuje rozwiązań dostosowanych pod ciebie – rodzaj biznesu i branżę. Nieważne czy jest to rynek usług finansowych, branża FMCG, e-commerce, czy branża edukacyjna – elastyczność i modułowość jest kluczowa.
  • Bezpieczeństwo danych. Informacje o twoich klientach są bezcenne. W tym sensie, że pomagają ci prowadzić i administrować biznesem ale także dlatego, że możesz zapłacić ogromne kary za ich wyciek. Najlepsze systemy CDP chronią dane, także z powodu zgodności oprogramowania z RODO.

Customer Data Platform to oprogramowanie stanowiące tylko niewielki wycinek ogólnej ilości narzędzi niezbędnych dla marketera. Automatyzacja marketingu a CDP to odmienne, ale jednak uzupełniające się światy. Nie można porównywać ich obojga, ale można, a nawet trzeba, zaakceptować ich współistnienie.

Jarosław Ściślak

Dodaj komentarz