Strona główna » Co to jest MarTech stack?

Co to jest MarTech stack?

Co to jest MarTech stack?

MarTech stack to najprościej rzecz ujmując, zestaw technologii i aplikacji marketingowych, pomagających profesjonalistom w codziennej działalności i wspomagających kampanie. Problem polega na tym, że marketerzy są przytłoczeni ilością dostępnego oprogramowania. Co zrobić, aby ograniczyć stack i wybrać tylko najlepsze narzędzia?

Przede wszystkim musisz odpowiedzieć sobie na pytanie do czego będzie ci potrzebne oprogramowanie. Czy do automatyzacji wysyłki emaili, czy do generowania raportów o zachowaniach użytkownika, czy w końcu do wysyłania thank you email do osób zapisanych na newsletter? Jakiekolwiek nie byłoby przeznaczenie aplikacji, musisz starannie przeanalizować wady i zalety, aby stworzyć stack, który będzie ci służył.

Jakie cechy powinien mieć MarTech stack?

  • Powinien zawierać wyspecjalizowane narzędzia lub…
  • … takie, które mają charakter modułowy, przeznaczony dla kilku branż
  • Powinien być komplementarny – wzajemnie się uzupełniać. Szukaj narzędzi, które współgrają z już istniejącą bazą twoich aplikacji…
  • … lub łatwo się z nią integrują dzięki narzędziom takim jak Zapier

Do budowy swojego stacka podejdź strategicznie:

  • Ustal obszary markertingu, dla których będziesz szukać narzędzi
  • Zastanów się które z nich potrzebują specjalnej uwagi – może są takie, w których trzeba wymienić całe oprogramowanie?
  • Przeanalizuj już posiadane oprogramowanie – jego słabe i mocne strony
  • Zastanów się, czy na pewno potrzebujesz wszystkich posiadanych aplikacji
  • Pomyśl, czy przynajmniej części z nich nie warto zastąpić nowszymi wersjami lub zupełnie innym software’m
  • Przeanalizuj funkcjonalności narzędzi – tych z których będziesz korzystać nadal i tych, których zakup przed tobą – czy wzajemnie się uzupełniają?

Obszary MarTech, jakie powinieneś wziąć pod uwagę:

  • Research i analiza danych
  • UX/UI
  • E-commerce
  • Social media
  • AdTech (czyli narzędzia stricte dla branży reklamowej, produkcji wideo)
  • Narzędzia do obsługi platform mobilnych
  • Strategia
  • Marketing management

Zawsze warto wyjść od problemu. Zastanów się na jakie pytania będą odpowiadały narzędzia które kupisz? Jakimi obszarami się zajmiesz? Do wyboru masz:

  • Marketing automation
  • Współpracę między działami marketingiem a innymi działami firmy
  • Centralizacja i przetwarzanie danych
  • Analitykę danych
  • Organiczne pozyskiwanie kwalifikowanych leadów
  • Płatne pozyskiwanie kwalifikowanych leadów
  • Utrzymanie dotychczasowych klientów
  • Kreacja i zarządzanie kampaniami
  • Customer experience
  • Content marketing

Chcę zwrócić twoją uwagę na często pomijany element układanki. Współpraca między działem marketingu a sprzedaży oraz innymi działami w firmie, to często pomijany element MarTech-owej układanki. MarTech działa tylko wtedy, kiedy wcześniej przygotujesz się na jego adopcję. Przepływ informacji między działem marketingu a sprzedaży, działem business inteligence, growth hackerem i innymi osobami mającymi wpływ na wyniki firmy, jest kluczowy. Musisz zdać sobie sprawę, że myśląc o kliencie, firma nie może zaniedbywać wewnętrznej komunikacji. To ona jest kluczowa dla zintegrowanych, wewnętrznie spójnych i przewidywalnych działań, które potem możesz raportować.

A skoro już mowa o raportach…

Raport Gartnera z 2018 roku pokazuje, że budżet firm przeznaczony na technologie marketingowe w latach 2017-2018 wyniósł 22%. To spadek w stosunku do 2016 roku, gdzie budżet ten wynosił 27%. Z kolei według raportu Vidyard z 2019 roku trend powróci do normy w 2020 roku. Ważne dane:

  • 7040 – co najmniej taka ilość narzędzi marketingowych istnieje obecnie na rynku
  • 80% amerykańskich marketerów uznało, że chce korzystać ze zintegrowanych narzędzi marketingowych i reklamowych, pochodzących od jednego dostawcy
Raport Gartnera z 2018 roku

Z kolei raport Bain & Company wskazuje na bardzo ważną zależność między czasem, a działaniami marketera. Organizacja procesów marketingowych powinna odbywać się zdaniem firmy według następującego wzorca – trzeba odpowiedzieć sobie na te pytania:

  • Jak mogę sprawić aby moje dane były użyteczne i miały wewnętrzną, logiczną strukturę?
  • Jak mogę uzyskać większy zasięg i angażować użytkownika?
  • Jak mogę reagować na zachowania użytkownika i nawiązać z nim kontakt w rozsądnym czasie?
  • Jak mogę skalować, optymalizować, personalizować i automatyzować te procesy?

To bardzo ważne, bo w praktyce wybór MarTech stack do zaledwie połowa sukcesu. Technologia bez świadomości co, jakimi metodami i przede wszystkim dlaczego chcesz zrobić, jest bezużyteczna. Dlatego też, poza współpracą między działem marketingu a sprzedaży, konieczna jest współpraca między marketingiem a IT. Nie możesz pozwolić sobie na to, aby twój stack technologiczny funkcjonował „na pół gwizdka” i był niewydolny. Pamiętaj, że nawet najbardziej przemyślane rozwiązania o znakomitej architekturze (czyli modułowe, które dostosowane są do różnych branż) muszą być wspierane i nadzorowane wewnętrznie.

Wybierając swój MarTech stack kieruj się przede wszystkim swoimi potrzebami, funkcjonalnością narzędzia i komplementarnością dostępnych wewnątrz niego rozwiązań i zastosowań.

Odpowiedz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.