Wzrost znaczenia sprzedaży internetowej, personalizacja marketingu, płatności mobilne i automatyzacja – tak ma wyglądać handel w roku 2030, wynika z raportu Future of shopping. Latest trends in retail. Today and 2030, opracowanego przez Kantar TNS i Comarch.
Na potrzeby raportu przebadano respondentów z sześciu europejskich krajów – Polski, Niemiec, Szwajcarii, Wielkiej Brytanii, Włoch i Holandii.
Klienci otwarci na personalizację
Jak wynika z badania, 44% Polaków jest zainteresowanych otrzymywaniem spersonalizowanych ofert od firm. Bardziej otwarci na taką komunikację są tylko mieszkańcy Włoch (56%) i Wielkiej Brytanii (45%). Średnia z wszystkich sześciu krajów wyniosła 43%.
50% ankietowanych (wśród Polaków – 44%) chciałoby otrzymywać spersonalizowaną ofertę w czasie rzeczywistym podczas robienia zakupów, a 49% (wśród Polaków – 55%) jest otwarta na korzystanie z możliwości nawigacji (na urządzeniach mobilnych) w sklepie stacjonarnym by szybciej znaleźć poszukiwany produkt. 28% respondentów (w Polsce – 24%) zgodziłoby się natomiast na otrzymywanie od sklepów spersonalizowanych komunikatów gdy znajdują się w okolicy.
Jak będą wyglądać zakupy w 2030 r. według konsumentów z sześciu rynków?
- Prawie 9 na 10 (87%) z nich sądzi, że większość sklepów stacjonarnych będzie oferować usługi cyfrowe. Najbardziej przekonani o nadchodzącej digitalizacji byli ankietowanie w grupie wiekowej 35-44 lat. Najmniej przekonani do tego procesu są konsumenci w wieku 45-54 lata.
- 86% sądzi, że tradycyjne kasy sklepowe zostaną wyparte przez płatności elektroniczne i mobilne.
- 77% uważa, że za 13 lat funkcjonować będzie znacznie mnie sklepów stacjonarnych niż obecnie.
- 61% przewiduje, że miejsce tradycyjnych sprzedawców zajmą osobiści doradcy wirtualni. Wizja ta jest szczególnie rozpowszechniona wśród osób w wieku od 55 do 65 lat.
Odpowiedz