Zwyczaje zakupowe klientów różnią się w poszczególnych grupach wiekowych. Google przebadał je na podstawie aktywności internautów z Wielkiej Brytanii, gdzie rynek e-commerce jest największy w Europie.
W grupie internautów w wieku 16-24 lat ważną rolę odgrywają media społecznościowe i urządzenia mobilne. 8% konsumentów z tej grupy przed dokonaniem zakupu zasięga opinii w mediach społecznościowych (w pozostałych grupach to średnio 4%). Ponad dwukrotnie częściej niż pozostali konsumenci opierają oni też swoje decyzje na filmach opublikowanych w sieci. Chętnie sprawdzają również oferty za pośrednictwem telefonów (robi tak 38% z nich) i dzielą się informacją o zakupie w mediach społecznościowych (15%).
Wśród osób w wieku 25-34 lat duże znaczenie mają wyszukiwarki internetowe. 31% z nich przed podjęciem decyzji zakupowej szuka w sieci opinii, recenzji i porad. Konsumenci ci lubią też przed dokonaniem transakcji odwiedzać strony internetowe sprzedawców i marek – robi tak ponad 30% z nich. Internet służy im także do wyszukiwania lokalizacji sklepów i wskazówek dojazdu do nich.
Osoby w wieku 35-44 lat określone zostały w raporcie Google jako wielozadaniowe i wieloekranowe. 41% z nich korzysta z sieci za pośrednictwem zarówno komputera, jak i smartfona oraz tabletu. Próbując pogodzić życie zawodowe z rodzinnym, osoby te często przerzucają się z jednego urządzenia na inne. Ze względu na to, że nie dysponują dużą ilością czasu chętnie robią zakupy online – dotyczy to 53% internautów z tej grupy wiekowej.
70% internautów w wieku powyżej 55 lat korzysta z sieci każdego dnia. Osoby należące do tej grupy wiekowej chętniej niż pozostali wykorzystują Internet do porównywania ofert (68%; średni wynik to 59%). Pokolenia te są jednak dosyć konserwatywne i wciąż dokonują zakupów głównie w oparciu o swoje wcześniejsze doświadczenia. W grupie 55+ chętniej korzysta się z komputerów niż z tabletów czy smartfonów.
Badanie oparto na konsumentach z Wielkiej Brytanii – wiodącego rynku e-commerce w Europie. 49% Brytyjczyków swoją ostatnią sztukę odzieży kupiło online (we Francji – 46%, w Niemczech – 42%). Chętniej niż pozostali Europejczycy kupują oni w sieci także produkty spożywcze. 24% brytyjskich konsumentów korzysta z co najmniej pięciu urządzeń mających dostęp do Internetu (średnia europejska to 13%).
Odpowiedz