Za co internauci lubią, a za co nie lubią Facebooka?

Badania przeprowadzone tuż przed 10. urodzinami Facebooka potwierdziły po raz kolejny, że jest on najbardziej znaczącym medium społecznościowym na świecie.  Za co serwis ten jest najbardziej ceniony przez użytkowników, a czego w nim nie lubią?

 

fb1W Stanach Zjednoczonych z serwisu korzysta 57% dorosłych i aż 73% osób w wieku 12-17 lat.

Wśród dorosłych użytkowników Facebooka korzystanie z serwisu jest coraz intensywniejsze: 64% z nich wchodzi na stronę codziennie. W 2010 roku wskaźnik ten wynosił 51%.

Liczba użytkowników pozostaje wysoka również wśród nastolatków, którzy według ankiety Pew Research Center nie porzucają serwisu, choć coraz chętniej korzystają też z innych social mediów.

Ankieta Pew Research Center prowadzona od sierpnia do września 2013 r. pokazuje w jaki sposób ludzie używają Facebooka, co im się w tym medium podoba najbardziej, a czego nie lubią.

Czego nie lubią użytkownicy Facebooka:

Wśród rzeczy, których użytkownicy Facebooka nie lubią wymieniano m.in. rozpowszechnianie przez ludzi zbyt wielu treści, które naruszają prywatność danej osoby. Wśród osób mających niepełnoletnie dzieci dominuje niechęć do rozpowszechniania bez pozwolenia zdjęć, na których się one znajdują.

Użytkownicy nie lubią:

  • udzielania przez ludzi zbyt wielu informacji na swój temat – 36%,
  • publikacji przez innych ludzi postów o danej osobie lub jej zdjęć bez pytania o pozwolenie – 36%,
  • oglądania przez inne osoby wpisów lub komentarzy, które nie były dla nich przeznaczone – 27%,
  • pokusy lub presji by udostępniać zbyt wiele informacji o sobie – 24%,
  • presji by publikować treści, które mają być popularne i zdobyć wiele komentarzy,  polubień – 12%,
  • presji by komentować treści zamieszczane przez znajomych – 12%,
  • wyświetlania się postów o aktywnościach społecznych, w których się nie uczestniczyło – 5%.

 

Dlaczego ludzie korzystają z Facebooka?

Do najbardziej docenianych aspektów najpopularniejszego medium społecznościowego należy:

  • dostęp do zdjęć i filmów wideo od swoich znajomych (dla 47% jest to najważniejszy powód używania serwisu),
  • możliwość jednoczesnego dzielenia się treściami z wieloma osobami (46%),
  • widoczność zmian statusów dokonywanych przez innych użytkowników (39%),
  • treści humorystyczne (39%).

Z ankiety wnika, że kobiety i mężczyźni często kierują się odmiennymi powodami korzystania z Facebooka. Kobiety częściej wymieniają takie motywy, jak dostęp do zdjęć i filmów, jednoczesne dzielenie się treściami z wieloma ludźmi, oglądania zabawnych postów, dowiadywanie się o tym jak można pomóc innym osobom, otrzymywanie wsparcia od innych osób.

 

Połowa wszystkich dorosłych użytkowników Facebooka ma więcej niż 200 znajomych

Użytkownicy Facebooka bardzo się różnią pod względem liczby posiadanych w tym serwisie znajomych:

  • 39% dorosłych użytkowników Facebooka ma od 1 do 100 znajomych,
  • 23% ma 101-250 znajomych,
  • 20% ma 251-500 znajomych,
  • 15% ma ponad 500 znajomych.

Średnia liczba znajomych wśród dorosłych użytkowników Facebooka wynosi 338, a mediana to 200. Oznacza to, że połowa użytkowników ma 200 lub więcej znajomych, a druga połowa ma ich 200 lub mniej.

 

Użytkownicy Facebooka stosunkowo często lubią treści swoich znajomych i komentują ich zdjęcia, lecz większość nie zmienia zbyt często swojego statusu.

Pytani o częstotliwość z jaką angażują się w określone zachowania na Facebooku, wskazują najczęściej właśnie na polubienia treści zamieszczonych przez inne osoby i komentowanie zdjęć.

  • 44% użytkowników Facebooka “lubi” treści zamieszczane przez swoich znajomych przynajmniej raz dziennie, a 29% robi to wielokrotnie w ciągu dnia.
  • 31% codziennie komentuje zdjęcia innych osób, a 15% robi to wielokrotnie w ciągu dnia.
  • 19% użytkowników codziennie wysyła swoim znajomym prywatne wiadomości na Facebooku, a 10% robi to wielokrotnie w ciągu dnia.
  • 10% aktualizuje swój status na FB codziennie, a 4% robi to kilka razy dziennie.

Ponad połowa internautów (52%), którzy sami nie korzystają z Facebooka, mieszka z kimś, kto go używa. Sprawia to, że wiele osób, które nie są użytkownikami Facebooka ma mimo to pewną znajomość tej strony np. dzięki członkom swojej rodziny.

 

Komentarz

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>