Efektywność to prawdopodobnie najważniejszy czynnik, jeśli chodzi o kampanie marketingowe (ex aequo z rentownością). Jednak nie zawsze łatwo jest ocenić, czy twoja kampania faktycznie jest skuteczna. Wynika to przede wszystkim z tego, że najbardziej oczywisty cel (więcej klientów) jest zazwyczaj wynikiem wielu różnych działań w twojej firmie, a nie tylko kampanii marketingowych. Dlatego, aby wyposażyć cię w więcej danych, przygotowaliśmy listę narzędzi, które pomogą ci ocenić skuteczność twoich kampanii. Przyjrzyjmy się im!
Oczywiście narzędzia, z których warto skorzystać, w dużej mierze zależą od tego, jakie kampanie marketingowe prowadzisz w swojej firmie. Kampanie e-mail marketing będą mierzone inaczej niż kampanie Google Ads. Masz jednak do dyspozycji kilka uniwersalnych narzędzi, które dadzą ci masę cennych informacji niezależnie od tego, jakie strategie stosujesz w swojej firmie.
Google Analytics 4 (GA4)
To oczywisty numer jeden na naszej liście. GA4 to bezpłatne narzędzie analityczne udostępniane przez Google. Wystarczy, że podepniesz je pod swoją witrynę, a uzyskasz dostęp do masy wartościowych informacji i statystyk na temat ruchu na swojej stronie. Wszystko za darmo i niemal w czasie rzeczywistym!
Google Analytics (obecnie najnowsza wersja tego narzędzia to Google Analytics 4, stąd skrócona nazwa GA4) powie ci niemal wszystko, co musisz wiedzieć o ruchu w twojej witrynie, w tym:
- jakie masz źródła ruchu (np. Google, media społecznościowe, wejścia bezpośrednie itp.)
- jakie działania podejmują użytkownicy (np. jakie podstrony odwiedzają, jak długo na nich pozostają, jaki jest współczynnik odrzuceń itp.)
- jak wyglądają konwersje (GA4 umożliwia ustawienie tzw. kluczowych zdarzeń; są to działania, które chcesz, aby klienci wykonali na Twojej witrynie, np. złożenie zamówienia)
- i wiele więcej!
GA4 przydaje się, gdy wykorzystujesz SEO i Google Ads do promowania swojej firmy, ponieważ koncentruje się stricte na ruchu w witrynie, niezależnie od tego, skąd pochodzi. Ponadto GA4 można zintegrować z Google Ads, co pomoże ci ocenić skuteczność reklam na tej platformie.
SEMrush lub Ahrefs
Tutaj wspominamy o dwóch narzędziach, ponieważ są bardzo podobne, a wybór zależy zasadniczo od twoich preferencji. Obie te platformy są przydatne przede wszystkim w kontekście SEO i content marketingu. SEMrush jest nieco bardziej wszechstronny, a Ahrefs koncentruje się niemal wyłącznie na aspekcie SEO twojej witryny. Ale Ahrefs jest również nieco tańszy od SEMrush.
Dzięki tym narzędziom możesz zrozumieć, jak twoja witryna radzi sobie w organicznych wynikach wyszukiwania, zwłaszcza jeśli chodzi o indeksowanie stron, śledzenie backlinków, ocenę popularności słów kluczowych itp.
SEMrush idzie o krok dalej i daje ci również wgląd w kampanie PPC (pay per click), content marketing, a nawet analizę konkurencji. Doświadczony użytkownik może uzyskać wiele przydatnych informacji z obu narzędzi, nie tylko jeśli chodzi o skuteczność twojego marketingu, ale także o stan i potencjał rozwoju twojej witryny.
iPresso Marketing Automation
Ostatnim narzędziem na naszej liście jest oczywiście iPresso. Jeśli korzystasz już z automatyzacji marketingu, wiesz, że można ją dostosować do szerokiego zakresu działań marketingowych, od zarządzania bazą danych klientów po działania marketingowe na WhatsApp-ie. Zadbaliśmy o to, aby na naszej platformie znalazło się jak najwięcej funkcji analitycznych i możliwości raportowania.
Ponadto iPresso oferuje bardzo przydatną funkcję określaną przez nas jako lejki. Krótko mówiąc, ta funkcja polega na śledzeniu poszczególnych etapów sprzedaży i konwersji z działań promocyjnych (niezależnie od ich charakteru). To rozwiązanie bardzo się przydaje, gdy prowadzisz wiele różnych działań.
Lejki pomagają podzielić cały proces marketingowo-sprzedażowy na różne etapy, z których każdy będzie miał przypisane własne kryteria dotyczące tego, co potencjalny lead musi zrobić, aby zakwalifikować się do kolejnego etapu sprzedaży. Oto szybki przykład takiego lejka:
Krok 1: Pierwszy kontakt/interakcja ze stroną
Krok 2: Zamówienie demo/darmowego okresu próbnego
Krok 3: Wysłanie oferty
Krok 4: Podpisanie umowy
Na każdym z tych etapów możesz utworzyć inny segment leadów z różnymi kryteriami, a następnie połączyć je z lejkiem, aby w pełni dostosować go do potrzeb twojej firmy. Krótko mówiąc, ta funkcja pomaga ci analizować, co się dzieje, gdy ktoś trafia do lejka sprzedażowego w twojej firmie.
Podsumowanie
W żadnym razie nie sugerujemy, że potrzebujesz wszystkich pięciu w swojej firmie. Są to jednak platformy, których wykorzystanie warto rozważyć w zależności od rodzaju działań marketingowych, jakie prowadzisz w swojej firmie. Niezależnie od tego, na co się zdecydujesz, dobrze jest wdrożyć GA4 na swojej stronie internetowej – to narzędzie jest bezpłatne i może być niezwykle pomocne!
A jeśli myślisz o Marketing Automation, jesteś we właściwym miejscu! Zapraszamy cię do rozpoczęcia bezpłatnego 30-dniowego okresu próbnego i zobaczenia, jak iPresso może pomóc ci zwiększyć skuteczność twoich działań marketingowych!
Odpowiedz