Marketing opierający się na zintegrowanych ze sobą narzędziach i środkach przekazu daje lepsze rezultaty niż pojedyncze, oderwane od siebie działania. Umiejętna koordynacja odmiennych narzędzi marketingowych pozwala na uzyskanie efektu synergii i poprawienie wyników prowadzonych kampanii. 360 Degree Marketing (Marketing 360 stopni) polega właśnie na takiej integracji i koordynacji działań marketingowych w celu skuteczniejszego dotarcia do konsumentów.
Czynnikiem mającym wpływ na dywersyfikację działań marketingowych w obrębie jednej strategii są zachowania samych konsumentów, którzy obecnie często korzystają z odmiennych mediów i kanałów komunikacji w tym samym czasie – np. oglądając telewizję używają smartfonów. Przekaz marketingowy, który ma dotrzeć do tych Always-On Customers musi otaczać ich z wielu różnych stron.
Dynamiczny rozwój nowych mediów umożliwia tworzenie kompleksowych planów marketingowych, zakładających wykorzystanie szeregu odmiennych narzędzi komunikacji z potencjalnymi i aktualnymi klientami.
360 Degree Marketing to strategia otaczania konsumentów przekazem marketingowym z wielu różnych stron. Umiejętny dobór kanałów komunikacji pozwala na efektywniejszą komunikację z odbiorcami.
Istotnym aspektem zintegrowanej strategii marketingowej jest dokładne monitorowanie zachowań konsumentów, śledzenie ich reakcji oraz analizowania efektów prowadzonych kampanii. Śledzenie rezultatów pozwala zorientować się, które elementy przynoszą najlepsze skutki i w jaki sposób najlepiej je ze sobą łączyć.
Lepsza mierzalność wyników kampanii przekłada się na większą efektywność działań marketingowych. Zrozumienie charakteru każdego z zastosowanych narzędzi pozwala na ich skuteczną koordynację w ramach strategii Marketingu 360 stopni.
Narzędzia te możemy podzielić na kilka kategorii.
- Strony internetowe i marketing w wyszukiwarkach (Search Engine Marketing – SEM)
Popularność firmy jest zależna od jej widoczności w Internecie. Aby ją zwiększyć marketerzy muszą prowadzić firmową stronę internetową i dbać o jej widoczność w wyszukiwarkach. Strona powinna być intuicyjna i przyjazna dla klientów, a także na bieżąco aktualizowana, tak by zawsze zawierała aktualne informacje. Istotna jest też jej widoczność w sieci, która jest zależna od pozycjonowania się w wyszukiwarkach. Aby zwiększyć popularność strony w Internecie stosuje się działania Search Engine Marketing, do których zaliczają się kampanie linków sponsorowanych, pozycjonowanie i optymalizacja stron WWW. Ważnym czynnikiem wpływającym na widoczność strony w Internecie jest też unikalny content oraz odpowiedni dobór słów kluczowych.
- Direct Marketing
W Direct Marketingu komunikat kierowany jest bezpośrednio do konsumenta np. za pośrednictwem e-maila lub rozmowy telefonicznej.
Wykorzystanie Direct Marketingu powinno opierać się na właściwym określeniu grupy docelowej, do której kierowany jest przekaz marketingowy. Grupę odbiorców można określić na podstawie danych demograficznych lub behawioralnych, tak by dostosować przekaz do oczekiwań potencjalnych klientów.
Komunikaty marketingowe mogą być spersonalizowane i zindywidualizowane dzięki zastosowaniu systemu Marketing Automation. Zaletą tego rozwiązania jest też możliwość monitorowania i analizowania bezpośredniej reakcji ze strony potencjalnych klientów.
- Social media marketing
Media społecznościowe pozwalają na przyciągnięcie konsumentów do danej marki, zdobycie ich uwagi i wygenerowanie większego ruchu na stronie firmowej. Marki promują się zamieszczając swoje materiały w serwisach takich jak Facebook, Twitter czy YouTube.
Media społecznościowe są niezwykle popularne wśród internautów, dlatego też odgrywają coraz większą role w strategii marketingowej. Pozwalają w szybki sposób przekazać informacje klientom i obniżają koszty działań marketingowych. Umożliwiają zwiększenie świadomości marki i zaciekawienie odbiorców jej contentem. Użytkownicy, których firma zainteresuje treściami publikowanymi w mediach społecznościowych często sami dzielą się nimi ze swoimi znajomymi. Przykładem są tu wpisy na Facebooku, gdzie użytkownik może udostępniać znalezione informacje na swojej tablicy, tak że będą one widoczne dla wszystkich jego znajomych.
Do tego działu marketingu zaliczamy także prowadzenie bloga firmowego, gdzie marketerzy mogą publikować interesujący content związany z branżą w której działa ich firma.
- Reklama internetowa
Jednym z elementów kampanii marketingowej 360 Degree może być także reklama internetowa.
Zaliczamy do niej m.in. system AdWords, który pozwala na wyświetlanie linków sponsorowanych w wynikach wyszukiwarki Google. Popularną formą reklamy internetowej są również różnego rodzaju banery, których kliknięcie przekierowuje internautę na określoną stronę. Wykorzystuje się także artykuły sponsorowane zamieszczane w wybranych serwisach internetowych.
- Tradycyjna reklama
Działania on-line mogą być w strategii 360 Degree Marketingu uzupełnione o odpowiednie akcje reklamowe prowadzone za pomocą tradycyjnych mediów. Zaliczamy do nich komunikaty rozpowszechniane za pomocą telewizji i radia oraz publikowane w prasie.
Wszystkie wymienione wyżej narzędzia mogą być ze sobą skoordynowane w ramach strategii 360 Degree Marketingu, tak by odbiorca otoczony był z każdej strony informacjam i o firmie i jej produktach.
W zależności od charakteru działalności firmy i jej potrzeb, marketerzy będą kładli większy lub mniejszy nacisk na poszczególne środki. Spośród wielkiej liczby możliwości muszą wybrać te, które najbardziej przybliżają ich do osiagnięcia zakładanych celów marketingowych i sprzedażowych.
Zarówno zarządzanie konkretnymi rozwiązaniami marketingowymi jak i analiza ich skuteczności są możliwe dzięki zastosowaniu kompleksowego systemu Marketing Automation.
Odpowiedz