Na każde dziesięć koszyków zakupowych w sklepach online, tylko trzy zostają sfinalizowane – wynika z raportu Baymard Institute opartego na 41 niezależnych badań przeprowadzonych wśród amerykańskich konsumentów Wskaźnik porzucenia koszyków wynosi 68%.
Jakie są powody porzucania koszyków?
Sześciu na dziesięciu amerykańskich konsumentów porzuca e-koszyki zakupowe po prostu dlatego, że w danym momencie w ogóle nie rozważają dokonania zakupu – są jedynie na etapie przeglądania oferty danego sklepu. Wśród bardziej konkretnych powodów znajduje się:
- konieczność poniesienie dodatkowych kosztów, np. wysyłki, opłat, podatków – 55%;
- konieczność zarejestrowania się na stronie sklepu – 34%;
- zbyt długi/skomplikowany proces finalizacji zakupu – 26%;
- brak informacji o ostatecznym całkowitym koszcie zakupu – 21%;
- brak zaufania do danej strony w zakresie wykorzystania karty kredytowej – 17%;
- błąd strony/zawieszenie się strony sklepu – 17%;
- zbyt długi proces dostawy – 16%;
- niezadowalająca polityka zwrotu produktów – 11%;
- zbyt mała liczba dostępnych metod płatności – 6%;
- odrzucenie karty kredytowej – 4%.
Jak skutecznie odzyskiwać koszyki?
Co istotne porzucenie koszyka nie musi oznaczać ostatecznej rezygnacji z zakupu. Rozwiązania takie, jak iPresso Marketing Automation zapewniają sprzedawcom zaawansowane możliwości w zakresie odzyskiwania porzuconych procesów i koszyków.
Dzięki możliwościom systemu MA, sprzedawca może zidentyfikować konsumenta, który porzucił koszyk, sprawdzić na którym etapie procesu zakupowego doszło do rezygnacji i przeprowadzić zautomatyzowane działanie nastawione na jego odzyskanie.
W tym celu wykorzystać można odpowiednio dobrane kanały komunikacji dostępne w systemie – począwszy od e-maili, przez SMS-y, po web pushe.
Jak to działa w praktyce?
Przykładem zastosowania tego rozwiązania może być sytuacja, w której klient księgarni internetowej porzuca swój koszyk po wcześniejszym dodaniu do niego kilku książek.
W zależności od tego, na którym etapie procesu zakupowego nastąpi rezygnacja, system iPresso może podjąć odmienne, adekwatne do sytuacji działanie. W sposób automatyczny można np. dostarczyć odbiorcom odpowiednio przygotowaną wiadomość e-mail.
Załóżmy, że internauta wycofał się na etapie podawania swoich danych adresowych. Widząc, że klient zatrzymał się w tym miejscu (nie odnotowano przejścia do kolejnego kroku w procesie zakupowym) iPresso może przesłać mu wcześniej przygotowanego e-maila. W wiadomości takiej zamieścić można przypomnienie o książkach, które klient chciał kupić i zachęcić go do wykonania ostatnich kroków finalizujących zakup.
Innemu klientowi, który zrezygnował z zakupu na dalszym etapie (wybór sposobu dostawy i formy płatności), system może automatycznie przesłać odmienną wiadomość – zawierającą np. informację o rabacie lub darmowej dostawie, do której klient będzie uprawniony, jeżeli wartość jego zakupu przekroczy 100 zł.
Co więcej, w procesie odzyskiwania koszyków można też wykorzystać powiadomienia web push, które wyświetlane są w czasie rzeczywistym za pośrednictwem przeglądarek internetowych.
Odpowiedz