Globalny wskaźnik klientów, którzy nie sfinalizowali transakcji w e-sklepach, wyniósł w pierwszym kwartale 2017 r. ponad 75,6%. Każdego roku sprzedawcy internetowi tracą z tego powodu 4 biliony dolarów – wynika z raportu firmy Fullestop.
W latach 2012 – 2017 najczęstszym powodem porzucenia koszyka było zbyt wolne działanie strony, na której dokonywano zakupu (75% przypadków porzucenia).
Innymi przyczynami porzuceń wymienianymi przez klientów były:
- dodatkowe koszty związane np. z dostawą produktu (61%),
- konieczność założenia konta w e-sklepie (35%),
- skomplikowany proces zakupowy (27%),
- problemy z obliczeniem całkowitego kosztu zakupu (24%),
- zawieszenie się strony (22%).
Szczególnie dotkliwie problem porzuceń procesu zakupowego odczuwalny jest w branży finansowej (83,6%), non-profit (83,1%), podróżniczej (81,7%), retail (72,8%) i modowej (68,3%).
Do rekomendowanych działań zachęcających do finalizacji zakupu należą m.in. wprowadzenie bezpłatnej dostawa produktów, unikanie dodatkowych opłat, wyeliminowanie wszelkich błędów na stronie internetowej, wysyłka e-maili przypominających klientowi o niesfinalizowanym zakupie, zapamiętywanie koszyka na stronie – tak by wyświetlić go klientowi przy kolejnej wizycie na stronie.
Nie należy natomiast zmuszać potencjalnego klienta do zakładania konta w sklepie w celu dokonania zakupu. Warto za to maksymalnie uprościć proces zakupowy, tak by zakup zawsze przebiegał szybko i sprawnie.
Rozwiązania Marketing Automation, takie jak iPresso, zapewniają sklepom internetowym szerokie możliwości w zakresie odzyskiwania porzuconych procesów zakupowych.
Dowiedz się więcej o odzyskiwaniu koszyka z iPresso
Na porzucenie transakcji system może zareagować automatyczną wysyłką przypominającego e-maila lub wykonać inne działania określone w scenariuszu marketingowym. Można tu wykorzystać komunikację SMS czy web push, spersonalizować wysyłane wiadomości i zaoferować zniżkę w przypadku szybkiej finalizacji zakupu. Co ważne, odpowiednio dobrane działania można w iPresso przeprowadzić zarówno w stosunku do kontaktów monitorowanych, jak i anonimowych.
Odpowiedz