Strona główna » Programy lojalnościowe coraz popularniejszym sposobem utrzymania klientów

Programy lojalnościowe coraz popularniejszym sposobem utrzymania klientów

Programy lojalnościowe coraz popularniejszym sposobem utrzymania klientów

Rośnie liczba prowadzonych przez firmy programów lojalnościowych oraz ilość osób, które w nich uczestniczą. Według Harris Interactive Poll w samych Stanach Zjednoczonych na każdą dorosłą osobę przypada średnio 11 aktywnych programów lojalnościowych, co w skali kraju daje liczbę 2,6 miliarda tego typu relacji między konsumentami a firmami. Uczestnictwo w nich wzrosło w latach 2012-2014 o 26,7%.  

Lojalność konsumentów to kluczowy element w działaniu większości firm – by odnieść sukces nie wystarczy pozyskiwać nowych klientów, trzeba też wiedzieć jak utrzymać tych, którzy dokonali już zakupów.

Jedną z najchętniej wykorzystywanych metod podtrzymywania tych relacji są programy lojalnościowe. O ich roli świadczą poniższe statystyki:

  • Inwestycja w programy lojalnościowe zwraca się w przypadku 75% amerykańskich firm (źródło: Experian).
  • 69% firm z USA, które korzystają z programów lojalnościowych, prowadzi ocenę wartości klienta w czasie (customer lifetime value), mającą na celu oszacowanie kwoty przyszłych transakcji z daną osobą. Średnia wartość customer lifetime value wynosi tu 1 803 dolary (źródło: Experian).
  • Programy lojalnościowe są dobrym sposobem na okazanie przez firmę zainteresowania klientem. Jak pokazują badania, 25% konsumentów jest niezadowolonych, gdy firma nie rozpoznaje ich jako swoich byłych lub obecnych klientów (źródło: KiteWheel).
  • Działania te są też dobrą okazją do pozyskania informacji o klientach. Aż 67% Amerykanów chętnie dzieli się swoimi podstawowymi danymi w zamian za uzyskanie lepszych ofert na produkty i usługi (źródło: Loyalty360).
  • 25 procent konsumentów uważa, że ich doświadczenia w relacji z firmami, z których usług najczęściej korzystają, poprawiły się w ciągu ostatnich 12 miesięcy dzięki większemu wykorzystaniu danych osobowych (źródło: Harris Interactive Poll).

 

Mimo dużego sukcesu programów lojalnościowych, wiele firm dostrzega w nich wciąż elementy wymagające ulepszeń.

  • 64% amerykańskich firm posiadających programy lojalnościowe uważa, że poprawy wymaga gromadzenie danych klientów. 56% widzi potrzebę optymalizacji w zakresie rejestracji konsumentów, a 53% sądzi, że potrzebna jest większa personalizacja komunikacji (źródło: Experian).
  • Lojalność klientów można zwiększyć również dzięki ulepszeniu ich doświadczeń podczas pobytu w tradycyjnym sklepie bądź placówce firmy. Z badań wynika, że 28% sprzedawców, którzy udostępnili klientom sieć wi-fi w swoich sklepach odnotowało wzrost ich lojalności (źródło: EarthLink).

Nie ulega wątpliwości, że podtrzymywanie zainteresowania konsumentów i ich lojalności wobec marki jest niezwykle istotnym elementem strategii marketingowej.

W działaniach tych dużą rolę odgrywają również systemy Marketing Automation, które pozwalają na zaawansowany lead scoring, spersonalizowany i wielokanałowy kontakt z klientami czy gromadzenie danych o ich cechach i zachowaniach.

 

Odpowiedz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.