Jako powód korzystania z mediów społecznościowych najwięcej użytkowników wymienia chęć dzielenia się treściami, które są interesujące, ważne i zabawne.
Dzielenie się treściami interesującymi, ważnymi i zabawnymi
Użytkownicy mediów społecznościowych, którzy dzielą się w nich jakiegoś rodzaju treściami, jako powody takiej publikacji podają chęć:
- dzielenia się interesującymi treściami – 61%,
- dzielenia się ważnymi treściami – 43%,
- dzielenia się zabawnymi treściami – 43%,
- przekazania innym osobom tego w co wierzą i kim naprawdę są – 37%,
- zarekomendowania produktu, usługi, filmu, książki itp. – 30%,
- wsparcia określonej sprawy, organizacji czy przekonania – 29%,
- podzielenia się rzeczami unikalnymi – 26%,
- poinformowania o tym co robią – 22%,
- dodania swojej opinii do konwersacji – 20%,
- pokazania, że jest się dobrze poinformowanym – 11%.
10% osób podało inne powody.
Wyniki te uzyskano na podstawie ankiety przeprowadzonej w 2013 roku przez Ipsos OTX w 24 krajach.
Podzielenie się interesującymi rzeczami to zdecydowanie najpopularniejszy deklarowany powód korzystania z social media. Największe znaczenie ma w takich państwach jak: Chiny – 76%, Indonezja – 76%, RPA – 74%, Turcja – 71%, Rosja – 68%, Hiszpania – 66%, Kanada – 65%, Wielka Brytania – 65% i Stany Zjednoczone – 65%. W Polsce powód ten podało 54% ankietowanych.
Jedynym z przebadanych krajów, w którym opcja ta nie była najpopularniejsza jest Arabia Saudyjska, gdzie największe znaczenie miało przekazanie innym osobom tego w co wierzę i kim naprawdę jestem (65%).
Dlaczego Polacy korzystają z mediów społecznościowych?
Z badania Ipsos OTX wynika, że poza najpopularniejszym powodem korzystania z social media, czyli chęcią dzielenia się interesującymi rzeczami (54%), istotne jest dla Polaków:
- dzielenia się ważnymi treściami – 34%,
- dzielenia się zabawnymi treściami – 37%,
- przekazania innym osobom tego w co wierzą i kim naprawdę są – 22%,
- zarekomendowania produktu, usługi, filmu, książki itp. – 29%,
- wsparcia określonej sprawy, organizacji czy przekonania – 24%,
- podzielenia się rzeczami unikalnymi – 21%,
- poinformowania o tym co robią – 16%,
- dodania swojej opinii do konwersacji – 24%,
- pokazania, że jest się dobrze poinformowanym – 9%.
Inne powody wymieniło 9% ankietowanych.
Strach przed pozostaniem w tyle
Ludzie coraz więcej czasu i energii angażują w social media. W kontekście wzrostu zaangażowania konsumentów mówi się nawet o tzw. syndromie FOMO – Fear of Missing Out, czyli strachem, że przegapi się coś ważnego. Z badań firmy MyLife.com wynika, że 56% osób obawia się pozostania w tyle z ważnymi wiadomościami czy aktualizacjami statusów swoich znajomych, jeżeli nie będą logować się w mediach społecznościowych. Możemy tu mówić wręcz o uzależnieniu od tego typu serwisów.
Ponad połowa użytkowników mediów społecznościowych doświadczyło FOMO i rozważało zrobienie sobie przerwy od social media.
Jak podaje MyLife.com:
- 51% osób loguje się w mediach społecznościowych częściej niż dwa lata temu.
- 27% osób sprawdza media społecznościowe od razu po obudzeniu się.
- 35% osób spędza co najmniej 31 minut dziennie w mediach społecznościowych oraz na osobistym koncie e-mail.
- 42% osób użytkowników zarządza więcej niż jednym kontem w mediach społecznościowych.
Odpowiedz