Młodzi konsumenci ufają… innym konsumentom

Osoby w wieku 18-36 lat przeznaczają 17,8 godzin dziennie na konsumpcję mediów. Największym zaufaniem darzą User Generated Content, czyli treści tworzone przez innych konsumentów i rozpowszechniane za pośrednictwem mediów społecznościowych, blogów, e-maili czy komunikatorów internetowych.

Konsument ufa swoim znajomym

trust10Według raportu Nielsena Trust in Advertising największym zaufaniem wśród ogółu społeczeństwa cieszą się opinie przekazywane przez tych ludzi, których konsument zna. Zgodnie z wynikami sondy przeprowadzonej w 2013 roku na obszarze 58 krajów, 84% respondentów twierdzi, że źródło to jest najbardziej godne zaufania. To wynik o 6% lepszy niż w roku 2007.

Opinie wyrażane przez rodzinę i znajomych mogą być przekazywane zarówno w bezpośredniej rozmowie, jak również za pośrednictwem takich kanałów jak social media czy blogi.

Internauci korzystający z mediów społecznościowych mają niemal bez przerwy dostęp do opinii swoich znajomych i innych zaufanych źródeł na temat firm, produktów czy marek.  Social media pozwalają użytkownikowi – poprzez obserwację postów, polubień, udostępnień czy tweetów – poznać zdanie tych osób, z którymi liczą się najbardziej.

Szczególe znaczenie ma to dla pokolenia tzw. millenialsów, czyli osób urodzonych między rokiem 1977 a 1995. Użytkownicy ci aż 30% swojej konsumpcji mediów przeznaczają na User Generated Content, czyli treści przekazywane przez innych konsumentów oddolnie – za pośrednictwem mediów społecznościowych, blogów, e-maili czy komunikatorów internetowych (źródło: Crowdtrap/Ipsos MediaCT). W tym aspekcie młodzi konsumenci różnią się zasadniczo od starszych pokoleń, do których najlepiej trafiają tradycyjne treści rozpowszechniane przez telewizję czy prasę.

 W Stanach Zjednoczonych żyje obecnie 80 milionów millenialsów, którzy każdego roku wydają 600 miliardów dolarów, co sprawia, że mają wielkie znaczenie dla gospodarki. Konsumenci ci osiągną zgodnie z prognozami firmy Accenture Retail rekordową zdolność nabywczą do roku 2020.

 

 

Millenialsi stawiają na User Generated Content

Pokolenie millenialsów cechuje się tym, że nie oddziałuje na nie tak mocno reklama w mediach tradycyjnych – telewizji, prasie czy radiu. Tego rodzaju przekaz cieszy się wśród nich niewielkim zaufaniem, choć stanowi ciągle 70% czasu przeznaczanego na media.

Jeżeli chodzi o poziom zaufania do określonych treści, to zamiast tego tradycyjnego contentu młode pokolenie wybiera UGC. Są to informacje i opinie publikowane przez samych użytkowników (konsumentów), w przeciwieństwie do contentu rozpowszechnianego w mediach tradycyjnych, który wytwarzany jest przez zawodowców np. marketingowców, wydawców, copywriterów, dziennikarzy, nadawców, producentów.

Zgodnie z badaniami Ipsos MediaCT osoby w wieku 18-36 lat spędzają 17,8 godziny każdego dnia na konsumpcję mediów - w tym 5,4 godzin przeznaczone jest na User Generated Content. Tak wysoki wynik spowodowany jest tu metodą obliczeniową, która osobno zlicza i sumuje czas korzystania z każdego z mediów, podczas gdy wiele osób używa wielu kanałów jednocześnie.

30% z tego czasu to korzystanie z przekazu dostarczanego przez innych konsumentów:

  • 18% w mediach społecznościowych i na blogach,
  • 6% korzystanie z e-maila i komunikatorów,
  • 6% rozmowa o informacja, produktach i markach.

Szczególną pozycję wśród millenialsów mają media społecznościowe. 71% z nich twierdzi, że korzysta z nich codziennie.

Jeżeli chodzi o tradycyjne media (te, w których przekaz nie tworzony jest odgórnie), to zajmują one pozostałe 70% czasu. Najpopularniejsze to:

  • 20% – surfowanie w Internecie,
  • 13% – oglądanie telewizji (live – w trakcie nadawania programów),
  • 10% – oglądanie telewizji (programy zarejestrowane wcześniej),
  • 10% – gry komputerowe.

 

Social media bardziej godnie zaufania od telewizji

Zgodnie z raportem IpsosMediaCT/Crowdtap to treści pochodzące od innych użytkowników cieszą się największym zaufaniem konsumentów. Wskaźnik ten dla UGC wynosi 59%, podczas gdy dla tradycyjnych mediów 39%.

Zaufanie do treści tworzonych przez konsumentów deklaruje 59% badanych.

Są to::

– rozmowy z rodziną/znajomymi o produktach/markach – 74%,

– recenzje innych użytkowników – 68%,

– e-maila, wiadomości tekstowe, chat ze znajomymi/ rodziną – 56%,

– media społecznościowe (FB, LinkedIn, Instagram) – 50%,

– blogi, fora internetowe itp. – 48%.

 

Tradycyjne formu przekazu cieszą się zaufaniem 39% konsumentów.

Szczegółowe rezultaty:

– profesjonalne, branżowe recenzje – 64%,

– informacje o produkcie na stronie firmowej – 49%,

– prasa drukowana – 44%,

– magazyny i gazety internetowe – 40%,

– radio – 37%,

– telewizja – 34%,

– reklamy w kinie – 28%,

– reklamy na banerach – 19%.

 

Content publikowany przez innych internautów mają też największy wpływ na decyzje zakupowe podejmowane przez millenialsów:

User Generated Content – 53%,

– tradycyjne media 44%,

– banery reklamowe – 23%.

Treści komunikowane przez samych konsumentów zostały też uznane za bardziej zapamiętywalne (50%) niż te publikowane w innych mediach (37%). Szczególnie zapadają konsumentom w pamięć rozmowy o markach i produktach z rodziną czy znajomymi (67%) i opinie innych konsumentów (53%) oraz content w mediach społecznościowych (50%).

Komentarz

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>