Sezon wakacyjny możemy uznać za rozpoczęty, ale czy jesteś na niego przygotowany/a? Prowadząc biuro podróży, agencję turystyczną, linie lotnicze albo sieć hoteli masz wielką bazę klientów – ale czy potrafisz dopasować kanał komunikacji do każdego z nich? Podpowiemy, jak wykorzystując automatyzację marketingu efektywnie skontaktujesz się z odbiorcami.
Które kanały komunikacji są najskuteczniejsze?
To zależy 🙂
Przede wszystkim od typu kampanii. Inne formy kontaktu sprawdzą się w reklamie ograniczonej czasowo oferty, a inne, kiedy chcesz odzyskać niedoszłego klienta, który przerwał wypełnianie formularza rejestracyjnego. Kampanie wielokanałowe mają tę przewagę, że klient może wybierać kanały, które najlepiej odpowiadają jego potrzebom i nie obawiać się, że ominie go coś ważnego. Widzisz, że minęły 24 godziny, a mail dalej nie został otwarty? Wyślij SMS przypominający, że na skrzynce coś na niego czeka.. Na WhatsApp ktoś kliknął, że chce otrzymywać reklamy i spersonalizowane promocje? Ustaw wysyłkę newslettera z treściami o tematyce, jaką wybrał użytkownik. Zbliża się przedsprzedaż first-minute? Wykorzystaj kilka kanałów komunikacji, żeby skutecznie poinformować o tym lojalnych klientów.
Zastanawiasz się, jak wyjść poza schemat banerów i postów w social mediach? Jak sprawić, by Twoja marka rezonowała z potencjalnymi klientami na każdym etapie ich podróży – od marzenia o idealnych wakacjach, przez planowanie i rezerwację, aż po dzielenie się wspomnieniami po powrocie? Odpowiedź tkwi w przemyślanej strategii omnichannel, która łączy różne formy komunikacji w spójną i angażującą całość.
Dlaczego omnichannel to must-have Twojej strategii marketingowej?
Twój idealny klient pije poranną kawę i przegląda na Instagramie inspirujące zdjęcia z egzotycznych podróży. W drodze do pracy trafia na artykuł na blogu podróżniczym, który poleca ukryte perełki w regionie. Wieczorem, relaksując się na kanapie, dostaje spersonalizowany newsletter z ofertami dopasowanymi do jego wcześniejszych wyszukiwań. Następnego dnia na przerwie na lunch widzi atrakcyjną reklamę wideo na Facebooku, prezentującą niezapomniane atrakcje.
To nie przypadek – to moc skutecznej kampanii wielokanałowej w Marketing Automation. Dzięki niej:
- Docierasz do klienta tam, gdzie jest: Nie czekasz, aż klient trafi na Twój kanał. Ty wychodzisz mu naprzeciw, budując obecność w jego naturalnym środowisku online i offline.
- Budujesz spójny wizerunek marki: Niezależnie od tego, czy klient zobaczy Twoją reklamę na FB, przeczyta artykuł na blogu, czy otrzyma e-mail, doświadcza jednolitego przekazu i identyfikacji wizualnej. To buduje zaufanie i rozpoznawalność.
- Zwiększasz zaangażowanie: Różnorodne formy komunikacji pozwalają na interakcję z klientem na różne sposoby – od lajkowania postów, przez udział w konkursach, po odpowiadanie na ankiety. To buduje silniejszą więź i lojalność.
- Optymalizujesz ścieżkę konwersji: Dzięki analizie danych z różnych kanałów możesz lepiej zrozumieć zachowania klientów i zoptymalizować ścieżkę zakupową, prowadząc ich płynnie od zainteresowania do rezerwacji.
- Mierzysz efektywność działań: Każdy kanał dostarcza cennych danych, które pozwalają ocenić skuteczność poszczególnych działań i całych kampanii, co umożliwia ciągłe doskonalenie strategii.
Do czego możesz wykorzystać omnichannel w automatyzacji marketingu?
- Przerwane rezerwacje – jest wiele powodów niedokończenia rezerwacji pokoju hotelowego czy lotu samolotowego. Dzięki Marketing Automation, możesz ustawić wysyłkę wiadomości do wszystkich, którzy na przykład po 2 godzinach od dodania oferty do koszyka nie dokończyli rezerwacji albo przerwali płatność. Być może coś oderwało użytkownika od dokończenia transakcji i po przypomnieniu od razu powróci na stronę. Takiej osobie możesz wysłać maila z krótkim komunikatem, zachęcającym do sfinalizowania rezerwacji. Wiemy, że nie każdy lubi czytać setki maili, czasami Twoja wiadomość może ukryć się w gąszczu innych i nawet nie zostanie otwarta, dlatego dobrym pomysłem jest wysłanie dodatkowego przypomnienia SMS-em.
- Spersonalizowane propozycje hoteli i campingów – widzisz, że klient przegląda noclegi we Włoszech? Zamiast wybierać szablonową wiadomość z ofertami z całego świata, spersonalizuj treść i pokaż propozycje, które ostatnio wpadły mu w oko. Od jutra jest na nie promocja? Odpowiednio napisany SMS przyciągnie odbiorcę i nakłoni do skorzystania z Twoich usług. Zamieść linki, które konkretnie przekierują na stronę danej oferty.
- Marketing lokalny sieci biur podróży – masz biura podróży w kilku województwach? W iPresso Marketing Automation stworzysz mapę GeoPunktów, czyli placówek stacjonarnych, w których na przykład są dodatkowe udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami. Maile będą służyły do podstawowych informacji, takich jak reklamy ofert, a SMS-y pomogą na przykład w informacji o remoncie placówki, zmianie lokalizacji albo skróconych godzinach otwarcia w danym dniu.
- Pomysły na wycieczki w oparciu o ostatnie podróże – nikt nie lubi otrzymywać nietrafionych reklam. Klienci chętniej czytają i klikają w linki, jeżeli poczują się wyróżnieni. Spersonalizowane wielokanałowe komunikacje mogą uzupełniać się w reklamowaniu ofert podobnych do ostatnio oglądanych lub wybieranych przez daną osobę. Przykładowo, dla osoby, która lata do Azji wyślesz reklamę wycieczek po Tajlandii, ale dla rodziny wybierającej wyłącznie wczasy w Europie dużo lepszym pomysłem będzie wiadomość z ofertą lotów do Chorwacji. SMS-y czy komunikaty WhatsApp w takim przypadku mogą służyć jako idealne dopełnienie kampanii mailowej.
- Kupony rabatowe w nagrodę za uczestnictwo w programie lojalnościowym – z iPresso możesz w kilka chwil stworzyć program lojalnościowy oraz przyznawać nagrody za zebraną odpowiednią ilość punktów. Większość wiadomości będzie wysyłanych mailem, ale na przykład przypomnienia o punktach, które wygasną w ciągu kilku dni możesz też wysłać innym kanałem komunikacji, takim jak SMS, ponieważ odbiorca może odczytać maila zbyt późno i straci kupon rabatowy albo inne nagrody.
- Newslettery z poradami podróżniczymi – wielokanałowe kampanie są świetną okazją do przekazywania dodatkowej wiedzy zarówno dla początkujących, jak i też wprawionych podróżników. Możesz przez WhatsApp zapytać, jakie tematy interesują konkretnego odbiorcę i cyklicznie wysyłać newslettery w formie maili. Przed podróżą wyślesz poprzez SMS link do artykułu o najważniejszych zasadach danego przewoźnika oraz pomysłach, jak się przygotować do lotu.
- Informacje o całym przebiegu wycieczki oraz komunikaty przy zmianach – omnichannel nie musi dotyczyć wyłącznie kwestii marketingowych. Marketing Automation przydaje się również przy podawaniu informacji związanych z harmonogramem wycieczki. Podstawowe informacje zwykle są wysyłane mailem, ale przy opóźnieniach albo zmianach związanych z lotem, najlepiej wybrać SMS. Przed podróżą możesz również ustawić powiadomienie web push, które przypomni o wycieczce.
- Powiadomienia o rozpoczęciu i zakończeniu promocji – kilka dni przed rozpoczęciem wyprzedaży uruchom sekwencję maili, informujących o zasadach i kategoriach. Najlepiej jest wysłać powiadomienia wyłącznie do określonych segmentów, chyba że promocja obejmuje większość ofert. Nie ma sensu wysyłanie informacji o promocji na hotele w Dubaju dla kogoś, kto wybiera wyłącznie noclegi w różnych częściach Polski. Kiedy już promocja wystartuje, wyślij SMS-y, które o tym przypomną oraz zachęcą tych, którzy po otrzymaniu maila wahali się, czy z niej skorzystać. Na zakończenie możesz uruchomić kampanię typu “Ostatnia szansa”.
Kluczowe elementy omnichannel
- Segmentacja klientów: Poznaj swoich odbiorców, ich potrzeby i preferencje, aby dostarczać im spersonalizowane komunikaty.
- Spójność przekazu: Upewnij się, że Twoja marka komunikuje się w jednolity sposób na wszystkich kanałach, zachowując spójną identyfikację wizualną i ton głosu.
- Integracja systemów: Połącz swoje narzędzia marketingowe (CRM, system rezerwacyjny, platforma do e-mail marketingu itp.), aby uzyskać pełny obraz ścieżki klienta i automatyzować procesy.
- Analiza danych: Monitoruj i analizuj wyniki swoich działań na każdym kanale, aby zidentyfikować, co działa najlepiej i optymalizować swoje strategie w czasie rzeczywistym.
- Testowanie i optymalizacja: Nieustannie eksperymentuj z różnymi kanałami i formatami treści, aby znaleźć najbardziej efektywne kombinacje dla Twojej grupy docelowej.
Podsumowując…
Omnichannel to nie przyszłość, to teraźniejszość marketingu turystycznego. Wykorzystując synergię różnych form komunikacji, możesz skutecznie dotrzeć do swoich potencjalnych klientów na każdym etapie ich podróży, budować silną markę i zwiększyć sprzedaż. Pamiętaj, kluczem jest strategiczne podejście, spójny przekaz i ciągła optymalizacja działań w oparciu o dane. Zatem, marketerze branży Travel, czas wziąć stery w swoje ręce i poprowadzić swoją markę na szczyty dzięki inteligentnym kampaniom wielokanałowym! Niech Twoja komunikacja rozbrzmiewa w każdym zakątku sieci, inspirując i zachęcając do odkrywania niezapomnianych przygód.
Z iPresso zaplanujesz automatyczną wysyłkę kampanii, a także przygotujesz program lojalnościowy i wygenerujesz kody rabatowe dla klientów. Chcesz przetestować więcej narzędzi? Kliknij tutaj i wypełnij brief, a my skontaktujemy się z Tobą i uzgodnimy szczegóły współpracy.
Odpowiedz