Dlaczego warto zintegrować CRM z Marketing Automation?

Automatyzacja marketingu prawie nigdy nie jest samotną wyspą – takie platformy współpracują z innymi narzędziami w Twojej firmie, tworząc jeden funkcjonalny ekosystem sprzedażowo-marketingowy. CRM jest dobrym przykładem narzędzia, które zdecydowanie warto zintegrować z platformą marketing automation. Zobaczmy, jakie korzyści taki zestaw może przynieść Twojej firmie.

Narzędzia CRM są bardzo pomocne, gdy masz co najmniej 100 klientów miesięcznie i co najmniej jedną osobę zajmującą się tylko sprzedażą. Narzędzia te usprawniają cały proces sprzedażowy, ponieważ działają jak centralny hub, który umożliwia łatwe przechowywanie danych klientów i zarządzanie nimi.

Co ważne, narzędzia takie powinny przechowywać nie tylko same dane klienta, ale także całą historię komunikacji tej osoby z Twoją firmą, wcześniejsze zamówienia i kontakt z obsługą klienta (warto wiedzieć, że np. rok temu ten konkretny klient miał problemy z jedną z funkcji na Twojej platformie). Przydadzą się także dodatkowe szczegóły dotyczące danego klienta (np. informacja o tym, jaką wersję Twojego produktu posiada dana osoba, otwiera drzwi do upsellingu).

Dlaczego warto korzystać z CRM?

Najkrótsza odpowiedź jest następująca: ponieważ te narzędzia umożliwiają śledzenie tego, co dzieje się z Twoimi obecnymi i potencjalnymi klientami. W pewnym momencie wykonanie tego wszystkiego ręcznie staje się prawie niemożliwe i potrzebne jest po prostu dodatkowe (zautomatyzowane) wsparcie. Każda dobra platforma CRM ma co najmniej cztery kluczowe cechy, które bardzo ułatwiają pracę:

  • Przypomnienia

Narzędzia CRM automatycznie przypominają o dalszych działaniach (np. o wysłaniu e-maila do klienta) i wskazują parametry, o które warto zapytać podczas rozmowy z potencjalnym klientem. W ten sposób ryzyko, że coś pominiesz lub zapomnisz oddzwonić do klienta, jest zminimalizowane.

  • Personalizacja komunikacji

CRMy pomagają także Twoim handlowcom personalizować komunikację z klientami i odpowiadać na ich potrzeby. Wyobraź sobie przedstawiciela handlowego, który nie wie, z kim rozmawia i za każdym razem musi zbierać informacje od zera. Byłoby to nie tylko nieskuteczne, ale także niezwykle szkodliwe z punktu widzenia doświadczeń klientów. Dzięki platformie CRM nie ma takiego ryzyka.

  • Współpraca między członkami zespołu sprzedażowego

Co równie ważne, narzędzia CRM ułatwiają współpracę pomiędzy członkami Twojego zespołu, zapewniając płynną komunikację i koordynację obsługi nowych/potencjalnych klientów w całym procesie sprzedaży (jeśli np. jedna osoba zajmuje się tylko sprzedażą, a druga – onboardingiem).

  • Usprawniona analityka

Wreszcie, dobre narzędzie CRM jest wyposażone w funkcje analityczne umożliwiające szybki wgląd w wyniki sprzedażowe. Dzięki takim informacjom łatwiej jest podejmować świadome decyzje, testować nowe kanały sprzedaży i w efekcie – stale udoskonalać swoją strategię.

A co, jeśli korzystasz zarówno z narzędzia CRM, jak i platformy do automatyzacji marketingu? Czy nie byłoby łatwiej po prostu traktować te narzędzia niezależnie? Niekoniecznie. Połączenie CRM i MA daje Ci dostęp do jeszcze bardziej zaawansowanej automatyzacji. Zobaczmy, jak automatyzacja marketingu i CRM mogą działać wspólnie.

Jak automatyzacja marketingu współpracuje z CRM?

Wyobraź sobie prosty scenariusz: Prowadzisz firmę świadczącą usługi programistyczne dla MŚP. Korzystasz z systemu CRM i platformy do automatyzacji marketingu. Właśnie pozyskałeś/aś nowego potencjalnego klienta, który wyraził swoje zainteresowanie, pobierając ebooka z Twojej strony internetowej. Dodajesz nowego leada do swojego systemu CRM. A ponieważ Twoja platforma MA również jest na miejscu, automatycznie wysyła serię e-maili zawierających treści związane z Twoją ofertą. System CRM automatycznie aktualizuje notatki na temat tego potencjalnego klienta za każdym razem, gdy ten odbiorca wchodzi w interakcję z Twoimi materiałami (np. gdy klika i czyta Twoje posty na blogu). Nieco później ten potencjalny klient wypełnia formularz kontaktowy na Twojej stronie internetowej.

System CRM automatycznie powiadamia zespół sprzedażowy, który zakłada nowe konto dla tej firmy, a także umawia calla z tym klientem. Jednocześnie platforma marketing automation wspiera ten proces, wysyłając automatyczne przypomnienia i dodatkowe zasoby dla tej firmy. Po zakończeniu próbnego dostępu firma decyduje się na zakup Twojego produktu – właśnie pozyskałeś/aś nowego klienta.

W tym uproszczonym scenariuszu integracja platform CRM i automatyzacji marketingu umożliwia płynne przejście od wygenerowania nowego leada do konwersji/zakupu. Obydwa narzędzia „wspomagały” Twojego klienta w całej jego ścieżce zakupowej i ułatwiały różne elementy procesu sprzedażowego.

Tak, krótko mówiąc, integracja platformy do automatyzacji marketingu i CRM może pomóc Ci zwiększać sprzedaż.

Dlaczego warto zintegrować CRM i platformę marketing automation?

Ten krótki scenariusz, który właśnie omówiliśmy, w dużej mierze odpowiada na to pytanie – ponieważ w ten sposób można osiągnąć efekt synergii i sprawić, że cały proces będzie jeszcze bardziej zautomatyzowany i efektywny. Ale są też inne powody:

  • Lepsze zrozumienie klientów: po pierwsze, integracja CRM i marketing automation zapewnia bardziej szczegółowy wgląd w dane klientów. Lepsze zrozumienie klientów prowadzi z kolei do skuteczniejszych i bardziej spersonalizowanych kampanii marketingowych. Dzięki temu możesz cieszyć się lepszymi relacjami z klientami.
  • Zoptymalizowany lejek sprzedażowy: zarówno CRM, jak i MA wspierają Twoich klientów przez cały proces sprzedażowy. Daje to możliwość optymalizacji poszczególnych etapów tego procesu, wyeliminowania elementów, które nie są potrzebne i wzmocnienia tych, które działają dobrze. Dodatkową korzyścią jest to, że Twoi przedstawiciele handlowi zawsze mają aktualne informacje, dzięki czemu mogą dostosować swoje podejście do konkretnych osób i skutecznie pozyskiwać potencjalnych klientów.
  • Zwiększona produktywność: jak wspomnieliśmy wcześniej, w pewnym momencie ręczne wykonywanie całej tej pracy staje się nieefektywne, żeby nie napisać niemożliwe. Dzięki CRM i automatyzacji marketingu możesz zautomatyzować wiele powtarzalnych zadań, takich jak wprowadzanie danych o klientach, lead scoring i kampanie e-mailowe. To nie tylko zmniejsza ilość pracy do wykonania, ale także minimalizuje ryzyko błędów, umożliwiając w ten sposób Twojemu zespołowi skupienie się na bardziej strategicznych działaniach.
  • Lepsze decyzje oparte na danych: połączenie platform CRM i automatyzacji marketingu zapewnia więcej danych umożliwiających podejmowanie lepszych decyzji. Wykorzystaj te dane, aby śledzić skuteczność swoich kampanii marketingowych, monitorować wyniki sprzedaży i identyfikować ważne trendy konsumenckie. Dzięki temu Twoje kampanie marketingowe będą jeszcze skuteczniejsze, a podejmowane przez Ciebie decyzje – trafniejsze.

Zintegruj swój system CRM z iPresso

Jeśli nadal szukasz obu narzędzi dla swojej firmy, zachęcamy Cię do zapoznania się z Pipedrive. To jedno z najlepszych narzędzi do zarządzania sprzedażą. Pipedrive umożliwia zarządzanie całym lejkiem sprzedażowym i jest wyposażony w przyjazny dla użytkownika interfejs. W iPresso oferujemy usprawnioną integrację z Pipedrive, pomagając w ten sposób w pełni wykorzystać zarówno ten CRM, jak i automatyzację marketingu.

Oczywiście iPresso można zintegrować innymi narzędziami CRM, nie tylko Pipedrive. Do wyboru masz Base, Contactually, Livespace, Copper, Salesforce i SugarCRM. Jeśli korzystasz z innego narzędzia, zapytaj nas o nie; być może będziemy mogli pomóc Ci w integracji Twojego CRMa z iPresso. Przeczytaj więcej w naszym dziale o integracjach.

Zachęcamy Cię do wypróbowania kombinacji CRM + MA. Będziesz dzięki temu cieszyć się zautomatyzowanym procesem sprzedażowym, który uwzględnia wszystkie ważne kwestie i źródła danych, aby pomóc Ci w pełni wykorzystać potencjał każdego leada. Możesz rozpocząć korzystanie z naszej platformy w ramach bezpłatnego okresu próbnego, aby zobaczyć w praktyce, jak możemy Ci pomóc. Wystarczy, że wyślesz ten krótki formularz do naszego zespołu!

Odpowiedz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.