Wciąż pokutuje opinia, że automatyzacja to tylko wysyłanie maili. Nic bardziej mylnego – zaawansowane platformy marketing automation pomogą Ci zautomatyzować mnóstwo procesów (zarówno marketingowych, jak i sprzedażowych) dziejących się codziennie w Twojej firmie. Przede wszystkim w ten sposób oszczędzasz czas, ale to nie jedyna korzyść ze stosowania marketing automation. Przeczytaj – pokażemy Ci, jakie procesy w swoim biznesie możesz zautomatyzować niemal natychmiast korzystając z pomocy iPresso.
Automatyzacja marketingu to jedna z najszybciej rozwijających się technologii. Żeby jednak wykorzystać w pełni wszystkie możliwości automatyzacji marketingu musisz skutecznie gromadzić, przetwarzać i zarządzać danymi klientów – zwłaszcza w kontekście ich aktywności i zachowania na stronach internetowych i innych kanałach marketingowych. To must have, żeby algorytmy automatyzacji działały dobrze i efektywnie.
Konkrety. Lista 10 procesów, które z pomocą iPresso możesz łatwo zautomatyzować.
- Email marketing
Bez zaskoczeń. Maile promocyjne, wiadomości powitalne, podsumowania zamówień, tzw. we-miss-you messages, newslettery – lista opcji jest długa. Wszystkie takie wiadomości możesz w pełni zautomatyzować. Wystarczy lista subskrybentów, gotowe szablony wiadomości i przygotowane scenariusze marketing automation uruchamiające wysyłki maili we właściwym momencie.
- Rekomendacje produktowe
Personalizacja wiadomości to klucz do sukcesu i najlepsza opcja na mocniejsze związanie firmy z klientem. Każdy w końcu chce być traktowany indywidualnie. Personalizację możesz łatwo połączyć z sprzedażą, tworząc rekomendacje produktowe dopasowane do historii zakupów i zainteresowań klientów. Rekomendacje możesz umieścić w wielu miejscach – na przykład na stronie internetowej albo w mailach. Absolutny must have jeśli prowadzisz sklep internetowy, ale rekomendacje sprawdzą się też w firmach usługowych i SaaS.
- Komunikacja przez WhatsApp
To narzędzie jest niezwykle popularne i jest ku temu wiele powodów! WhatsApp jest szybki, praktycznie darmowy w użyciu i popularny na całym świecie. Jeśli dysponujesz numerami telefonów swoich klientów, prawdopodobne jest, że wielu z nich korzysta z WhatsApp. Dodanie tego kanału do prowadzonych działań marketingowych pomoże Ci pozostać w kontakcie z klientami i usprawnić komunikację. W końcu prawdopodobnie Twój klient szybciej zobaczy wiadomość o treści: „Twoje zamówienie właśnie zostało wysłane! Spodziewaj się go już jutro!” na telefonie niż na komputerze, prawda?
Na tym polega siła WhatsApp – niemal natychmiastowa komunikacja. A dzięki iPresso możesz zautomatyzować tę komunikację, tak jak w powyższym przykładzie.
- Ankiety konsumenckie
Na pewno chcesz wiedzieć, co klienci myślą o Twojej marce. Możesz w tym celu skorzystać ze standardowych ankiet (koncentrujących się na konkretnym obszarze, np. procesie wysyłkowym) lub bardziej ogólnych ankiet NPS, które pytają o całościowe doświadczenia z marką. Obie formy gromadzenia opinii można zautomatyzować! Co więcej, analizę otrzymanych wyników także można zautomatyzować, dzięki czemu wystarczy spojrzeć na czytelnie zebrane wyniki danej ankiety.
Takie ankiety mogą być umieszczane na Twojej stronie internetowej, w Twoich e-mailach oraz w innych kanałach komunikacji (np. w powiadomieniach push).
- Ratowanie porzuconych koszyków i procesów
Porzucone koszyki to duży problem w świecie e-commerce. Ale nawet jeśli nie prowadzisz sklepu internetowego, prawdopodobnie chcesz ratować porzucone procesy, np. niedokończone zapytania ofertowe lub wnioski o bezpłatny okres próbny. Z naszego doświadczenia wynika, że wielu klientów/użytkowników po prostu zapomina o rozpoczętych wcześniej procesach. W takiej sytuacji krótkie przypomnienia mogą pomóc Ci odzyskać wielu klientów.
Możesz również połączyć przypomnienia z dodatkowymi zachętami skłaniającymi klientów do powrotu i skorzystania z lepszej oferty, tak jak w tym przykładzie:
- Rekomendacje treści
Personalizacja może dotyczyć również treści. Dzięki tej funkcji możesz umieszczać dynamiczne bloki treści na swojej stronie internetowej i w newsletterach. W rezultacie osoby odwiedzające Twoją witrynę mogą zobaczyć treści, które są dopasowane do ich potrzeb. Posłużmy się przykładem – prowadzisz firmę e-learningową i chcesz zaproponować kursy online, które będą dopasowane do zainteresowań konkretnych użytkowników. Możesz zautomatyzować tę część swojego biznesu i wyświetlać oferty dopasowane do potrzeb osób odwiedzających Twoją stronę:
- Powiadomienia push
Dużo mówimy o web i mobile push na naszym blogu. To dlatego, że te małe wiadomości mogą być bardzo skuteczne! Jeśli dysponujesz zgodami klientów na ich otrzymywanie, możesz wykorzystać je, aby informować o nowych rabatach, nowych produktach w ofercie, aktualnym statusie zamówienia, porzuconych procesach, nowych wpisach na blogu i wielu innych rzeczach. A ponieważ powiadomienia push działają zarówno na komputerach stacjonarnych, jak i urządzeniach mobilnych, mogą szybko docierać do klientów niezależnie od tego, gdzie się znajdują i z jakiego urządzenia aktualnie korzystają.
Podobnie jak w przypadku e-maili, komunikacja push może być zautomatyzowana. Potrzebujesz dokładnie tych samych rzeczy, co w przypadku maili, a mianowicie:
- bazy subskrybentów,
- szablonów wiadomości,
- scenariuszy MA, które będą je uruchamiać.
- Programy lojalnościowe
Baza lojalnych klientów to duża wartość dla każdej firmy. Dzięki iPresso zautomatyzujesz dystrybucję voucherów i kodów promocyjnych w ramach swojego programu lojalnościowego. Na przykład jeśli chcesz utworzyć specjalną kampanię marketingową tylko dla osób objętych programem lojalnościowym, możesz utworzyć indywidualne (lub wygenerowane komputerowo) kody promocyjne i szybko rozesłać je swoim klientom.
- SMS marketing
Wspomnieliśmy już o powiadomieniach push, ale jeśli chodzi o klientów mobilnych, równie ważne są SMS-y! Przecież nie wszyscy Twoi klienci mogą wyrazić zgodę na otrzymywanie powiadomień push. Tak samo nie wszyscy będą korzystać z WhatsApp. Sprawa wygląda inaczej w przypadku standardowych wiadomości tekstowych. Jeśli szukasz sprawdzonego narzędzia, które pozwoli Ci dotrzeć do wszystkich klientów, do których przypisane są numery telefonów komórkowych, to jest to zdecydowanie najlepszy wybór. Oczywiście SMS marketing ma pewne ograniczenia (wspominamy o nich w tym poście na naszym blogu), ale jeśli chcesz wysyłać tylko krótkie wiadomości tekstowe, to SMS-y sprawdzą się idealnie.
- Mierzenie skuteczności kampanii
Jako ostatni punkt na nasze liście możesz zautomatyzować mierzenie skuteczności prowadzonych kampanii marketingowych. Załóżmy, że korzystasz z wielu różnych kanałów komunikacji i chcesz mieć wszystkie dane w jednym miejscu – iPresso Ci to umożliwia! Jest to możliwe, ponieważ nasza platforma integruje dane z różnych źródeł, umożliwiając w ten sposób tworzenie i przeglądanie raportów w jednym miejscu. Możesz też zintegrować naszą platformę z Google Analytics, co da Ci kompletny obraz tego, co dzieje się w Twoim marketingu i działaniach online. I to wszystko bez konieczności przełączania się między różnymi kanałami i narzędziami!
Podsumowanie: Marketing automation to najlepszy sposób na oszczędzenie czasu!
Wykonanie wszystkich czynności, o których wspomnieliśmy w tym artykule na piechotę z pewnością zajmie dużo czasu. Na szczęście jest szybsza droga. Wykorzystaj automatyzację marketingu i zautomatyzuj co najmniej dziesięć różnych procesów w swojej firmie. W ten sposób zaoszczędzisz dużo czasu, będziesz cieszyć się większym zaangażowaniem klientów, ale także będziesz mógł realizować skuteczniejsze działania marketingowe.
Spodobało Ci się to, o czym tutaj przeczytałeś/aś? W takim razie przyszedł czas na krok z Twojej strony – skorzystaj z bezpłatnego okresu próbnego i przekonaj się, jak iPresso działa w prawdziwym życiu!
Odpowiedz