Marketing Automation w handlu – połączenie doświadczeń online i offline

Firmy handlowe już od dawna z powodzeniem wdrażają model omnichannel. Komunikacja w wielu różnych kanałach, dostęp do wielu funkcji i ofert oraz spersonalizowane rekomendacje produktowe – wszystko to można łatwo zautomatyzować. W tym artykule chcemy pokazać Ci, jak wykorzystać automatyzację marketingu w handlu.

W 2023 roku prowadzenie biznesu detalicznego to duże wyzwanie! Konkurencja jest ogromna, liczba dostępnych technologii może przytłaczać, a na dodatek oczekiwania Twoich klientów nie przestają rosnąć.

Na szczęście możesz znacznie ułatwić sobie życie właśnie dzięki automatyzacji marketingu. Możesz wykorzystać tę technologię do automatyzacji męczących i powtarzalnych czynności. Umożliwi Ci to skupienie się na bardziej strategicznych kwestiach. Zobaczmy, jak MA może pomóc Ci w codziennej pracy.

Zarządzanie danymi klientów

Bez względu na to, jaki rodzaj biznesu handlowego prowadzisz, na pewno masz do dyspozycji jakieś dane na temat swoich klientów. Kwestie takie jak historia zakupów, przeglądane produkty i wykorzystywane kanały komunikacji mogą posłużyć Ci do zwiększenia efektywności prowadzonych działań marketingowych. Wiedza jak, kiedy i gdzie dotrzeć do danej osoby lub firmy (jeśli działasz również w modelu B2B) pozwoli Ci na realizowanie bardziej przemyślanych i spersonalizowanych kampanii.

Tutaj z pomocą przychodzi nasza platforma CDP. Dzięki niemu masz łatwy dostęp do wszystkich dostępnych informacji o swoich klientach, w tym do określonych parametrów (np. demograficznych), danych behawioralnych, danych transakcyjnych.

Źródło: iPresso

Omnichannel – połącz doświadczenia online i offline

Dzisiaj firmy handlowe mają dostęp do całego mnóstwa dostępnych kanałów komunikacji i sprzedaży. Możesz korzystać ze stron internetowych, sklepów internetowych, profili w mediach społecznościowych, newsletterów, aplikacji webowych i mobilnych, powiadomień push, a to tylko kanały online. Podobnie w świecie offline – sklepy stacjonarne, targi, wydarzenia specjalne i sampling produktów to tylko kilka przykładów dostępnych możliwości.

Jeśli prowadzisz działalność handlową, powinieneś jak najlepiej wykorzystać wszystkie te kanały. W ten sposób dotrzesz do potencjalnych klientów z różnych grup demograficznych w sposób najlepiej odpowiadający ich potrzebom. Ponadto, jak wspomnieliśmy wcześniej, mając pełen wgląd w dane na temat klientów, możesz skuteczniej do nich docierać i mierzyć efekty prowadzonych działań.

W naszym artykule o MA dla firm FMCG wspomnieliśmy, że rozwiązania oparte na automatyzacji marketingu mogą być dostosowane do lokalizacji danego klienta, a nawet warunków pogodowych. Mając do dyspozycji tę technologię, możesz łatwo zintegrować doświadczenia offline i online, korzystając zarówno z rozwiązań offline, jak i online, aby dotrzeć zarówno do obecnych, jak i potencjalnych klientów.

Dobrym przykładem działań omnichannel w sektorze retail jest amerykańska sieć handlowa Target. Jakiś czas temu firma zintegrowała rozwiązanie Pinterest’s Lens ze swoją aplikacją mobilną. W rezultacie klienci sieci Target mogli zrobić zdjęcie dowolnego produktu, a następnie znaleźć podobne produkty dostępne do sprzedaży właśnie w tej sieci.

Źródło: https://techcrunch.com/2017/09/25/target-is-adding-pinterests-visual-search-tool-to-its-app-and-website/

Personalizowane rekomendacje produktowe

Kolejną kwestią, jakie firmy handlowe powinny rozważyć, są rekomendacje produktowe. Aby były bardziej skuteczne, potrzebujesz tego kluczowego składnika, jakim jest personalizacja. W końcu rekomendacje działają najlepiej, gdy opierają się na zainteresowaniach danej osoby i jej wcześniejszych zakupach lub podejmowanych działaniach. Jeśli dysponujesz odpowiednią ilością danych o swoich klientach, możesz wykorzystać je do pokazywania im spersonalizowanych rekomendacji, nie tylko na swojej stronie internetowej, ale także za pośrednictwem newsletterów i powiadomień push.

Wystarczy stworzyć odpowiedni scenariusz MA, który będzie oparty na działaniach podejmowanych przez klientów. Warto w tym miejscu wspomnieć o jeszcze jednej funkcji – ramkach rekomendacji. Dzięki nim możesz pokazywać produkty i usługi na swojej stronie internetowej zarówno zalogowanym, jak i anonimowym użytkownikom. 

Źródło: iPresso

Pozostałe działania marketingowe – scenariusze MA

Wspomniane przez nas wcześniej scenariusze automatyzacji marketingu są kluczowe dla każdego biznesu handlowego. Krótko mówiąc, te scenariusze działają i reagują na działania podejmowane przez klientów bez Twojego udziału, w oparciu o wcześniej zaprojektowane reguły. Chcesz wysłać kupon do każdego, kto pobrał Twoją aplikację mobilną? Możesz to zrobić za pomocą scenariusza MA. Chcesz poinformować każdego klienta o nowym produkcie w Twojej ofercie? Żaden problem! Chcesz zbierać dane o klientach z wielu różnych źródeł? To także można zautomatyzować.

Źródło: iPresso

Dzięki scenariuszom automatyzacji marketingu możesz dystrybuować vouchery, materiały i treści, przeprowadzać akcje i wydarzenia specjalne, kierować ruch do konkretnego sklepu stacjonarnego (lub internetowego, jeśli wolisz), prosić o opinie i recenzje online dla Twojej firmy i komunikować się z klientami za pomocą wielu różnych kanałów (nawet WhatsApp!).

Faktem jest, że scenariusze MA, zwłaszcza w zestawieniu z innymi funkcjami w ramach naszej platformy, są bardzo pomocne dla każdej firmy handlowej, zarówno B2B, jak i B2C. Wachlarz możliwości jest naprawdę szeroki!

Podsumowanie: Jak firmy handlowe mogą wykorzystywać MA?

Jak już wiesz, automatyzacja marketingu to zestaw cyfrowych narzędzi, które można wykorzystać do personalizacji komunikacji, dystrybucji materiałów promocyjnych, kierowania ruchu do określonej lokalizacji i lojalizacji klientów (np. poprzez program lojalnościowy).

Z kolei inne narzędzia dostępne na naszej platformie pomogą Ci zbudować i odpowiednio zorganizować bazę danych klientów, zebrać niezbędne informacje o nich, a nawet wypromować wydarzenia specjalne. Wszystko po to, aby Twoja praca była łatwiejsza i mniej czasochłonna. Nawet jeśli współpracujesz z agencją marketingową lub prowadzisz międzynarodowy biznes, nadal możesz korzystać z narzędzi i funkcji, które opisaliśmy w tym artykule.

Teraz czas na Twój ruch. Mamy gotową ofertę dla firm FMCG, B2B e-commerce. Firmy handlowe mogą korzystać zarówno z wersji Basic, jak i Enterprise naszej platformy, w zależności od potrzeb i skali prowadzonej działalności. Jeśli nie miałeś/aś wcześniej do czynienia z automatyzacją marketingu, możesz zacząć za darmo z darmowym trialem do wersji Basic naszej platformy. Zachęcamy Cię do wypełnienia krótkiego formularza i poproszenia o bezpłatny okres próbny. Pomoże Ci on zobaczyć, jak iPresso działa w praktyce (zupełnie za darmo!). A później, jeśli uznasz, że potrzebujesz bardziej zaawansowanego narzędzia, zawsze możesz przejść na wersję Enterprise.

Odpowiedz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.