Marketing automation w e-commerce: ogromny potencjał dla Twojej firmy

Marketing automation przydaje się niemal w każdej branży i firmie, ale ta technologia pokazuje swój prawdziwy potencjał właśnie w e-commerce. Duża część sukcesu w tej branży to dobrze zaprojektowane, powtarzalne procesy. I właśnie w tym może Ci pomóc automatyzacja marketingu. Chcemy Ci pokazać, jak marketing automation (MA) może wynieść Twój biznes e-commerce na zupełnie nowy poziom.

Wyobraź sobie ten co prawda hipotetyczny, ale całkowicie prawdziwy scenariusz:

Potencjalny klient, którego nazwiemy Marek, zobaczył Twoją reklamę na Facebooku i postanowił zajrzeć Twojego sklepu. Po przejrzeniu kilku produktów Marek wybrał produkt, który mu odpowiadał i włożył go do koszyka.

W koszyku zobaczył sugestię, że jest nieco droższa, ale lepsza wersja wybranego przez niego produktu. Postanowił to sprawdzić i pomyślał, że lepiej będzie zapłacić trochę więcej za wyższy model. Złożył zamówienie, dokonał natychmiastowej płatności za pomocą bramki płatności online i od razu otrzymał e-maila z linkiem do śledzenia przesyłki.

Kilka dni po otrzymaniu zamówienia Marek otrzymał kolejny e-mail z pytaniem, czy jest zadowolony z zakupu. Ten sam e-mail zachęcił go również do wystawienia recenzji temu sklepowi.

Marek był w pełni zadowolony przebiegu całego procesu. Prawdopodobne jest, że niedługo złoży kolejne zamówienie. A wtedy otrzyma też zaproszenie do klubu VIP tego sklepu.

Każdy element i każdy etap opisany w tej krótkiej historii, można częściowo lub całkowicie zautomatyzować za pomocą marketing automation w e-commerce. Tak naprawdę, jeśli prowadzisz sklep internetowy, masz do dyspozycji cały szereg możliwych opcji pozwalających zaoszczędzić czas i usprawnić procesy zachodzące w Twojej firmie. Czas na konkrety!

Marketing automation w e-commerce

Oczywiście to pewne uproszczenie, ale handel online polega w dużej mierze na projektowaniu, optymalizacji i realizacji określonych procesów. Jest oddzielny proces do pozyskiwania większej liczby klientów. Jest proces do rekomendowania produktów. Jest proces służący do płatności. I jest też proces do śledzenia zamówień i ich wysyłki. Praca z takimi z góry ustalonymi procesami oznacza, że większość z nich możesz zautomatyzować. Omówmy to na konkretnych przykładach.

Scenariusze automatyzacji

Wszystko zaczyna się od scenariuszy MA. Dzięki nim możesz zaprojektować każdy etap ścieżki zakupowej i prowadzić klientów po sznurku do oczekiwanego zakończenia (np. zamówienia) poprzez szereg akcji i reakcji na działania klienta. Oto jak może wyglądać taki scenariusz:

Jak widać na powyższym przykładzie, możesz zaprojektować cały proces zakupowy od pierwszej wizyty aż do złożenia zamówienia. Po drodze możesz zdecydować, co każdy klient zobaczy na Twojej stronie i jakie kanały komunikacji zostaną wykorzystane po drodze. Z pewnością zaprojektowanie i optymalizacja takiego scenariusza (a nawet kilku) zajmie trochę czasu, ale kiedy już to zrobisz, zobaczysz, ile czasu odzyskałeś!

Kanały komunikacji

Jakie kanały wykorzystujesz do kontaktu z klientami? Na ogół są to:

  • chat/chatbot,
  • e-mail,
  • telefon (w tym SMS-y i WhatsApp),
  • powiadomienia push,
  • social media (w tym Messenger),
  • komunikacja na stronie (w tym pop-upy i personalizowane rekomendacje produktowe).

To całkiem pokaźna lista! Na szczęście każdy z tych kanałów można przynajmniej częściowo zautomatyzować. Chcesz poinformować użytkowników o zbliżającej się wyprzedaży? Wyślij automatyczne powiadomienie push. Chcesz wysłać kod śledzenia przesyłki? Wyślij automatycznego SMS-a lub e-maila do klienta. Chcesz, aby sklep był dostępny dla swoich klientów 24/7, a w środku nocy przychodzi do Ciebie zagraniczne zapytanie o produkt? Możesz przekierować rozmowę na chatbota.

Dzięki temu możesz regularnie komunikować się ze swoimi klientami i zyskać pewność, że nic ważnego nie umknie ich uwadze bez konieczności siedzenia i ręcznego wysyłania każdej wiadomości z osobna.

Platformy e-commerce

Jeśli chcesz naprawdę poważnie podejść do automatyzacji, warto zintegrować platformę e-commerce z platformą do automatyzacji marketingu. W ten sposób, dzięki technologii zwanej API, obie platformy mogą wymieniać się danymi i działać na tej podstawie bez Twojego udziału. Oto przykład: gdy otrzymasz nowe zamówienie za pośrednictwem swojej platformy e-commerce, narzędzie MA automatycznie otrzyma informację o tym zamówieniu i wyśle kod śledzenia zamówienia (SMS-em lub e-mailem).

Obecnie możemy zintegrować iPresso z następującymi platformami: 

  • IdoSell
  • Shoper
  • PrestaShop
  • WooCommerce

Jeśli korzystasz z innego rozwiązania, wyślij nam wiadomość. Jest bardzo prawdopodobne, że będziemy mogli wdrożyć taką integrację dla Ciebie.

Rekomendacje produktowe

Automatyzacja przydaje się także wtedy, gdy chcesz pokazywać swoim klientom spersonalizowane rekomendacje produktowe. Nasze algorytmy analizują produkty znajdujące się w Twojej ofercie oraz zachowania Twoich klientów i wskazują im produkty, którymi powinni być zainteresowani. To samo rozwiązanie można zastosować do upsellingu i cross-sellingu. Oto przykład:

W ten sposób możesz z łatwością sprzedawać więcej produktów i zwiększać AOV (średnią wartość koszyka) w swoim sklepie. Podobne wiadomości mogą być dystrybuowane poprzez powiadomienia push, overlays, boxy, banery i inne formaty reklamowe, których używasz.

Retargeting

Globalny wskaźnik porzuconych koszyków nieustannie rośnie i w 2021 zbliżył się do progu 70%:

Twój sklep prawdopodobnie mierzy się z podobnym wyzwaniem. Retargeting to jedna z najskuteczniejszych technik marketingowych pozwalających obniżyć liczbę porzuconych koszyków. Okazuje się, że wiele porzuconych koszyków wynika z rozproszenia uwagi lub faktu, że klient zapomniał o swoim zamówieniu. Dzięki retargetingowi możesz dotrzeć do tych klientów, którzy w przeszłości byli zainteresowani zakupami w Twoim sklepie i zachęcić ich do powrotu i dokończenia zamówienia.

W iPresso możesz ustawić automatyczny proces przypominający o rozpoczętym zamówieniu. Oto jak to może wyglądać:

Dzięki temu stosunkowo prostemu rozwiązaniu uda Ci się odzyskać przynajmniej część porzuconych koszyków i zwiększyć sprzedaż, a może nawet liczbę stałych kupujących w Twoim sklepie.

Jeśli prowadzisz biznes online, z pewnością dostrzegasz potencjał wszystkich opisanych tutaj rozwiązań. One wszystkie mają tak naprawdę jeden cel: pomóc Ci usprawnić Twój biznes bez konieczności wkładania w to znacznych ilości czasu. Dzięki marketing automation możesz praktycznie zapomnieć o tych wszystkich powtarzalnych czynnościach, które w przeszłości trzeba było wykonywać ręcznie. Teraz możesz skoncentrować się wyłącznie na najważniejszych kwestiach; MA zajmie się resztą.

Zgłoś się do nas po automatyzację marketingu w Twoim sklepie!

Następnym krokiem, jaki Ci proponujemy, jest rozpoczęcie bezpłatnego okresu próbnego na naszej platformie. Jeśli z kolei potrzebujesz pomocy lub masz pytania przed rozpoczęciem korzystania z iPresso, skontaktuj się z naszym zespołem!

Odpowiedz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.