Marketing Automation dla firm B2B

Niektórzy uważają, że marketing automation to rozwiązanie wyłącznie dla firm B2C, ale to nie prawda! Oczywiście, takie firmy mają nieco większy wybór, jeśli chodzi o dostępne opcje, ale nie oznacza to, że firmy B2B nie mogą skorzystać z automatyzacji. I dzisiaj pokażemy Ci, dlaczego tak uważamy.

Tak naprawdę automatyzacja marketingu B2B przydaje się przede wszystkim, jeśli chodzi o bodaj najważniejszy aspekt każdego biznesu – sprzedaż. Zacznijmy zatem od tej kwestii, a konkretnie od lead generation. 

Jak automatyzacja marketingu wspiera generowanie leadów

Oczywiste jest, że chcesz przyciągać do swojej witryny jak najwięcej wysokiej jakości ruchu. Dzięki MA możesz przekształcić wszystkich anonimowych użytkowników odwiedzających Twoją stronę internetową w potencjalnych klientów lub przynajmniej leady. W jaki sposób?

Po pierwsze, możesz utworzyć automatyczny formularz kontaktowy, który pomoże Ci zbierać adresy e-mail od potencjalnych klientów. Taki formularz może być osadzony bezpośrednio na Twojej stronie internetowej lub funkcjonować jako pop-up. Co szczególnie istotne, formularz może być zintegrowany bezpośrednio z Twoim działem handlowym, dzięki czemu handlowcy będą natychmiast informowani o każdym wypełnionym zgłoszeniu! W ten sposób Twoi klienci będą mogli szybciej uzyskać odpowiedź lub wycenę, a Ty zaskoczysz ich wysokiej jakości UX!

Zobacz, jak może wyglądać taki formularz wraz z towarzyszącą mu notyfikacją:

To jednak dopiero początek. Kolejna warta uwagi kwestia to fakt, że możesz ustawić algorytmy MA, aby rozpoznawały wszystkich anonimowych użytkowników odwiedzających Twoją witrynę. Gdy „namierzą” one takiego użytkownika, mogą wyświetlić mu pop-up (np. z formularzem) lub poprosić o zgodę na wyświetlanie powiadomień push. W ten sposób możesz zachęcić do dalszego działania nawet osobę, która nie jest zalogowana lub pierwszy raz jest na Twojej stronie.

Po zdobyciu potencjalnego klienta czas przejść do kolejnej fazy – lead nurturing. Możesz zautomatyzować wysyłanie e-maili lub wiadomości według wcześniej zdefiniowanego scenariusza. Wykorzystuj sekwencje e-maili, aby przeprowadzić użytkowników przez cały onboarding lub zaprosić ich do udziału w Twoim kursie online.

Zwiększ sprzedaż poprzez stronę internetową

Firmy B2B także czasami sprzedają swoje produkty i usługi bezpośrednio przez stronę internetową. Dzięki dobrze zaprojektowanym i spersonalizowanym rekomendacjom produktów i treści możesz zachęcić więcej osób do złożenia zapytania. Oto przykład: napisałeś wyczerpujący post na blogu o tym, jak Twoje usługi pomagają innym firmom. Warto polecić ten post każdemu nowemu użytkownikowi. Firmy zainteresowane Twoimi usługami z pewnością będą chciały dowiedzieć się więcej, a może nawet wyślą zapytanie ofertowe w wyniku lektury Twojego wpisu. Do tego właśnie przydają się nasze ramki rekomendacji.

Lepsze zrozumienie grupy docelowej

Możemy wymienić wiele czynników decydujących o Twoim sukcesie online. Jednym z nich jest dobre zrozumienie klientów i ich potrzeb. Nie będziesz w stanie sprzedać wielu produktów/usług, jeśli nie wiesz, czego tak naprawdę chce firma znajdująca się po drugiej stronie stołu. Zapoznaj się z czterema przydatnymi rozwiązaniami:

  1. Zarządzanie bazą kontaktów: dzięki temu rozwiązaniu dowiesz się o wiele więcej o swoich klientach, np. jaką firmę reprezentują, jakie działania zwykle podejmują i jakie są relacje między poszczególnymi użytkownikami (np. dystrybutor-sprzedawca). Możesz również dodać własne atrybuty pasujące do profilu Twojej firmy.
  1. Segmentacja kontaktów: po zebraniu wszystkich istotnych informacji na temat swoich klientów możesz podzielić ich na grupy (segmenty), aby usprawnić komunikację z nimi i zaplanować lepsze kampanie marketingowe.
  2. Data collector: to taki moduł analityczny dla Twojej strony internetowej. Data collector zbiera informacje o konkretnych wydarzeniach (tzw. eventach) zachodzących w ramach strony. Na przykład nasz collector poinformuje Cię za każdym razem, gdy ktoś pobierze Twojego ebooka lub przejdzie do sekcji z ofertą firmy.
  3. CDP: Customer data platform to jedno z najbardziej zaawansowanych rozwiązań w naszym portfolio. CDP pozwala zgromadzić w jednym miejscu wszystkie dostępne dane o klientach, głównie do celów analitycznych, ale także do poprawienia działań marketingowych i sprzedażowych. To bardzo ciekawe zagadnienie, któremu poświęcimy kolejny wpis na blogu.

Pomiar zadowolenia klientów

Jako właściciel biznesu B2B chcesz, aby Twoi klienci byli w pełni zadowoleni ze świadczonych im usług. Żeby jednak mieć pewność, że faktycznie tak jest, musisz ich o to zapytać. iPresso pomoże Ci w gromadzeniu feedbacku od klientów. Tutaj w grę wchodzą dwie przydatne funkcje:

  • Ankiety NPS: Net Promoter Score to sposób mierzenia zadowolenia i lojalności klientów.
  • Badanie opinii: czasami zależy Ci, aby zapytać o coś bardzo konkretnego, np. czy produkt ma ładne opakowanie albo czy ostatnia rozmowa z konsultantem była pomocna. Do tego właśnie przydaje się badanie opinii. Takie ankiety są łatwe w użyciu i nie zajmują dużo czasu, co zachęca więcej osób do podzielenia się swoim zdaniem.

Podsumowanie

Oczywiście to nie wszystko, co masz do dyspozycji, aby zautomatyzować marketing i sprzedaż w swojej firmie B2B. Zapoznaj się z całą listą naszych funkcji i zobacz, jakie masz opcje. Dzięki MA zaoszczędzisz dużo czasu, stracisz mniej potencjalnych klientów i lepiej poznasz obecnych. Ta wiedza z pewnością pomoże Ci zoptymalizować swoją strategię marketingową i lepiej docierać do potencjalnych klientów.

Chciałbyś wypróbować naszą platformę? To wspaniale, dzieli Cię od tego tylko jeden krok. Wypełnij formularz i poproś o darmowy okres próbny. Nasz zespół zajmie się resztą.

Odpowiedz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.