Jak zaplanować sprzedaż – kilka słów o scenariuszach marketing automation

Czy sprzedaż można zaplanować? Do pewnego stopnia, dzięki scenariuszom marketing automation, tak! W tym poście pokażemy Ci, jak Twoje działania sprzedażowe i marketingowe mogą być zautomatyzowane i dostosowane do konkretnych użytkowników, na podstawie ich charakterystyki i podejmowanych przez nich działań. Oto co musisz wiedzieć o scenariuszach automatyzacji marketingu.

Aby pokazać Ci, jak działają scenariusze marketing automation, posłużymy się dwoma przykładami. Pierwszy pochodzi z sektora e-commerce, a drugi – ze świata SaaS. Przeanalizujemy te scenariusze krok po kroku, aby zobaczyć, jak można wdrożyć automatyzację marketingu na rzeczywistym przykładzie. 

Pierwszy scenariusz to bardzo częsta w tej branży sytuacja – porzucony koszyk. To prawdziwa plaga e-handlu. Jak donosi Baymard Institute, ponad 69% wszystkich koszyków jest porzucanych. To oznacza setki tysięcy złotych straconych każdego miesiąca. Oczywiście Twoim celem jako sprzedawcy online jest, aby ograniczyć liczbę porzuconych koszyków do minimum.

Drugi scenariusz dotyczy tak naprawdę każdej usługi online – nowy użytkownik zakłada konto. To oznacza, że jest on zainteresowany Twoją usługą i poczynił już pewne kroki, które pokazują jego zaangażowanie. Nie powinieneś tego tak zostawić, prawda?

Przeanalizujmy teraz te dwa przykłady nieco dokładniej i zobaczymy, jak scenariusze marketing automation mogą Ci w nich pomóc.

Użytkownik podejmuje działanie – jaka jest Twoja odpowiedź?

W marketing automation rzadko chodzi o kierowanie komunikatów do przypadkowych osób z nadzieją, że coś z tego wyjdzie. Przeciwnie, na ogół koncentrujesz się na osobach, które prawdopodobnie są zainteresowane kupieniem czegoś od Ciebie. To oznacza, że już Cię znają (np. są zapisane do Twojej listy mailingowej) lub podejmują konkretne działania, które wymagają reakcji z Twojej strony.

SCENARIUSZ 1

W pierwszym scenariuszu taka akcja to włożenie produktu do wirtualnego koszyka. Użytkownicy, robią to, gdy są zainteresowani zakupem. Ale może być cała lista sytuacji, które powodują, że dana osoba porzuca swój plan i pozostawia koszyk z niedokończonym zakupem. Czasami dzieje się tak, ponieważ klient po prostu o tym zapomniał, bo np. nagle musiał zająć się czymś bardzo pilnym. W takiej sytuacji, krótkie przypomnienie może być naprawdę skuteczne. I o to chodzi w automatyzacji marketingu. 

Możesz stworzyć scenariusz marketing automation, w którym każdy, kto wkłada produkt do koszyka, ale nie kończy zamówienia, na następny dzień dostaje przypomnienie. Takie przypomnienie może mieć różne formy, zależnie od tego, jakimi danymi klientów dysponujesz i jakie kanały komunikacji wykorzystujesz. Najpopularniejsze formy to:

  • SMS-y
  • Newslettery
  • Notyfikacje push

Następnego dnia użytkownik otrzymuje powiadomienie nt. niedokończonego zamówienia. Możesz też dodać jakąś małą zachętę, np. darmową dostawę lub niewielki rabat. W rezultacie klient decyduje się wrócić do sklepu i dokończyć zamówienie. Czy stanie się tak za każdym razem? Oczywiście, że nie. Ale jeśli uda Ci się uratować choć kilka koszyków miesięcznie, to już sukces! Szczególnie biorąc pod uwagę, że scenariusze MA nie wymagają ciągłego zaangażowania.

SCENARIUSZ 2

W drugim scenariuszu mamy klienta, który właśnie otworzył konto na Twojej platformie online. Na pewno chcesz się z nim skontaktować i pomóc mu przejść przez ten początkowy etap zapoznawania się z Twoją platformą. Możesz zrobić to manualnie i np. wysłać maila z pytaniem, czy dana osoba potrzebuje dodatkowych informacji i wysłać kilka przydatnych materiałów, ale takie działanie byłoby nieefektywne i czasochłonne. 

Zdecydowanie lepszym pomysłem jest stworzenie scenariusza automatyzacji marketingu, w którym każdy nowy użytkownik z automatu otrzymuje zestaw maili prowadzących ich przez platformę. W pierwszym mailu możesz się przywitać i wysłać linka do krótkiego (słowo klucz!) tutorialu lub poradnika pokazującego, jak działa Twoja platforma.

Po kilka dniach możesz wysłać kolejnego zautomatyzowanego maila z pytaniem o doświadczenia z platformą. Możesz nawet skierować nowego użytkownika do ankiety satysfakcji, aby dowiedzieć się więcej. Następnie, na krótko przed końcem darmowego okresu próbnego, możesz wysłać wiadomość z dostępnymi planami cenowymi i małą zniżką na pierwszy miesiąc lub rok. W ten sposób klient poczuje się zaopiekowany i potraktowany poważnie. Chociaż każdy taki e-mail może być wysłany automatycznie, powinieneś zawsze zachęcać klientów, aby odpowiadali lub zadawali pytania, jeśli potrzebują dodatkowego wsparcia.

Korzyści scenariuszy marketing automation

Taka strategia jest korzystna zarówno dla Ciebie, jak i Twoich użytkowników/klientów. Jako sprzedawca online możesz zaoszczędzić mnóstwo czasu na powtarzalnych, często żmudnych czynnościach, takich jak wysyłka maili lub dystrybucja kodów promocyjnych. Możesz też upewnić się, że każdy klient jest odpowiednio zaopiekowany. To szczególnie ważne, gdy masz setki klientów każdego dnia i łatwo po prostu kogoś pominąć lub pozostawić wiadomość email bez odpowiedzi. Z marketing automation, takie ryzyko jest minimalne.

Z drugiej strony, klienci nie muszą czekać, aby dostać to, czego chcą lub potrzebują. To szczególnie ważne, gdy w grę wchodzi dostarczanie obiecanych materiałów. Załóżmy, że masz klienta po drugiej stronie globu i właśnie zamówił on materiały cyfrowe, które oferujesz na swojej stronie internetowej, ale u Ciebie jest środek nocy. Dzięki MA, taki klient może otrzymać swoje materiały od razu, a Ty nie musisz się martwić, że gdy śpisz, rośnie liczba niezadowolonych klientów. Marketing automation pozwala zagwarantować, że każdy otrzymuje to, czego potrzebuje, tak szybko, jak tylko się da.

Jak wdrożyć scenariusze marketing automation?

Potrzebujesz platformy lub narzędzia, które to umożliwi. Oczywiście, aby takie narzędzie było skuteczne, musi być zintegrowane z Twoją stroną internetową i innymi narzędziami, z których korzystasz (np. platformą CRM). W ten sposób narzędzie marketing automation będzie miało dostęp do wszystkich potrzebnych materiałów i danych i będzie mogło działać skutecznie.

W iPresso oferujemy kompleksową platformę marketing automation, która oferuje cały szereg interesujących opcji. Są one uzupełnione przez właśnie scenariusze marketing automation, które umożliwią Ci korzystanie z różnych narzędzi i technik, aby skutecznie docierać do klientów. Zobacz, jak taki scenariusz może wyglądać: 

Aby ułatwić Ci tworzenie takich scenariuszy (które swoją drogą mogą być bardzo złożone!), stworzyliśmy edytora, który poprowadzi Cię przez cały proces tworzenia scenariuszy MA. Nasza platforma umożliwia wykorzystanie modelu multichannel i opiera się na warunkach (na ogół są to działania podejmowane przez Twoich klientów) i akcjach (podejmowanych przez Twoją firmę w odpowiedzi na działania klientów). Zobacz, jak intuicyjny jest nasz kreator:

Z naszym kreatorem możesz łatwo stworzyć własne scenariusze marketing automation i wykorzystać możliwości, jakie daje natychmiastowa, zautomatyzowana komunikacja z klientami. Chcesz wiedzieć więcej? Zapoznaj się z naszą ofertą scenariuszy automatyzacji marketingu i zacznij darmowy okres próbny jeszcze dzisiaj!

Odpowiedz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.