Jak stworzyć strategię automatyzacji marketingu?

Wiesz, że marketing automation to korzystne rozwiązanie, które pozwoli Twojej firmie zaoszczędzić sporo czasu i pieniędzy. I chociaż to w 100% prawda, nie możesz tak po prostu uznać, że od teraz zaczynasz automatyzować swój marketing. Potrzebujesz planu lub strategii, aby zaplanować pracę i uporać się z możliwymi wyzwaniami. I o tym chcemy dzisiaj porozmawiać.

Prawie trzy-czwarte (72%) najbardziej skutecznych firm wykorzystuje marketing automation. To nie zaskoczenie. Marketing automation otwiera drogę do wielu wartościowych korzyści. Dzięki marketing automation Twoja firma:

  • oszczędza mnóstwo czasu,
  • może skoncentrować się na najbardziej strategicznych zadaniach i projektach,
  • może łatwo testować i wdrażać nowe narzędzia i techniki,
  • przyciąga więcej (i wyższej jakości) leadów,
  • podejmuje lepsze decyzje oparte na danych (marketing automation praktycznie w 100% opiera się na analizie danych, co pomaga także w innych obszarach biznesu),
  • skuteczniej dociera do obecnych i potencjalnych klientów.

Brzmi dobrze, prawda? Ale zanim te korzyści staną się rzeczywistością, musisz od czegoś zacząć. Powiedzmy więcej na ten temat.

Od czego zacząć automatyzację marketingu?

PRZEANALIZUJ SWOJĄ OBECNĄ SYTUACJĘ I POTRZEBY

Wszystko zaczyna się od researchu. Musisz wiedzieć, jakie są Twoje cele marketingowe i jakie obszary biznesu powinny zostać zautomatyzowane, aby przynieść jak najbardziej widoczne korzyści. Dla przykładu wiele firm wykorzystuje e-maile do komunikacji z klientami. Automatyzacja e-mail marketingu to ogromny biznes, któremu poświęciliśmy oddzielny artykuł na naszym blogu.

Jeśli prowadzisz firmę e-commerce, na pewno zainteresuje Cię automatyzacja rekomendacji produktowychscenariusze marketing automation, które możesz wykorzystywać do odzyskiwania porzuconych koszyków. Jeśli prowadzisz platformę SaaS, możesz chcieć automatyzować zbieranie ankiet od klientów. Są dziesiątki możliwych scenariuszy.

Ogólnie rzecz biorąc, powinieneś skupić się na dwóch aspektach tego zagadnienia:

  1. Które aktywności zajmują Ci najwięcej czasu?
  2. Które działania pozwolą Ci szybciej zdobywać klientów?

To właśnie te dwa obszary są warte automatyzacji.

POKONAJ POTENCJALNE WYZWANIA (INTEGRACJE)

Marketing automation wymaga trochę czasu i wysiłku, aby zacząć działać w Twojej firmie. Każde zautomatyzowane narzędzie wymaga dostępu do innych rozwiązań, z których korzystasz (np. do Twojej platformy e-commerce, programu CRM, czy nawet listy adresów e-mail). Aby było to możliwe, musisz zintegrować swoją platformę MA z innymi źródłami danych i narzędziami, które wykorzystujesz. Nie da się odzyskiwać koszyków, jeśli platforma marketing automation nie ma dostępu do danych na temat klientów i ich zachowań. 

Prawdopodobnie czekają Cię też i inne wyzwania. Wiele firm, które od dawna działają na rynku, nie przeszło jeszcze transformacji cyfrowej i większość ich procesów nadal ma miejsce offline. Takie procesy nie mogą być zintegrowane z rozwiązaniem online, jakim jest MA. W takiej sytuacji Twoim pierwszym wyzwaniem będzie digitalizacja wszystkich niezbędnych procedur.

I może jeszcze jeden przykład. Jeśli wykorzystujesz zaawansowane rozwiązanie IT zbudowane stricte z myślą o Twojej firmie, musisz się upewnić, czy da się je łatwo zintegrować z innymi narzędziami. Typowe platformy i narzędzia IT wykorzystują API do integracji i komunikacji, ale w przypadku platform tworzonych na zamówienie, może być inaczej. Dowiedz się, jakie są Twoje możliwości.

Co powinno się znaleźć w strategii marketing automation?

Załóżmy, masz już odpowiedzi na wszystkie te pytania, które wymieniliśmy powyżej. Jaki jest następny krok? Możesz zacząć pracować nad swoją strategią. Jeśli chodzi o automatyzację marketingu, masz dwie możliwości. Możesz albo zdecydować się na kompleksową platformę (jak np. iPresso), która ma wiele różnych cech i funkcji w ramach jednego rozwiązania, lub możesz zdecydować się na jedno lub więcej tzw. samodzielnych (ang. standalone) rozwiązań. Tutaj MailChimp jest dobrym przykładem. To platforma, która pozwala zautomatyzować jedynie e-mail marketing. Jeśli w przyszłości okaże się, że musisz zautomatyzować również publikowanie postów w mediach społecznościowych, będziesz musiał znaleźć inne narzędzie stricte do tego celu.

Która opcja jest lepsza? Jak zawsze, odpowiedź brzmi „to zależy”. Zacznij od analizy listy czynności/obszarów, które chcesz zautomatyzować. Porównaj je np. z naszą listą funkcji. Ile jest punktów wspólnych? Może nawet wszystkie? W takim wypadku wybór jest prosty. Ogólnie rzecz biorąc, lepiej mieć wszystko pod jednym dachem. W ten sposób masz jedną aplikację MA, jeden proces integracji i jeden zespół obsługi klienta, który zawsze może Ci pomóc, gdy zajdzie taka potrzeba.

Rozwiązania samodzielne są dobre dla zaawansowanych firm, które mają ściśle określone potrzeby. Czasami znajdziesz na rynku tylko jedno narzędzie, które oferuje jakąś specyficzną funkcję, której potrzebujesz, aby osiągnąć swoje cele. W takiej sytuacji wybór tego konkretnego rozwiązania jest jedynym rozsądnym rozwiązaniem. Jeśli jednak dopiero zaczynasz automatyzować swój marketing, prawdopodobnie nie musisz sobie tym zawracać głowy. Platforma typu AIO (all-in-one) będzie wystarczająca.

ZAPROJEKTUJ PRACĘ I PROCESY

Wiesz już, co automatyzować i przy pomocy jakiej platformy. Następny krok to projektowanie konkretnych procesów, które wymagają automatyzacji. Oto niektóre z powszechnych czynności do automatyzacji:

  • wiadomości powitalne i z podziękowaniem za zakupy,
  • przypomnienia o porzuconych koszykach,
  • rekomendacje produktowe wyświetlane na stronie internetowej,
  • reklamy pop-up,
  • komunikacja ze stałymi klientami (np. zapisanymi do programu lojalnościowego),
  • SMS-y do klientów i wiele innych elementów.

Jednak każde z tych narzędzi wymaga konkretnego procesu. Dla przykładu, jeśli ktoś otwiera daną zakładkę produktową (np. z produktem, który jest aktualnie w promocji), może otrzymać powiadomienie o przecenie zachęcające do złożenia zamówienia. Jeśli właśnie odnotowałeś nową rejestrację na swojej platformie SaaS, możesz zaplanować wysyłkę serii wiadomości ułatwiających tzw. onboarding, czyli wdrożenie nowego klienta, tak aby utrzymać komunikację z nim od pierwszego dnia. Można wymieniać jeszcze długo. Generalnie chodzi nie tylko o to, CO chcesz zautomatyzować, ale również JAK i Z JAKIM SKUTKIEM.

Jeśli w Twoim zespole jest specjalista MA, możesz to wszystko zrobić wewnętrznie. Jeśli nie, nasz zespół chętnie Ci pomoże. Nasi eksperci pomogą Ci zdefiniować potrzeby, stworzyć dopasowane procesy, które na nie odpowiadają i wszystko odpowiednio skonfigurować na naszej platformie.

MIERZ REZULTATY

Im większa jest Twoja firma, tym szybciej zobaczysz pierwsze efekty po wdrożeniu MA. Już po kilku tygodniach zobaczysz, że Twoi pracownicy mają więcej czasu na załatwianie najważniejszych spraw. Zobaczysz, że jest mniej porzuconych koszyków w Twoim sklepie, a ludzie chętniej komunikują się z Twoją firmą. Ale żeby widzieć te rezultaty i o nich wiedzieć, musisz stale mierzyć wyniki swoich działań. Wszystkie zaawansowane platformy do automatyzacji marketingu oferują moduły analityczne. W iPresso także znajdziesz taki moduł.

Pamiętaj, aby regularnie mierzyć wyniki. W ten sposób możesz dostrzec pewne trendy i zobaczyć, co można poprawić lub nawet naprawić, jeśli chodzi o Twój marketing. Dopiero wtedy zobaczysz, czy Twoje kampanie przynoszą oczekiwane efekty. To samo odnosi się do całego Twojego marketingu.

Podsumowanie

Na potrzeby tego artykułu uprościliśmy pewne aspekty tworzenia strategii marketing automation. W szczególności dotyczy do zagadnień związanych z tworzeniem procesów i scenariuszy – może to być naprawdę bardzo skomplikowane i zająć wiele tygodni! Ale zdecydowanie warto się na to zdecydować. Po kilku tygodniach sam zobaczysz, dlaczego było warto!

Podsumujmy! Jeśli chcesz stworzyć strategię marketing automation:

  1. Przeanalizuj swoją obecną sytuację i zobacz, co można zautomatyzować.
  2. Wybierz najlepsze narzędzia, które zapewnią Ci to, czego potrzebujesz.
  3. Zintegruj je ze swoimi obecnym ekosystemem IT (np. platformą e-commerce).
  4. Stwórz scenariusze marketing automation.
  5. Regularnie mierz wyniki prowadzonych działań.

Tylko w ten sposób będziesz mógł w pełni wykorzystać potencjał marketing automation. Jeśli chcesz wiedzieć więcej, nasz zespół jest do Twojej dyspozycji!

Odpowiedz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.