Podstawy e-mail marketingu


E-mail marketing może być bardzo skutecznym narzędziem w komunikacji z potencjalnymi i obecnymi klientami. Jednak z uwagi na to, że ta forma promocji zakłada wykorzystanie danych osobowych, należy wziąć kilka elementów pod uwagę. Zobaczmy, jak możesz wykorzystać e-mail marketing do maksimum i nie łamać przy tej okazji żadnych zasad.

Ogólnie rzecz biorąc, e-mail marketing obejmuje dwie formy komunikacji:

  • maile promocyjne,
  • newslettery.

Oczywiście newslettery także są marketingowe, ale sprzedaż produktów/usług nie jest ich głównym celem. W newsletterach chodzi o edukowanie odbiorców i przekazywanie ważnych informacji. Mają też dawać coś wartościowego odbiorcom. Z drugiej strony maile promocyjne skupiają się stricte na sprzedaży – są wysyłane po to, aby jak najwięcej osób kupiło lub zapytało o produkt lub usługę.

Email marketing to bezpośrednia forma komunikacji – wiadomości trafiają na skrzynkę odbiorczą danej osoby. W związku z tym musisz pamiętać o kilku zasadach. Po pierwsze, musisz wiedzieć, jak budować bazę adresów e-mail.

Skąd wziąć e-maile?

Ogólnie rzecz biorąc, masz dwie opcje:

  • możesz kupić gotową bazę adresów e-mail lub
  • zbudować własną od podstaw.

Szczerze doradzamy skoncentrowanie się tylko na tej drugiej opcji. Kupno gotowej bazy wiąże się z wieloma zagrożeniami, z którymi nie chcesz się borykać.

Kupując gotową bazę, nie możesz ocenić jej jakości (prawdopodobnie nie będzie zbyt wysoka). Co więcej, takie działanie jest na ogół nielegalne (zaraz to omówimy szerzej), ponieważ w większości przypadków właściciele adresów znajdujących się na takich listach nigdy świadomie się do nich nie zapisywali. I wreszcie, nikt nie chce otrzymać łatki spamera, co zapewne się stanie, gdy będziesz wysyłać wiadomości do zupełnie obcych osób. 

Co zatem powinieneś zrobić? Stworzyć listę adresów samodzielnie. Wiele na tym zyskasz:

  • Masz w ten sposób pewność, że ludzie, do których piszesz, są zainteresowani Twoimi usługami/produktami.
  • Możesz wysyłać do takich osób wiadomości praktycznie bez żadnych ograniczeń. Upewnij się tylko, że stosujesz podwójny mechanizm zapisu do listy (tzw. double opt-in). W skrócie chodzi o to, żeby każdy na Twojej liście wyraził zgodę na obecność na niej dwukrotnie – najpierw poprzez podanie adresu na stronie internetowej, a potem poprzez kliknięcie linka potwierdzającego zapis. 

JAK ZBUDOWAĆ BAZĘ ADRESÓW E-MAIL

Wykorzystaj w tym celu swoją stronę i profile social media. Osiągniesz znacznie lepsze rezultaty, jeśli zaoferujesz coś wartościowego w zamian. Może to być np. darmowy e-book zawierający przydatne informacje lub dane z Twojego sektora. Taki darmowy prezent jest często określany jako lead magnet. Odbiorcy „oddają” swój adres e-mail w zamian za coś, co możesz im przekazać, a co ich potencjalnie interesuje.

Na stronie (np. przy formularzu kontaktowym i przy składaniu zamówienia) powinien być także checkbox ze zgodą na otrzymywanie wiadomości marketingowych. W ten sposób osoby, które składają zamówienie lub chcą się czegoś dowiedzieć, także mogą stać się częścią Twojej bazy mailingowej.

Legalny mailing

We współczesnym świecie dane personalne to silnie chroniona wartość. Dlatego koniecznie zapoznaj się z prawem obowiązującym w kraju, w którym chcesz działać. Aby poznać te prawa, wystarczy, że wpiszesz w Google „prawo spamowe [kraj]”. Na przykład w całej Unii Europejskiej obowiązuje dyrektywa RODO (GDPR). Zakłada ona, że do wysyłki maili marketingowych potrzebujesz zgody odbiorcy. Jeszcze jeden powód, żeby samodzielnie budować bazę adresów e-mail!

Inne elementy, które należy wziąć pod uwagę, obejmują:

  • Dokładną informację na temat nadawcy. Napisz otwarcie, kim jesteś i dlaczego piszesz. Nikt nie chce marnować czasu.
  • Jeśli odbiorca musi wykonać jakąś czynność, jasno i otwarcie o tym napisz.
  • Poinformuj, jak można się wypisać z Twojej listy mailingowej.

I oczywiście nie wysyłaj maili zbyt często – raz w tygodniu w zupełności wystarczy.

Skuteczne mailingi i newslettery – wyróżnij się na tle konkurencji

Ta część jest najtrudniejsza, ale jednocześnie najważniejsza. Ludzie otrzymują dziesiątki maili od różnych firm każdego dnia. I większość tych maili ląduje w koszu, nawet bez otwierania. W 2022 roku średni wskaźnik otwarć (open rate) nie przekracza 22%, co oznacza, że trzy na cztery osoby nawet nie otwierają wiadomości, które otrzymują. Kliknięcia wyglądają jeszcze mniej optymistycznie:

Źródło grafiki: https://www.campaignmonitor.com/resources/guides/email-marketing-benchmarks/

Jeśli chcesz zyskać zaangażowanie odbiorców, musisz się jakoś wyróżnić. Spróbuj zastosować poniższe zasady:

  • Pisz w sposób kreatywny. Zastanów się, jak zaprezentować firmę w sposób, który może zainteresować odbiorcę. Czasem nawet odrobina humoru może pomóc!
  • Zawsze myśl o odbiorcy – to JEMU ma się spodobać Twój email, nie Tobie.
  • Streszczaj się. Tytuł nie powinien mieć więcej niż 9 słów. Również nie zalewaj odbiorcy ścianą tekstu.
  • Wysyłaj maile, gdy ludzie są skłonni je przeczytać – spróbuj wysyłki między 8 a 10 rano i między 3 a 4 po południu.
  • Zawsze dodawaj CTA, czyli konkretne wezwanie do działania.
  • Planuj kampanie mailingowe składające się z 3-4 maili – 1-2 maile główne i 1-2 przypomnienia. W ten sposób masz pewność, że nikomu Twoja oferta nie umknie. 
  • Zawsze zostaw w mailu choć jedno pytanie. To część osób zachęci do odpowiedzenia. A nawet jeśli nie, to będziesz miał powód, żeby napisać kolejną wiadomość.

Przejdźmy teraz do ostatniej istotnej kwestii – automatyzacji e-mail marketingu.

Zautomatyzuj swoje mailingi

Czy wyobrażasz sobie ręczną wysyłkę 1000 maili? Mamy nadzieję, że nie! Zabrałoby to mnóstwo czasu i nerwów. Co więcej, manualna wysyłka jest nie tylko irytująca, ale też może narazić Cię na problemy z firmą hostingową. Bezpieczniej jest wybrać platformę automatyzującą wysyłkę maili. I tutaj zaczyna się nasza rola! Jedną z wielu funkcji, które oferujemy w iPresso jest automatyzacja e-mail marketingu

Z naszą pomocą:

  • stworzysz kreatywne i angażujące mailingi przy pomocy intuicyjnego kreatora,
  • zobaczysz, jak Twoje maile będą wyglądać na różnych ekranach i urządzeniach,
  • wybierzesz jeden z dziesiątków wzorów mailingów i newsletterów dopasowanych do różnych okoliczności i branż,
  • spersonalizujesz swoje wiadomości,
  • przetestujesz i sprawdzisz skuteczność swoich maili (np. przy pomocy testów A/B),
  • zapewnisz sobie wysoką dostarczalność wiadomości. 

Dzięki naszemu narzędziu wszystkie maile, które będziesz wysyłać, będą przechodzić przez nasze serwery, więc Twoje konto mailowe pozostanie nieobciążone. I nasza platforma oferuje coś, czego Outlook nigdy nie zaoferuje – dokładne dane dotyczące otwarć (open rate) i odpowiedzi (response rate). Możesz zatem łatwo ocenić skuteczność realizowanych kampanii.

Chcesz wiedzieć więcej? Zacznij darmowy okres próbny i wypróbuj nasze narzędzie do automatyzacji e-mail marketingu!

Odpowiedz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.