Marketing Automation, czyli MA to systemy do automatyzacji procesów marketingowych w firmach, które pozwalają na przeniesienie wielu czasochłonnych czynności do działania w tle oraz wykorzystaniu dostępnych narzędzi MarTech dla poprawienia komunikacji, sprzedaży i lojalności. MA to szerokie spektrum możliwości, które jednak często bywają niedoceniane. Korzystając z systemu Marketing Automation należy pamiętać, że potrafi on znacznie więcej niż jedynie planować czas różnorodnych wysyłek.
Podstawowe kroki przy używaniu MA mają również za zadanie wypracowanie nawyku stosowania dobrych praktyk marketingowych, które w przyszłości zmaksymalizują efektywność wykonywanych działań.
Poniżej kilka rad, których warto się trzymać korzystając z systemów do Marketing Automation:
1. Segmentowanie bazy odbiorców
Podzielenie istniejącej bazy na oddzielne grupy, pozwala na znacznie łatwiejsze dopasowanie wysyłanych komunikatów do indywidualnych potrzeb różnych zbiorów odbiorców. Biorąc pod uwagę różne atrybuty członków danej grupy, można łatwiej dopasować strategię komunikacyjną, nawet tego samego produktu (lub usługi). Segmentacja i następnie personalizacja komunikacji przynosi znacznie lepsze efekty niż traktowanie wszystkich „po równo” i wysyłanie jednego komunikatu w tej samej formie.
2. Śledzenie najważniejszych metryk
Metryki to podstawa dla danych o potrzebach, nawykach i preferencjach odbiorców. Dobranie odpowiedniego wskaźnika pozwala na podstawie zebranych danych przeprowadzić niezbędne zmiany w celu uzyskania lepszej efektywności. Optymalizacja płynie z regularnego śledzenia wskaźników oraz niekoniecznie kurczowego trzymania się ich przez cały czas. W zależności od celu dobór wskaźników może (i często powinien) się zmieniać. Bez tego rozwój i dotrzymanie kroku szybko ewoluującym trendom nie będzie możliwe.
3. Bycie z odbiorcą na każdym kroku Customer Journey
Zapewnienie klienta o możliwości skorzystania z pomocy w każdym momencie jest niezbędne. Świadomość obecności istniejącego wsparcia wzmacnia uczucie zaufania i pozwala na płynne sfinalizowanie zakupu. To przekłada się z kolei na pozytywne doświadczenia odbiorcy i tempo (oraz siłę) kształtowania pozytywnych relacji, a co za tym idzie lojalności. Pozostawienie odbiorcy samemu sobie w momencie, gdy zaczyna zbliżać się do finalizacji to najgorsze z możliwych rozwiązań. Odbiorcom trzeba się przypominać i utwierdzać ich, że idą w dobrym kierunku, a każdy kolejny rok na Customer Journey niesie ze sobą jakąś wartość.
4. Pytać i wykorzystywać narzędzia do analityki
Śledzenie metryk to jedno, jednak czasem wystarczy zapytać klientów, czego oczekują, co chcieliby poprawić lub jak widzą przyszłą relację? Wysyłanie follow-upów, ankiet, organizowanie webinariów, sesji Q&A daje nie tylko bezcenny insight, ale również utwierdza odbiorcę, że jest on celem działań dla firmy/marki (a nie środkiem do celu) i ma bezpośredni wpływ na kierunek jej rozwoju.
Zachęcamy do odwiedzenia sekcji Help.Center w iPresso, gdzie znajdziecie artykuły o tym co robić stawiając Pierwsze Kroki w Marketing Automation.
Odpowiedz