Pogoda nie kończy się na wyjrzeniu przez okno i szybkim obadaniu sytuacji, by lepiej dostosować przebieg swojego dnia. Ma ona większe znaczenie na codzienny przebieg wydarzeń niż się myśli. Nie bez powodu w wiadomościach pogodowych można swobodnie sprawdzić warunki bio-meto, czyli określające stopień czy będzie się bardziej produktywnym, czy raczej nie do życia. Warunki jakie panują na zewnątrz bezpośrednio odbijają się na samopoczuciu i zachowaniu konsumentów. W wielu branżach zarówno podczas słonecznej, jak i zimnej pogody można zauważyć wzrost zainteresowania oferowanymi produktami lub skoki w tendencjach kupujących (np. podczas złej pogody odbiorcy więcej czasu spędzają w sieci, szukając produktów z nudów).
Pogoda to zmienna, która jest brana pod uwagę szczególnie uważnie w marketingu. Dla wprawnych marketerów jest to nic nowego, dla przeciętnego konsumenta wydaje się twierdzeniem na wyrost. Bo i w jaki sposób to co dzieje się za oknem ma wpływ na konsumpcję? Ma i to spory i nie jest tu mowa jedynie o produktach spożywczych.
Gdy ciepło, reklamujemy zimno i na odwrót
Ciepła pogoda sprawia, że klient szuka ochłody. W efekcie produkty oraz usługi, które ją gwarantują stają się bardziej popularne i cieszą się większym zainteresowaniem. Badania przeprowadzane przez University of British Columbia w 2020 roku mówią o tym, że klienci w zależności od warunków pogodowych wizualizują sobie dany produkt lub usługę dopaswując je do sytuacji. Łatwo zauważyć zmiany zachodzące na sklepowych półkach w momencie zmiany sezonów. Gdy zbliża się lato, zimne napoje są bardziej eksponowane oraz łatwiej dostępne (trafiają one na front, żeby konsument miał do nich łatwy dostęp). Jednak branża spożywcza nie jest jedyną, która wykorzystuje wysoki stan słupka rtęci. Sprzedaż krótkiej, przewiewnej odzieży zaczyna się zwiększać, a w branży motoryzacyjnej sprzedający coraz częściej pytani są o klimatyzację.
Pogoda to aspekt do wykorzystania. Fakt, że bywa ona zmienna, wymusza możliwość szybkiego reagowania na zachodzące zmiany i dostosowywania formy przekazu oraz samego komunikatu do odbiorców związanych z marką. Real Time Marketing to działania, które pozwalają wstrzelić się w popularny trend lub bieżącą sytuację i lepiej upłynnić produkt lub usługę. Narzędzia do automatyzacji przekazu w takich sytuacjach są niezastąpione. Inaczej niezbędnym byłby w firmie człowiek lub cały zespół, który sprawdzałby pogodę w różnych częściach kraju i na bieżąco wysyłał odpowiednie komunikaty. Dzięki dopasowanemu narzędzi do automatyzacji pracę tą może wykonać jedna osoba.
Targetowanie w zależności od temperatury
Odbiorcy nie mieszkają ani nie działają na co dzień w takich samych warunkach – brzmi banalnie, jednak często można o tym zapomnieć. Konsument to zbiór różnych zmiennych, które trzeba mieć na uwadze wysyłając do niego materiały promocyjne, reklamy lub zwykłe przypomnienia, dzięki którym będzie się wchodziło z nim w interakcje. Czemu pogoda w marketingu może służyć? Dla przykładu. Znając metryki opisujące zaangażowanie osób w kampanię danego produktu np. wentylatorów z określonego terenu. Sprawdzając jak będzie wyglądać na nim sytuacja pogodowa w nadchodzących tygodniach, można pokusić się o specjalną promocję, która będzie skierowana tylko do tej grupy. „Przewidzenie” np. wysokich temperatur i odpowiednio wczesne zareagowanie na zbliżające się upały lub ujemne temperatury pozwala lepiej budować wizerunek marki – reaguje ona nie tylko na aktualne potrzeby odbiorców, ale na bieżąco monitoruje sytuację, żeby pomóc klientom rozwiązać problem, zanim się jeszcze pojawi.
Źródło: http://www.weatherads.io/media/43516/weather-advertising-retail-clothes.png
Wichury, ulewy, ujemna lub dodatnia temperatura, mgły, duża wilgotność, zanieczyszczenie powietrza, a nawet współczynnik zachorowań (jak np. na Covid) – wszystko to odgrywa rolę w lokowaniu produktu w świadomości odbiorców i jest w stanie pomóc w lepszym ugruntowaniu się marki na rynku i staniu się bardziej rozpoznawalną.
Giganci robią to już od dawna
Duże firmy nie lekceważą pogody na wpływ jaki może ona mieć na sprzedaż. Już w 2014 roku w sieci pojawiały się informacje o tym, że Twitter zamierza nawiązać współpracę z The Weather Company, żeby umożliwić lepsze targetowanie swoich reklam. Od tamtego czasu social media znacznie nabrały na znaczeniu stając się jednym z głównych kanałów komunikacji marketingowej. Lekceważenie pogody w tworzeniu planu interakcji z klientem, Customer Journey oraz Customer Map jest znacznym ograniczeniem potencjału swojej marki.
Źródło: https://cdn.cnn.com/cnnnext/dam/assets/200522130757-colorless-skittles-pride-exlarge-169.jpg
Producenci różnorodnych produktów dostosowują swoją ofertą do ciągle zmieniającej się sytuacji geo-politycznej. Trendy są różne, jako pogodę w marketingu można traktować również wyłanianie się nowej (chwilowej) mody na coś, nowych postaw lub niebezpieczeństw. Dobrym przykładem było przestawienie się wielu marek w produkcji i sprzedaży swoich produktów dla okazania wsparcia dla środowisk LGBTQ+ w czasie pride month. Marketerzy prześcigali się w pomysłach, które miały za zadanie pokazać, że marka, z którą są związani nie jest nieczuła ani odsunięta od problemów oraz zmian w świadomości swoich klientów.
Innym dobrym przykładem wykorzystania pogody marketingowej jest epidemia. Wiele osób pamięta jak na początku lockdownu w Polsce na licznych aukcjach oraz w sklepach stacjonarnych zaczęły pojawiać się maseczki, z których każda następna miała wydajniej chronić przed zarażeniem. Obecnie, gdy emocje trochę opadły, a noszenie maski ugruntowało się w świadomości konsumentów, trzeba było znaleźć inne rozwiązanie do sprzedaży tego priorytetowego artykułu. Rozwiązaniem okazała się możliwość personalizacji kupowanych maseczek. Wiele firm oferuje możliwość nadruku na wielorazowej maseczce własnego wzoru, loga firmy, cytatu lub grafiki. Tego rodzaju możliwość bardzo przemawia do młodszych konsumentów, którzy chcą mimo panujących obostrzeń wybić się na tle innych osób w unikalny sposób. Dzięki personalizacji maseczka z artykuły, który zapewniał pewną „anonimowość” na ulicy, stała się elementem odzieży, który wyróżnia i pozwala zaakcentować swoje preferencje oraz przywiązanie do określonych idei.
Pogoda w marketingu priorytetem
Jak było mówione wyżej pogoda zmienną jest – i bardzo dobrze. Dla wprawnego marketera jest ona czynnikiem, który pozwala szybko i żywo zareagować na zmieniającą się sytuację. Kurczowe trzymanie się planu promocyjnego nie jest optymalnym rozwiązaniem. Realizacja długofalowych celów wymaga odnajdywania się na stale zmieniającym polu. Pogoda ma wpływ na to, w jaki sposób myślą konsumenci, czy są bardziej chętni do skorzystania z oferty i zbliżenia się do marki i tak dalej. Dla przykładu, jeśli na danym terenie przez długi czas będzie panowała wysoka temperatura to odbiorca marketingowego komunikatu może być już zwyczajnie otępiały z powodu przegrzania organizmu. Górnolotne idee oraz skomplikowany przekaz będzie zwyczajnie ignorowany lub czas podjęcia ważnej decyzji spychany na bliżej nieokreślone potem. Złe komunikowanie w takich warunkach konsumentowi o zmianach lub promocjach może doprowadzić do jego utraty. Z kolei wstrzelenie się w potrzeby „wystawianego na próbę” organizmu daje dodatkowy bodziec, żeby szukać danej marki – pomogła raz, może to zrobić ponownie.
Przykładem reklamy, która dobrze oddziałuje na wyobraźnie i wpisuje się w zmienne warunki pogodowe jest oferta opon Continental:
Źródło: https://www.adsoftheworld.com/media/print/continental_weather_forecast
Marketing automation – iPresso Satelite
iPresso dostarcza nowoczesnego narzędzia służącego automatyzacji kampanii. Dzięki niemu możliwym jest łatwiejsze i szybsze „ogarnięcie” różnych kanałów komunikacji ze swoimi klientami. W zależności od profilu firmy, jej działania marketingowe będą wymagały różnego nacisku. Weather based marketing, czyli marketing pogodowy jest uwzględniany w tym narzędziu dzięki funkcji satelite. W rezultacie można swobodnie zaplanować kampanię, które będzie się sama aktywowała lub dezaktywowała w zależności od wilgotności, wysokości słupka rtęci oraz innych czynników, które mogą mieć wpływ na zachowanie konsumenta.
Relacja pogoda – zysk/strata ujęta w metryki pozwala lepiej dopasować komunikat marketingowy oraz sprawniej osiągać zakładane cele firmy – zarówno te krótko, jak i długoterminowe. Lekceważenie wpływu pogody na tendencje zakupowe konsumenta jest zamykaniem sobie dostępu do wydajniejszej promocji oraz zbudowania ściślejszego związku z marką. iPresso jest zdolne bardzo tutaj pomóc w odkryciu „trendu pogodowego” w sprzedaży pośród różnych grup klientów. Dostosowanie komunikatów docierających do konsumentów za pomocą różnych kanałów komunikacyjnych, które będą uwzględniały różne warunki pogodowe pozwoli podejść do aktualnych oraz rzeczywistych potrzeb odbiorców od innej strony. Spełnianie oczekiwań odbiorców na większej ilości poziomów w rezultacie pozytywnie odbije się na wizerunku marki oraz zaufaniu do niej ze strony odbiorców.
Czy warto zatem obserwować pogodę nie tylko za oknem? Jak najbardziej – odnalezienie się w metrykach pogodowych da każdemu marketerowi szansę na lepsze wywiązanie się ze swoich obowiązków i szybsze osiągnięcie zakładanych celów.
Odpowiedz