blog iPresso Marketing Automation

Allegro na giełdzie – sukces? Czego można się spodziewać?

Allegro można uznać z jedno z podstawowych mediów między odbiorcą, a sprzedawcą, każda zmiana na portalu wymaga reakcji ze strony sprzedającego. Coraz większa i wyraźniejsza ekspansja Allegro sprawi, że koniecznym stanie się przewartościowanie wielu strategii marketingowych. Marketerów czeka nie lada wyzwanie. Pierwsze momenty Allegro na giełdzie to blask fleszy oraz zapewnienia sukcesu. Stałe monitorowanie sytuacji jest jednak potrzebne, ponieważ wszelkie zmiany po stronie tego giganta będą pociągały za sobą spore fluktuacje w możliwościach działania na rynku oraz zachowaniu konsumentów. Dla marketingowców oznacza to konieczność, śledzenia nowej zmiennej. Allegro w stosunku do zachowań na rynku pozostaje w relacji symetrycznej, czyli zmiany po jednej stronie, będą odczuwalne po drugiej. Strategie marketingowe na końcówkę 2020 roku oraz 2021 rok będą musiały siłą rzeczy ulec zmianom. Zepchnięcie istotności wejścia Allegro na giełdę, okaże się pomyłką, która raczej wcześniej niż później da o sobie znać. Przed marketerami stoi duże wyzwanie, początki są zawsze optymistyczne, jak będzie rzeczywiście czas pokaże.

Parę dni temu Allegro weszło na giełdę. Niektórzy mówią, że „w końcu” to zrobiło. Ten popularny serwis aukcyjny istnieje od 1999 roku. Przez 21 lat Allegro mocno zakorzeniło się w świadomości milionów krajowych konsumentów, stając się najpopularniejszą w kraju platformą do realizowania zakupów on-line.

W ciągu swojego funkcjonowania serwis przechodził wiele zmian oraz ciągle rozszerzał swoje funkcjonalności. Obecnie na Allegro da się kupić praktycznie wszystko, przez co jest ono wygodną alternatywą dla innych dużych serwisów sprzedażowych jak Amazon czy E-Bay. Ruch w postaci wejścia na giełdę w czasie pandemii można uznawać za ryzykowny, ale czy tak jest na pewno?

Zakupy, a Covid

Obostrzenia oraz konieczność spędzania większej ilości czasu w domu dynamicznie odbijają się na funkcjonowaniu rynku, kto nie potrafi się dostosować szybko traci i jest zapominany. Krok Allegro z wejściem na giełdę można uznać za jak najbardziej strategiczny. W kolejnych miesiącach prawdopodobnie czeka nas większy nacisk na indywidualną izolację. Trzeba również pamiętać, że „ciemne” miesiące zbliżają się coraz szybciej. Następne pół roku pod względem pogody pozostawi wiele do życzenia. Gdy w lato można było swobodnie korzystać z atrakcji na zewnątrz teraz w okresie jesienno-zimowym zakres możliwości zauważalnie się zmniejszy. Dłuższy czas przebywania w domu, plus fakt, że coraz więcej osób zmuszona jest do wykonywania pracy zdalnej sprawia, że zakupy on-line będę przeżywały wzrost.

Szeroka gama produktów od spożywczych po zaawansowaną elektronikę będzie w ciągu najbliższych miesięcy wędrowała do polskich domów. Pandemia zmusza do korzystania z narzędzi jakie ma się pod ręką, a możliwość zdalnych zakupów, bez konieczności narażania się w sklepach stacjonarnych jest opcją, którą wybierze większość. 

Wyższe prowizje w Allegro. Zobacz, za co zapłacisz więcej - WP Tech

Źródło: https://i.wpimg.pl/0/2123×1412/d.wpimg.pl/1635183793–1857785789/allegro-allegro-smart.jpg

Allegro idealnie wstrzeliwuje się w schemat aktualnych potrzeb konsumentów, dostarczając im możliwości zrealizowania zarówno prostych, jak i zaawansowanych list zakupowych. Już teraz przeciętny użytkownik sieci myśląc o zakupach, myśli o Allegro (badania IRCENTER: https://ircenter.com/sciezki_zakupowe_online/). Zaznaczenie przez firmę swojej obecności na giełdzie pozwoli jeszcze lepiej ugruntować jej pozycję na przyszłe lata. Wejście w trudnych dla gospodarki czasach na giełdę może się okazać (i prawdopodobnie okaże się) krokiem, który umocni pozycję serwisu oraz jego rangę lidera.

Wejście z dużym kredytem zaufania

W dniu wejścia Allegro na giełdę, czyli 12 października 2020 roku ustanowiony został nowy rekord. Wcześniej nie było tak dużego i wartościowego debiutu. Allegro cały czas powiększa swój przychód i zysk, w efekcie inwestorzy mogą być względnie spokojni o swoje ulokowane pieniądze. Dzięki wejściu na giełdę Allegro będzie mogła skutecznie zaistnieć w świadomości zagranicznych odbiorców i inwestorów, chociaż i tak jest już platformą europejskiego formatu. Inną firmą, o której jest głośno w świecie i w której akcje chętnie się inwestuje jest CD Projekt, teraz Allegro będzie mogła skutecznie gonić swojego konkurenta w wyścigu po prestiż. 

Udane wejście Allegro na warszawski parkiet. Debiut zaskoczył obserwatorów  - Gospodarka - polskieradio24.pl

Źródło: https://static.prsa.pl/images/21a65f80-0054-4fe4-a7e7-234692b2f699.jpg 

Wpływy Allegro cały czas rosną. Firma w ostatnim półroczu zanotowała większe zyski niż w roku ubiegłym. Dokładne tabele można znaleźć tutaj: https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/allegro-wyniki-finansowe-2019-rok-31-proc-wplywow-wiecej-i-399-mln-zl-zysku-96-mln-zl-za-80-proc-ebiletu.

Po takim sukcesie wejście na giełdę miało solidne podstawy, a przekonanie do siebie inwestorów nie było bardzo utrudnione. 

Allegro w br. zwiększyło zysk. Mocno w górę koszty dostaw i marketingu, 6,2  mld zł zadłużenia

Źródło: https://static.wirtualnemedia.pl/media/images/2013/images/allegro-wynikiIpolowa2020.png

Biorąc pod uwagę, że Allegro w swoich prognozach na lata 2019 – 2021 szacuje coroczny wzrost o około 35 procent, jej wysoka pozycja na giełdzie wydaje się zapewniona. Pandemia raczej pomoże serwisowi w utrzymaniu pozycji lidera w sprzedaży on-line, co odbije się pozytywnie na cenach akcji.

Wzrost Allegro odbije się na całym ekosystemie e-commerce w Polsce. W rezultacie w strategiach sprzedaży i marketingu dla większości brandów, marketerzy będą musieli brać Allegro pod uwagę w nowych opracowaniach. To, w jaki sposób firmy będą tam sprzedawały oraz to, w jaki sposób będą zachowywali się konsumenci bezpośrednio odbije się na nowych strategiach, nawet jeśli dla danej firmy Allegro nie będzie głównym kanałem sprzedaży, ani komunikacji. Allegro przez swój wzrost coraz wyraźniej będzie wywierało wpływ na rynek, konsumentów i Customer Journey i to w bardzo wielu branżach. Śledzenie tego wzrostu stanie się nową zmienną, której rozwój marketerzy będą musieli mieć na oku.

Zmiany i możliwości

Allegro nie rezygnuje z wprowadzania usprawnień zarówno dla sprzedawców, jak i kupujących. Ostatni pomysł w postaci abonamentu Allegro Smart przekonał do serwisu szerokie rzesze młodych ludzi. Opcja Smart ma być cały czas rozwijana, dając różnorodne bonusy jak np. tańsze bilety do kin czy usługi transportowe. Serwis zamierza dzięki temu przyciągnąć do siebie większą ilość studentów, a to z kolei daje szerokie spektrum możliwości dla sprzedawców, żeby trafić ze swoimi usługami lub produktami do pokaźnej grupy.

Sprzedawcy żywo reagują na wszelkie zmiany zachodzące w obrębie serwisu. Na Allegro jest już ponad 120 tysięcy sprzedawców, a wraz z wejściem firmy na giełdę i staniem się „poważniejszym” graczem wszystko wskazuje na to, że będzie ich przybywać. Serwis jest zresztą jednym z głównych sposobów na rozpromowanie się zarówno przez mniejsze, jak i większe firmy. Nawet duże podmioty prowadzą swoje sklepy na Allegro, jako bardziej korzystniejszą alternatywę dla punktów stacjonarnych oraz opcję na szybsze dotarcie do milionów klientów. Tańsze doładowania do telefonów, korzystanie z miejskich pojazdów elektrycznych, bilety na seanse to tylko kilka bonusów, które będą mogli uzyskać nowi subskrybenci usługi Allegro Smart. Więcej młodych odbiorców z pewnością sprawi, że sprzedający dopasują część swoich ofert, żeby wstrzelić się w potrzeby nowego segmentu klientów. 

W efekcie prognozować można, że Allegro w dalszym ciągu będzie ugruntowywało swoją pozycję, a notowania giełdowe będą wysokie. Oczywiście sam program Smart nie zagwarantuje sukcesu, pokazuje on jednak, że firma cały czas się rozwija i jest wyczulona na zmieniające się potrzeby odbiorców – zarówno stałych, jak i potencjalnych. 

Dziś przez Covid duża część młodych ludzi jest ograniczona w liczbie aktywności, jakim mogą się oddać na co dzień. Wyłapanie złotego środka z produktami oraz usługami przez różne marki, może dla wielu stać się sytuacją być albo nie być. Allegro coraz lepiej zaczyna się w to wpisywać. Z programu Smart póki co korzysta około 20% wszystkich użytkowników serwisu, co pokazuje, że ma on jeszcze dużo możliwości do rozwoju. Młody konsument z pewnością, w nadchodzących miesiącach będzie kupował więcej on-line. Jest to czas, w którym sprzedający powinni zastanowić się zarówno nad krótko, jak i długoterminowymi strategiami marketingowymi (np. przeanalizowanie Customer Journey).

Wejście Allegro na giełdę pozwala również poczuć się pewniej sprzedającym – że ich biznes w rozpoznawalnym serwisie ma solidne fundamenty, a w przyszłości będą oni mogli skorzystać z wielu dodatkowych funkcjonalności, które pozwolą lepiej dotrzeć do różnych grup docelowych klientów.

Allegro dla marketerów będzie stanowić ważny punkt odniesienia, bez względu na to czy jest ono wykorzystywane w firmie do sprzedaży produktów/usług czy nie. Zachowania Allegro na rynku w najbliższych miesiącach będą uważnie śledzone. Nic dziwnego w końcu portal ten wytycza nowe trendy oraz zachowania użytkowników, a wszystko dzięki jego zasięgowi i rozpoznawalności. 

Leszek Jasiński

Dodaj komentarz