blog iPresso Marketing Automation

Co to jest Marketing Automation?

Marketing automation to inaczej automatyzacja marketingu. To taki, najczęściej bardzo zróżnicowany zestaw narzędzi, który ułatwia marketerowi pracę. Wielu czynności nie trzeba żmudnie wykonywać ręcznie, można zdać się na wyspecjalizowane narzędzia lub „kombajny” – duże zestawy oprogramowania o wielu wyspecjalizowanych modułach. Jest jednak inny, równie istotny aspekt marketing automation – poznanie konsumenta.

Automatyzacja marketingu to nie tylko odciążenie pracowników tego działu. To przede wszystkim zbieranie i analiza danych behawioralnych i transakcyjnych na temat klientów. Pozwala to odpowiedzieć na szereg kluczowych z punktu widzenia kampanii marketingowych, pytań:

  • Co konsumenci lubią, a czego nie?
  • Gdzie najczęściej kupują?
  • Jaka jest średnia wartość ich koszyka?
  • Jakie najczęściej produkty przeglądają?
  • Jakie są ich ulubione kategorie produktów?
  • Ile czasu spędzają na stronie internetowej sklepu?
  • Ile czasu spędzają na stronie danej kategorii produktowej?
  • Jak często kupują dany produkt? Czy to jednorazowy zakup, czy wracają po więcej tego samego?
  • Z jakiej strony przychodzą do nas?

Odpowiedzi na te i szereg innych pytań jest podstawą marketingu online. Pozwala nie tylko na optymalizację aplikacji internetowych, ale także samej oferty produktowej. Dzięki temu możliwe jest nie tylko zwiększenie sprzedaży, ale także poszerzenie lub ograniczenie oferty produktowej – wszystko zgodnie z potrzebami i preferencjami użytkowników.

W praktyce wygląda to tak, że aplikacje identyfikują użytkowników i monitorują ich zachowania za pomocą plików coockie. Dzięki temu wiedzą kim użytkownik jest, jakie ma preferencje, co robił na stronie poprzednio. Z dużym prawdopodobieństwem pozwalają też stwierdzić, co użytkownik będzie robił dalej. Pozwalają przewidzieć jego zachowania i zaoferować mu produkty lub usługi dopasowane do jego potrzeb.

Ale to nadal tylko część możliwości platform do automatyzacji marketingu. Pozwalają one także na segmentację przekazu marketingowego, oferty produktowej i kierowanie ich do określonego grona odbiorców. Dzięki nim można też kierować, jeszcze bardziej spersonalizowany, przekaz do pojedynczych klientów. Dzięki temu poczują się oni nie tylko wyróżnieni, ale doświadczą także odpowiedniej, zindywidualizowanej obsługi. 

Systemy marketing automation pozwalają na personalizację i zwiększenie skuteczności działań, w następujących, przykładowych obszarach:

  • Personalizacja treści w aplikacji. Każdy użytkownik strony www może zobaczyć nieco inne treści, stworzone dla niego na podstawie historii zakupowej lub historii przeglądania.
  • Email marketing. Spersonalizowana kampania marketingowa umożliwia targetowanie użytkowników na podstawie ich preferencji. Masowa wysyłka maili o tej samej treści do wszystkich użytkowników niczym nie różni się od cold maili. Personalizacja zwiększa szansę na wysoki open rate i co ważniejsze – większe zakupy.
  • Social media. Monitoring sieci społecznościowych umożliwia dalszą, łatwą identyfikację odbiorcy, kontakt z nim i personalizowanie treści. Dzięki marketing automation możesz na przykład nasłuchiwać kanałów social media, aby monitorować pojawianie się w nich nazwy twojej marki. Łatwiej opanujesz w ten sposób sytuacje kryzysowe. 
  • Powiadomienia push w aplikacjach mobilnych i aplikacjach webowych. To kolejny świetny sposób na dotarcie do klienta i przypominanie mu o istnieniu marki, możliwości kontaktu z nią, sprawdzeniu oferty. Automatyzacja umożliwia tu większe związanie klienta z marką, stanowi też element otaczania go przekazem marketingowym (Personalizacja przekazu w 360 Degree Marketing).
  • Analityka skuteczności kampanii marketingowych. Dobre narzędzie do automatyzacji marketingu pozwala na zaawansowaną analitykę działań, dzięki temu wiesz, czy „przepalasz pieniądze” klienta, czy też kampania jest dobrze skonstruowana.

Istnieje aspekt działań związanych z marketing automation, o którym rzadko się mówi, a o którym koniecznie powinieneś pamiętać – posprzedażowa opieka nad klientem. Marketing automation to nie tylko skuteczny sposób na identyfikację klienta i dotarcie do niego z bardziej efektywnym przekazem. Długofalowo użycie takiego narzędzia powinieneś potraktować jako zobowiązanie do jeszcze bardziej troskliwej opieki nad klientem. Na nic się zda zwiększona sprzedaż osiągnięta dzięki narzędziu do marketing automation, jeśli klient będzie miał problem z zakupionym towarem, a na infolinii pomocy konsumenckiej zetknie się z twoim pracownikiem który jest niemiły, nie wykazuje się cierpliwością i nie ma wiedzy dotyczącej sprzedanego klientowi produktu.


Jarosław Ściślak

Dodaj komentarz