Strona główna » Miejsce marketing automation w strategii marketingowej

Miejsce marketing automation w strategii marketingowej

Miejsce marketing automation w strategii marketingowej

Ważne jest abyś pamiętał, że automatyzacja marketingu to nie fetysz. To tylko narzędzie, które powinno stanowić element szerszego planu. Marketing automation to tylko jedna z nóg na której powinna stać twoja strategia marketingowa wobec klienta. Bez wpisania w szerszy kontekst, narzędzie do marketing automation jest tylko kolejnym produktem.  W ramach strategii jest potężnym argumentem wspierającym propozycję zakupową.

Kupiłeś już narzędzie do automatyzacji marketingu, ale to dopiero początek. Teraz musisz sobie uświadomić, co składa się na sukces nowoczesnej kampanii marketingowej.

Przyczyny sukcesu nowoczesnych kampanii digitalowych:

  • Wiedza o kliencie (zebrana ze źródeł online i offline, analiza behawioralna, agregowanie danych ze źródeł zewnętrznych)
  • Wiedza o potrzebach klienta (zakup konkretnej usługi lub produktu jest zawsze odpowiedzią na te potrzeby)
  • Umiejętność wyciągania wniosków z posiadanych danych i przewidywanie zachowania klientów
  • Personalizacja treści (dostosowanie formy i treści przekazu do potrzeb danego klienta)
  • Zaprojektowanie doświadczenia zakupowego klienta (krótka ścieżka zakupowa, przyjazny landing page, mailowy follow-up, itd.)
  • Zadbanie o user experience i user interface (UX/UI) (chociażby w zakresie landing page)
  • Wewnętrzna spójność wszystkich form komunikacji z klientem i przedłużanie jego doświadczenia obcowania z marką

Jeżeli zaniedbasz chociaż jeden z punktów na tej liście, będzie ci ciężko „zrobić wynik” sprzedażowy. 

Jakie to ma przełożenie na codzienność marketera? Zasadnicze. IBM już sześć lat temu ostrzegał, że 90% danych wyprodukowanych przez rasę ludzką powstała w przeciągu ostatnich dwóch lat (czyli w latach 2011-2013). Od tego czasu tempo przyrostu danych nie tylko się utrzymało, ale wręcz przyspieszyło. Nikt nie jest już w stanie zapanować nad taką ilością informacji. Nikt nie jest w stanie kierować się wyłącznie instynktem przy projektowaniu kampanii. Właśnie dlatego wymyślono narzędzia do automatyzacji marketingu.

Marketing automation to narzędzie, które powinno być nie tylko używane, ale także odpowiednio rozumiane. Postrzeganie automatyzacji marketingu powinno przesunąć się z rozumienia pojęcia jako narzędzia i pewnej metody pracy, na stan umysłu marketera, który używa omawianych platform jako metody.

Dzisiaj nie ma już prostych metod dotarcia do klienta. Komunikaty reklamowe ewoluują i stają się bardziej wysublimowane. Tak samo jak gust twoich klientów. Tych 90% danych o których jest mowa wyżej, przekłada się w praktyce na absurdalne ilości bajtów, nie do ogarnięcia dla teamu marketingowego, nie mówiąc o pojedynczej osobie. Dlatego trzeba integrować narzędzie do marketing automation z Customer Data Platform (link do artykułu Customer Data Platform plus Marketing Automation).

Mało tego – nie powinieneś używać narzędzia do automatyzacji marketingu, jeśli wcześniej nie wiesz jak używać czegoś znacznie cenniejszego – swojej wyobraźni.

Nieważne jak ciekawe treści będziesz miał na swoim landing page i jak wartościowy produkt będziesz próbował dzięki niemu sprzedać. Nieważne jak dobrze będziesz miał skonstruowany thank you page. Nie ma żadnego znaczenia jak przemyślaną będziesz miał kampanię reklamową. Jeśli nie wczujesz się w swojego odbiorcę – jego potrzeby i wyzwania, wszystko to pójdzie na nic.

Kluczem do współczesnego marketingu (a w jego ramach coraz częściej znajdują się zagadnienia UX/UI) jest empatia. To ona sprawia, że jesteś w stanie zrozumieć swoich odbiorców i spersonalizować przekaz. Tworzenie zakupowej persony jest istotne, ale jeśli nie wzbogacisz jej o dodatkowe narzędzia jak na przykład moodboardy, na niewiele się to zda. Wczorajsza wiedza i taktyki to dzisiaj już o wiele za mało.

Co jeśli twój potencjalny klient dysponuje sporym budżetem na wydatki, ale ma problem ze wzrokiem? Czy byłby w stanie sensownie zapoznać się z ofertą twojego klienta, gdy nie narzędzie do zmieniania rozmiaru contentu w przeglądarce?

Co jeśli inny klient jest seniorem i słabo porusza się w świecie digitalu a chce kupić prezent świąteczny dla wnuków? Czy utrudnisz mu zakup tworząc nieprzemyślaną nawigację na landing page albo niezrozumiały komunikat w mailingu, który jasno nie wskaże co się stanie, gdy klient naciśnie buttona?Tego typu pytania musisz zadawać sobie codziennie. Narzędzie Customer Data Platform dostarczy ci danych. Narzędzie do automatyzacji marketingu pozwoli ci sprawnie stworzyć przekaz dystrybuowany do tysięcy, a nawet milionów potencjalnie zainteresowanych klientów. Tylko empatia pozwoli ci na to, by wygrać walkę o ich portfele.

Odpowiedz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.