blog iPresso Marketing Automation

Kupiłeś platformę marketing automation i co dalej?

Dopiero teraz zaczyna się wyzwanie. Sam zakup narzędzia które pomaga w tworzeniu kampanii i generowaniu leadów to dopiero początek. Wszystko bowiem opiera się na twoich potrzebach, wizji i misji firmy oraz potrzebach sprzedawanego przez ciebie produktu.

Narzędzie do automatyzacji marketingu nie jest czarodziejską różdżką. Jeszcze przed jego zakupem musisz być pewien jaki efekt chcesz osiągnąć, do czego dokładnie jest ci potrzebne i jak wyobrażasz sobie prowadzenie kampanii z jego użyciem. Tak naprawdę sam fakt zakupu jest pierwszym krokiem do tego, aby skonstruować holistyczne i wartościowe dla klienta, doświadczenie sprzedażowe.

Oto co powinieneś zrobić:

Wizja firmy. Musisz dobrze znać swojego klienta który zleca ci promocję swojego produktu. Każdy, nawet najdrobniejszy komunikat który jest widoczny dla klienta końcowego, powinien być w zgodzie z wizją firmy która kupuje u ciebie konkretne działania.

Misja firmy. Misja firmy także powinna być odzwierciedlona w komunikatach. Jeśli firma kreuje się na przyjazną klientowi, a jej produkty z ciepłem domowego ogniska, dość kiepsko będą wyglądały agresywne kampanie emailowe i źle dobrana treść w komunikatach push.

Potrzeby sprzedawanego produktu. Zastanów się jakie potrzeby zaspokaja produkt i w jaki sposób możesz je zakomunikować klientowi końcowemu (end-customer). Produkt powinien być przedstawiany w odpowiednim świetle – w otoczeniu korespondujących treści i z użyciem odpowiedniego języka.

Platforma marketing automation zawiera między innymi takie narzędzia:

  • Moduł do email marketing
  • Autoresponder
  • Kreator landing page
  • Kreator formularzy
  • Kreator pop-upów
  • Lead nurtuning oraz lead scoring
  • Śledzenie korzystających z aplikacji (webowej i mobilnej)
  • Dynamicznie generowane treści
  • Narzędzie analityczne i moduł generujący raporty
  • Integracje z innymi aplikacjami, na przykład Customer Data Platform

Tak bogaty zestaw opcji sprawia, że bez przemyślanej strategii nie uda się żadna kampania. Kluczami do skutecznego używania aplikacji do automatyzacji marketingu są:

  • Dobre poznanie zakupionego narzędzia
  • Zapoznanie się z jego dokumentacją i bazą wiedzy (pomocą na stronie)
  • Wstępna konfiguracja i optymalizacja
  • Poznanie różnic między dotychczas używanymi narzędziami do automatyzacji marketingu a obecnym
  • Stworzenie spójnej strategii komunikacji w oparciu o opcje nowo zakupionego narzędzia

Aby efektywnie korzystać ze swojego nowego narzędzia do marketing automation, musisz zadbać o trzy kluczowe obszary:

  • Strategię
  • Proces
  • Wewnętrzną komunikację

Jeśli masz już bazę danych z informacjami na temat klientów, nie wystarczy jej zamontować w nowym narzędziu. Marketing automation to jak sama nazwa wskazuje, automatyzacja, ale nie ślepa automatyzacja. Musisz opracować plan – strategię użycia tych danych, wpisania jej w szerszy kontekst biznesowy. Nie wystarczy włączyć kampanii i zapomnieć, to nie jest plug’n’play. Cele twoich działań muszą się zmieniać razem z odbiorcami przekazu reklamowego. Nie sprzedaż komuś produktu kierując do niego komunikat z przekazem aktualnym rok czy dwa lata temu. Wszystko ewoluuje, ty też musisz.

Temu właśnie służy proces. Zgranie komunikatu marketingowego i jego realizacja zgodnie z potrzebami klienta jest kluczowa. Temu de facto służy cały proces marketing automation. Według badania Digital Marketing Institute, 44% szefów działów marketingu uważa, że umiejętności związane z marketing automation staną się podstawą w roku 2020.  Nie chodzi tylko o opanowanie umiejętności posługiwania się narzędziem ale przede wszystkim o szerszą wizję, w którą wpisuje się jego używanie.

Komunikacja wewnętrzna w twojej agencji także jest istotna. Współdziałanie działów marketingu i sprzedaży jest kluczowe. Musicie działać wspólnie i zastanowić się, jak potrzeby sprzedażowe wpisują się w aktualnie realizowaną kampanię – co zmienić, co poprawić?

Narzędzie do automatyzacji marketingu które wybierzesz, to dopiero początek. Aby osiągnąć sukces, musisz wpisać automatyzację w znacznie szerszy kontekst działań marketingowych. Marketing automation to tylko jeden z filarów, na którym musisz budować. O tym będzie jednak kolejny materiał.

Jarosław Ściślak

Dodaj komentarz