blog iPresso Marketing Automation

Grupy kontrolne w marketing automation – przepustka do efektywnych kampanii

Grupy kontrolne pozwalają na testowanie skuteczności kampanii marketingowych i zmian wprowadzanych w aplikacjach. Dzięki nim marketerzy zyskują transparentność, tak ważną w przypadku business intelligence opartego na danych. Dane są dzisiaj podstawą wielu działań marketingowych; musisz posiadać kompletny ich zestaw, nienaruszony przez wadliwie dobrane elementy kampanii.

Scenariusze testowe są podstawą w marketing automation, umożliwiają wprowadzenie grup testowych. Te z kolei wymagają stworzenia scenariuszy testowych, podzielonych jeszcze na ścieżki, w zależności od posiadanych grup odbiorców. Dobre narzędzia marketing automation automatycznie i losowo wybierają twoich klientów i przyporządkowują ich do jednej z dwóch grup – zwykłej i testowej. Grupa testowa to benchmark który pozwala ci mierzyć rezultaty kampanii i reagować na oczekiwania klientów względem aplikacji. 

Jako marketer doskonale wiesz, że podstawą twoich działań jest mierzenie ich rezultatów. Podstawą mierzenia zaś – reakcje płacących klientów na twoje działania. Marketer to osoba, która przychodzi do psychologa i pyta:

  • Co by się stało, gdyby jutro marka którą się opiekuję, nie istniała?
  • Czy klientom by jej brakowało?
  • Jak by odebrali jej stratę? Czy od razu poszli by szukać alternatywy, czy też w pierwszym odruchu zastanawialiby się co się właściwie stało?
  • Jak możemy związać klienta z marką i sprawić, by z odbiorcy komunikacji stał się jego współtwórcą?

Na tym polega właśnie nowoczesny marketing – na współuczestnictwie w budowaniu marki. W zależności od tego czym się zajmuje twoja firma, grupa kontrolna (Czym są grupy kontrolne?) pozwoli ci zmierzyć rozmaite wskaźniki:

  • Średni przychód na użytkownika (Average Revenue Per User – ARPU)
  • Życiowa wartość klienta (Lifetime Value – LTV lub Customer Lifetime Value, CLTV)
  • Współczynnik odrzuceń (bounce rate)
  • Współczynnik odinstalowania aplikacji (Uninstall Rate)

…i wiele innych. Dzięki nim jesteś w stanie dobrać strategię marketingową w taki sposób, aby przetestować nie tylko swoją grupę docelową (target group) ale także testową (test group). 

Najlepszym sposobem na stworzenie i wyciąganie wniosków na podstawie pracy z grupami docelowymi, jest narzędzie do marketing automation. Jakie cechy powinno mieć oprogramowanie, aby było skuteczne?

Narzędzie do automatyzacji marketingu powinno:

  • Być wszechstronne, a jednocześnie modułowe – dostosowane do różnych segmentów rynku tak, aby można było za jego pomocą zmierzyć skuteczność kampanii w więcej niż tylko jednej branży. Możliwość wykorzystania narzędzia w takich branżach jak na przykład FMCG czy e-commerce pomaga marketerom dobrać parametry do specyficznej branży, kampanii i kategorii produktowej
  • Pozwalać na zarządzanie bazą kontaktów. Dzięki temu będziesz w stanie zobaczyć kto subskrybuje twój newsletter czy zapisał się ostatnio na promocję za pomocą landing page. Możliwość posiadania wszystkich kontaktów w jednym miejscu jest kluczowa dla wygody prowadzenia działań marketingowych. Wybierz narzędzie, które wszystkie potrzebne opcje gromadzi w jednym miejscu i są one dla ciebie dostępne z poziomu aplikacji
  • Posiadać łatwe do stworzenia i zarządzania scenariusze testowe. Warto, aby aplikacja posiadała mechanizm Drap’n’drop dzięki któremu będziesz w stanie łatwo zarządzać scenariuszami – tworzyć je i zmieniać
  • Posiadać opcje śledzenia wyników kampanii w czasie rzeczywistym (real-time campaign measurement). Dzięki temu nie tylko będziesz w stanie widzieć „co się dzieje”, ale także przewidywać trendy dotyczące tego jak kampania radzi sobie na rynku i wyciągać wnioski szybciej, niż po jej zakończeniu. To sprawi, że będziesz mógł zaprojektować bardziej wydajną kampanię chwilę po zakończeniu poprzedniej
  • Posiadać wbudowane narzędzie do scoringu klientów. Scoring, czyli przypisywanie punktów klientom w oparciu o dane bazujące na ich cechach i zachowaniu (demografia, czas spędzony na stronie kampanii, podstronie aplikacji, itp.) pozwala na bardzo precyzyjne stworzenie grup testowych i tworzenie zaawansowanych scenariuszy testowych. Dzięki temu nie musisz zgadywać i zdawać się tylko na intuicję, możesz porównać ze sobą dwie bardzo zbliżone grupy odbiorców, otrzymując czasem bardzo różne i zaskakujące wyniki
  • Umożliwiać testy kampanii dzięki wbudowanemu narzędziu do email marketingu. Testy A/B/X, templatki dla emaili także powinny stanowić część oprogramowania 
  • Posiadać narzędzie do segmentacji odbiorców. To kluczowe w przypadku grup docelowych. Intuicyjne tworzenie scenariuszy testowych w połączeniu z kreatorem reguł umożliwiającym włączanie i wyłączanie reguł pozwalających na badanie konkretnych zachować to solidny duet dla każdego marketera
  • Posiadać bazę danych umożliwiającą gromadzenie informacji o użytkownikach i płacących klientach. Precyzowanie jakie dane i o kim zbierać, nadawanie atrybutów poszczególnym kontaktom, rejestracja zachowań klientów. Wszystko to pomaga tworzyć bardzo precyzyjne scenariusze testowe i dopasowywać skład grup testowych do potrzeb kampanii
  • Pozwalać na automatyczną synchronizację contentu między różnymi platformami do jego wyświetlania. Nieważne czy jest to desktop, laptop, tablet, smartfon czy smartwach – sprawne zarządzanie contentem w ramach kampanii pozwoli ci na zebranie precyzyjnych danych. Tylko w ten sposób będziesz w stanie wyciągnąć wnioski i zbudować grupy kontrolne na potrzeby przyszłych działań
  • Pozwalać na wyświetlanie komunikatów do użytkowników, którzy przerwali proces, na przykład upuścili koszyk bez dokonywania zakupu. Wyświetlenie użytkownikowi spersonalizowanego powiadomienia o możliwości powrotu do przerwanego procesu pomoże ci nie tylko zwiększyć szanse zakupowe ale także sprawdzić, jak różne grupy odbiorców reagują na konkretne komunikaty i w razie potrzeby je zmienić, dostosowując do konkretnego odbiorcy
  • Posiadać mechanizm powiadomień push. Web push i mobile push na stałe wpisały się już w 

Tylko kompletne narzędzia do automatyzacji marketingu są w stanie zapewnić tak szeroki wachlarz opcji. Wyżej wymienione mechanizmy wspierają całościowe ujęcie kampanii marketingowej, ze szczególnym uwzględnieniem grup kontrolnych. 

Grupy kontrolne nie są w stanie zastąpić długofalowej strategii marketingowej, same w sobie są narzędziem. Nie dają odpowiedzi na wszystkie pytania ale pozwalają bardzo precyzyjnie zdefiniować luki w zaprojektowanej kampanii i wyciągnąć wnioski na przyszłość. Wybierając narzędzie do marketing automation upewnij się, że posiada ono wszystko, co jest ci niezbędne do stworzenia konwertującej komunikacji.

Jarosław Ściślak

Dodaj komentarz