Jednemu na czterech Polaków zdarzyło się już dokonać zakupu żywności przez internet – wynika z badania HX Study przeprowadzonego przez agencję mediową Starcom. 3% ankietowanych deklaruje, że zakupy takie robi wyłącznie lub niemal wyłącznie online.
23,6% ankietowanych zrobiło kiedykolwiek zakupy spożywcze w sieci z dostawą do domu.
Wśród tych, którzy dokonali takich zakupów, 17% po raz pierwszy zrobiło to w ciągu ostatniego miesiąca, a 21% – w ciągu ostatniego pół roku. 14% deklaruje, że zrobili takie zakupy w ciągu ostatniego roku, 18% – ponad rok temu, ale mniej niż dwa lata temu; 11% – ponad dwa lata temu; 18% – ponad trzy lata temu.
8% respondentów biorących udział w badaniu to tzw. innowatorzy – osoby, które nie tylko zmieniają swoje nawyki zakupowe związane z możliwością zakupów spożywczych online, lecz także zachęcają inne osoby do takich zmian.
Osoby, które kiedykolwiek zrobiły takie e-zakupy zostały też zapytane o to, jak często decydują się na kupowanie produktów spożywczych online z dostawą do domu. 37% zadeklarowało, że kupuje raczej w sklepach tradycyjnych, ale od czasu do czasu wybiera zakupy spożywcze w sieci. Jeden na czterech (27%) z nich stwierdził, że kupuje żywność niemal wyłącznie w sklepach tradycyjnych, a w wyjątkowych sytuacjach zamawia takie produkty w sieci. Jedynie 3% przyznało, że produkty spożywcze kupuje wyłącznie lub niemal wyłącznie przez internet.
Osoby kupujące produkty spożywcze w sieci decydują się na taką formę zakupów przede wszystkim wtedy, gdy chodzi o:
- zakup produktów ciężkich/trudnych do przeniesienia – 38%;
- zakup produktów, które trudno jest kupić w innych miejscach – 37%;
- zakupy okazjonalne (np. przed przyjęciem) – 37%.
Wśród osób, które nie robią zakupów spożywczych online, najczęstszymi powodami takich decyzji jest to, że:
- wolą osobiście wybrać produkty, jakie kupują – 57%;
- nie mają zaufania co do jakości/świeżości produktów – 40%
Odpowiedz