blog iPresso Marketing Automation

Dlaczego klienci porzucają koszyki i jak je odzyskać?

Na każde dziesięć koszyków zakupowych w sklepach online, tylko trzy zostają sfinalizowane – wynika z raportu Baymard Institute opartego na 41 niezależnych badań przeprowadzonych wśród amerykańskich konsumentów Wskaźnik porzucenia koszyków wynosi 68%.

Jakie są powody porzucania koszyków?

Sześciu na dziesięciu amerykańskich konsumentów porzuca e-koszyki zakupowe po prostu dlatego, że w danym momencie w ogóle nie rozważają dokonania zakupu – są jedynie na etapie przeglądania oferty danego sklepu. Wśród bardziej konkretnych powodów znajduje się:

  • konieczność poniesienie dodatkowych kosztów, np. wysyłki, opłat, podatków – 55%;
  • konieczność zarejestrowania się na stronie sklepu – 34%;
  • zbyt długi/skomplikowany proces finalizacji zakupu – 26%;
  • brak informacji o ostatecznym całkowitym koszcie zakupu – 21%;
  • brak zaufania do danej strony w zakresie wykorzystania karty kredytowej – 17%;
  • błąd strony/zawieszenie się strony sklepu – 17%;
  • zbyt długi proces dostawy – 16%;
  • niezadowalająca polityka zwrotu produktów – 11%;
  • zbyt mała liczba dostępnych metod płatności – 6%;
  • odrzucenie karty kredytowej – 4%.

Jak skutecznie odzyskiwać koszyki?

Co istotne porzucenie koszyka nie musi oznaczać ostatecznej rezygnacji z zakupu. Rozwiązania takie, jak iPresso Marketing Automation zapewniają sprzedawcom zaawansowane możliwości w zakresie odzyskiwania porzuconych procesów i koszyków.

Dzięki możliwościom systemu MA, sprzedawca może zidentyfikować konsumenta, który porzucił koszyk, sprawdzić na którym etapie procesu zakupowego doszło do rezygnacji i przeprowadzić zautomatyzowane działanie nastawione na jego odzyskanie.

W tym celu wykorzystać można odpowiednio dobrane kanały komunikacji dostępne w systemie – począwszy od e-maili, przez SMS-y, po web pushe.

Jak to działa w praktyce?

Przykładem zastosowania tego rozwiązania może być sytuacja, w której klient księgarni internetowej porzuca swój koszyk po wcześniejszym dodaniu do niego kilku książek.

W zależności od tego, na którym etapie procesu zakupowego nastąpi rezygnacja, system iPresso może podjąć odmienne, adekwatne do sytuacji działanie. W sposób automatyczny można np. dostarczyć odbiorcom odpowiednio przygotowaną wiadomość e-mail.

Załóżmy, że internauta wycofał się na etapie podawania swoich danych adresowych. Widząc, że klient zatrzymał się w tym miejscu (nie odnotowano przejścia do kolejnego kroku w procesie zakupowym) iPresso może przesłać mu wcześniej przygotowanego e-maila. W wiadomości takiej zamieścić można przypomnienie o książkach, które klient chciał kupić i zachęcić go do wykonania ostatnich kroków finalizujących zakup.

Innemu klientowi, który zrezygnował z zakupu na dalszym etapie (wybór sposobu dostawy i formy płatności), system może automatycznie przesłać odmienną wiadomość – zawierającą np. informację o rabacie lub darmowej dostawie, do której klient będzie uprawniony, jeżeli wartość jego zakupu przekroczy 100 zł.

Co więcej, w procesie odzyskiwania koszyków można też wykorzystać powiadomienia web push, które wyświetlane są w czasie rzeczywistym za pośrednictwem przeglądarek internetowych. 

Michał Pasternak

Content Editor iPresso, autor tysięcy artykułów i tekstów poświęconych technologicznej magii marketingu.

Dodaj komentarz