Strona główna » Polacy coraz chętniej kupują odzież w internecie

Polacy coraz chętniej kupują odzież w internecie

Polacy coraz chętniej kupują odzież w internecie

Polski sektor odzieżowy ma osiągnąć w 2022 roku wartość ponad 43 mld zł. Rozwój tej branży jest ściśle powiązany z rosnącym znaczeniem e-commerce – wynika z raportu Rynek mody w Polsce opracowanego przez KPMG.

Jak wynika z analiz rynku odzieżowego, rozwój tego sektora będzie wiązał się ze stopniowym przenoszeniem handlu do internetu. Rozwiązanie to będzie wymagało wprowadzenia nowoczesnych form sprzedaży takich jak m-commerce czy s-commerce (sprzedaż z wykorzystaniem kanałów społecznościowych). Istotnymi trendami ma być cyfryzacja procesów produkcyjnych, a także automatyzacja i robotyzacja.

Odzież i obuwie zajmuje dominującą pozycję wśród kategorii produktów, które Polacy kupują w sieci.  W 2017 roku ponad połowa respondentów (54%) przynajmniej raz zrobiła zakupy online – w tej grupie, aż 73% przynajmniej raz kupiło odzież lub obuwie. Ubrania są kupowane zazwyczaj raz na 6 miesięcy lub częściej, a obuwie – raz na pół roku lub raz na rok.

Dla osób preferujących zakupy w sieci najważniejszymi czynnikami są oszczędność (62%) i łatwość zakupów (60%). Istotnym czynnikami skłaniającymi do kupowania online są także: większy wybór produktów (49%) , szybkość robienia zakupów (45%) i możliwość kupowania przez całą dobę (43%).

Z kolei osoby, które nie robią zakupów odzieżowych ani obuwniczych online, jako główne powody ich unikania podają chęć zobaczenia czy przymierzenia danej rzeczy przed kupnem (79%). Istotnym czynnikiem może być też potrzeba sprawdzenia jakości produktu (48%). Co trzeci respondent (30%) uważa, że zakupy i zwroty w sklepie tradycyjnym są wygodniejsze niż w przypadku zakupu internetowego. Do głównych problemów z zakupami w sieci należą: niezadowolenie z zakupionych produktów – fasonu, jakości, koloru (44%); długie oczekiwanie na przesyłkę (43%) oraz wysokie koszty dostawy (24%).

Niemal połowa respondentów (48%) nigdy nie dokonała zwrotu produktu kupionego online. Wśród tych, którzy takiego zwrotu dokonali, główny powodem takiej decyzji było niedopasowanie ubrania (69% wskazań) lub zmiana decyzji po zakupie (33% wskazań).

Rozwój sprzedaży odzieży i obuwia online wiąże się z wprowadzaniem nowych technologii ułatwiających tego rodzaju zakupy. Obecnie do najpopularniejszego z tych rozwiązań należy możliwość oglądania przedmiotu w widoku 360 stopni (z opcji tej skorzystało 27% ankietowanych). Zdecydowanie mniej osób skorzystało z takich rozwiązań jak internetowa przymierzalnia, cyfrowe lustro, samodzielne projektowanie lub personalizacja ubrań, czy wirtualny stylista (każda z tych odpowiedzi miała 3% wskazań.

Odpowiedz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.