Jak polscy konsumenci podejmują decyzje zakupowe?

Polscy konsumenci płynnie poruszają się pomiędzy światem wirtualnym i rzeczywistym, a przy podejmowaniu decyzji zakupowych używają różnych urządzeń do zapoznania się z wieloma źródłami informacji. Firmy, które chcą skutecznie odpowiadać na ich potrzeby, muszą zatem dysponować całościową strategią w online i offline – wynika z badania Ścieżki zakupowe polskich konsumentów opracowanego przez Ipsos dla Google.

Badanie przeprowadzono na konsumentach z Polski, Czech, Ukrainy i Grecji. Respondentów pytano o cztery kategorie produktów i usług – notebooki, telewizory, umowy z operatorami komórkowymi oraz odzież i obuwie.

W przypadku kupna produktów z kategorii elektroniki (laptopów, telewizorów, czy podpisywania umów z operatorami komórkowymi), ścieżka zakupowa często ma swój początek w sieci. 22% klientów korzysta w tym przypadku z wyszukiwarek internetowych. Popularne jest także sprawdzanie cen w porównywarkach oraz zapoznawanie się z opisami produktów na stronie producenta. Jeżeli chodzi o produkty z zakresu mody, wyszukiwarki i porównywarki nie cieszą się mniejszą popularnością – klienci częściej oglądają produkty na stronach producentów (35%) i w sklepach stacjonarnych (32%).

Polscy klienci okazali się najbardziej przywiązani do sklepów tradycyjnych. Podczas podejmowania decyzji o zakupie telewizora oraz odzieży i obuwia są oni bardziej skłonni do skorzystania ze sklepu stacjonarnego niż z innych źródeł informacji poza siecią, takich jak telewizja lub prasa.

Polscy konsumenci przejawiają większą lojalność w stosunku do marek niż klienci z pozostałych badanych krajów. W przypadku trzech spośród czterech objętych badaniem kategorii produktów i usług, polscy konsumenci częściej brali pod uwagę zakup produktu konkretnej marki podczas przystępowania do oceny dostępnej oferty. W przypadku zakupu telewizora rozważali zakup danej marki w 34% ( w stosunku do 27% w pozostałych krajach), w odniesieniu do operatorów komórkowych w 45% (w stosunku do 43% pozostałych), a przy zakupie ubrań w 21% (vs. 15% w innych krajach).

Polscy respondenci częściej niż osoby z trzech pozostałych krajów korzystają ze smartfonów poszukując informacji podczas oglądania telewizji czy spożywania posiłków. 46% Polaków planujących zakup laptopa szukało na swoich telefonach informacji na temat takich produktów w trakcie oglądania telewizji. U naszych regionalnych sąsiadów tacy konsumenci stanowili 37%.

Odpowiedz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.