Systemy Marketing Automation pozwalają na prowadzenie zaawansowanych działań nastawionych na pozyskiwanie i pielęgnację leadów (potencjalnych klientów). Do narzędzi umożliwiających zbieranie danych o leadach należą przede wszystkim formularze i ankiety. Kreacje takie firma zamieszczać może na swoich stronach internetowych, landing page’ach czy na profilach w mediach społecznościowych.
Co to jest lead sprzedażowy?
Leadem nazywamy osobę (lub w szerszym znaczeniu – firmę albo organizację), której cechy czy zachowania wskazują, że może być ona potencjalnie zainteresowana zakupem danej usługi bądź produktu. Osoba taka może zatem stać się klientem firmy. Zakwalifikowanie danego kontaktu jako leada uzależnione jest od ilości oraz jakości danych jakie posiadamy na jego temat. Podstawą jest zgromadzenie podstawowych informacji o takiej osobie. Nowoczesna technologia automatyzacji marketingu pozwala na prowadzenie w stosunku do takich osób działań lead nurturingowych (pielęgnacja leadów). W oparciu o zgromadzoną w systemie Marketing Automation wiedzę możliwa jest zaawansowana, wielokanałowa komunikacja z potencjalnymi klientami, co pozwala na skuteczne dotarcie do nich z odpowiednio dobranymi treściami, w najdogodniejszym czasie oraz formie.
Działania te mają na na celu przeprowadzenie danej osoby przez kolejne etapy lejka sprzedażowego – aż do momentu sfinalizowania transakcji.
Pozyskiwanie leadów w systemie Marketing Automation
Na przykładzie formularzy i ankiet w systemie iPresso Marketing Automation, możemy prześledzić dwa etapy nawiązywanie relacji z leadami.
Pierwszym z nich jest pozyskiwanie podstawowych informacji kontaktowych danej osoby (leada), co pozwoli na prowadzenie dalszych działań lead nurturingowych. Przykładem może być tu firma oferująca produkty związane ze zdrowym odżywianiem, która w celu pozyskania podstawowych danych na temat swoich potencjalnych klientów postanawia uruchomić program poświęcony zdrowej diecie i aktywnemu trybowi życia.
Aby wziąć w nim udział, należy wypełnić formularz znajdujący się na landing page’u firmy, podając swoje imię, adres e-mail oraz wybierając najbardziej dopasowaną do swoich potrzeb wersję programy (np. nastawioną bardziej na odchudzanie lub na zwiększenie swojej kondycji fizycznej).
Potencjalni klienci chętnie pozostawią swoje podstawowe dane kontaktowe, jeżeli firma zaoferuje im w zamian odpowiednie korzyści – w tym przypadku taką korzyścią jest właśnie możliwość udziału w bezpłatnym programie pomagającym osiągnąć cele związane ze zdrowiem. Uczestnicy akcji dostają dostęp do materiałów związanych z wybraną tematyką i są codziennie powiadamiani e-mailowo o krokach, które powinni podjąć by przybliżyć się do swojego celu.
Podstawowe informacje na temat leada, podane przez uczestników programu w formularzu kontaktowym, trafiają do bazy iPresso, stając się oparciem do prowadzenia dalszej komunikacji.
Drugim etapem tego rodzaju komunikacji jest lead nurturing, czyli pielęgnacja leada. Polega ona na prowadzeniu działań mających na celu przybliżenie danej osoby do dokonania zakupu. Istotną rolę w takich działaniach mogą odegrać ankiety, za pomocą których firma poszerzy swoją wiedzę na temat potencjalnego klienta.
Do osób biorących udział w programie poświęconym zdrowemu odżywianiu, firma może skierować bardziej szczegółowe pytania dotyczące upodobań do poszczególnych produktów żywieniowych, ulubionych form aktywności fizycznej czy kolejnych celów, które chcą osiągnąć (związanych np. z dietą, wynikami sportowymi itp.)
Wiedza pozyskiwana z ankiet pozwala na lepsze poznanie leadów i kierowanie do nich komunikatów ściśle odzwierciedlających ich zainteresowania i potrzeby. W oparciu o cechy i aktywności leadów, system Marketing Automation może samodzielnie podejmować kolejne kroki prowadzące do dokonania przez daną osobę zakupu (wysyłanie ofert ze zniżkami na odpowiednie produkty). Inny rodzaj i formę komunikacji można zastosować dla osób zainteresowanych dietą odchudzającą, a inną – dla tych którzy dążą do wzrostu swojej aktywności fizycznej.
Prowadzenie działań lead nurturingowych z wykorzystaniem formularzy i ankiet pozwala na zdobycie lojalnych klientów, dzięki nastawieniu się w komunikacji z nimi na indywidualne potrzeby i oczekiwania. Dodatkowo, wszystkie te działania pozwalają na wykreowanie marki jako eksperta w swojej dziedzinie i prowadzą do zwiększenia rozpoznawalności firmy jako producenta określonego produktu czy dostawcy usługi
O czym warto pamiętać przy korzystaniu z formularzy?
1. Stopniowe pozyskiwanie informacji o kontakcie.
Tworząc formularze warto pamiętać o tym, aby – zwłaszcza w pierwszym kontakcie z klientem – nie zniechęcić go zbyt dużą ilością wymaganych informacji. Narzędzia Marketing Automation umożliwiają zaplanowanie takich ścieżek lead nurturingowych, które zapewniają stopniowe i regularne pozyskiwanie nowych informacji o kontakcie w miarę zdobywania jego zaufania i świadomości marki.
2. Wypełnienie formularza sposobem na uzyskanie określonych korzyści.
Dobrym sposobem zachęcenia potencjalnych klientów do wypełnienia formularza będzie zaoferowanie im w zamian określonych korzyści. Może to być dostęp do materiałów dodatkowych lub zniżka na zakup produktu.
3. Właściwe oznaczanie kontaktów po wypełnieniu formularza.
Narzędzia Marketing Automation umożliwiają oznaczenie, z którego formularza dany kontakt trafił do bazy. Posiadając większą ilość formularzy warto zadbać o to, by wypełniające je osoby zostały oznaczone odpowiednim tagiem lub kategorią. Pozwoli to na wyselekcjonowanie w późniejszym czasie kontaktów zainteresowanych konkretnym tematem.
Odpowiedz