blog iPresso Marketing Automation

Multiscreening coraz popularniejszy wśród konsumentów

48% osób oglądających wieczorem telewizję angażuje się jednocześnie w inne aktywności na urządzeniach cyfrowych, takie jak media społecznościowe, sprawdzanie e-maili czy robienie zakupów online – wynika z ankiety TNS przeprowadzonej wśród 55’000 internautów z całego świata.

Man in home office on telephone using computer and smilingTelewidzowie szukają interesującego contentu w innych mediach nawet podczas oglądania telewizji, co przekłada się na wzrost popularność treści zamieszczanych w Internecie. Zjawisko polegające na korzystaniu z wielu różnych mediów w tym samym momencie zwane jest multiscreeningiem (lub też screen-stackingiem).

Wśród przebadanych 55 tysięcy osób 75% codziennie ogląda telewizję, co nie do końca zaspokaja jednak ich potrzeby. Według TNS-u niemal połowa osób oglądających wieczorne programy telewizyjne (48%) angażuje się równocześnie w inne aktywności medialne (social media, e-maile, zakupy online). Przoduje tu region Azji i Pacyfiku, gdzie wskaźnik ten wyniósł 54%. Szczególną popularnością multiscreening cieszy się w Japonii, gdzie ponad 3/4 internautów (79%) korzysta z innych urządzeń podczas wieczornego oglądania telewizji.

To jednoczesne korzystanie z różnych mediów szczególnie widoczne było podczas ostatnich mistrzostw świata w piłce nożne, kiedy to oglądane w telewizji mecze były na bieżąco komentowane w mediach społecznościowych przez miliony internautów. Takie zachowania konsumentów mają też wpływ na działania marketerów, którzy muszą próbować dotrzeć do odbiorców za pomocą wielu różnych kanałów komunikacji.

 

A jak wygląda sytuacja w Polsce?

Polscy telewidzowie podczas oglądania telewizji chętnie i często korzystają też z innych urządzeń. Pomimo wzrostu popularności smartfonów i tabletów, najczęściej wybieranym drugim ekranem pozostaje komputer – wynika z raportu „Multiscreening w Polsce” przygotowanego przez IRCenter we współpracy z SW Research.

Podczas oglądania telewizji:

– 62% osób korzysta z komputera

– 52% używa telefonu

– 26% korzysta z tabletu

– 1% zajmuje się też konsolami do gier.

Polacy najchętniej korzystają z komputerów i telefonów podczas oglądania płatnej telewizji (zarówno poprzez telewizor, jak i komputer). Szczególnie często robią to podczas oglądania filmów (92%) i seriali (81%). Dostarcza to nowych możliwości marketerom, którzy mogą starać się dotrzeć do tych widzów np. za pomocą popularnych serwisów społecznościowych.

Jak zauważają autorzy raportu: 64% osób oglądających płatną telewizję na telewizorze sięga po telefony w trakcie oglądania reklam (podczas oglądania telewizji publicznej – 56%), czyli znacznie więcej niż połowa. Co ważne – te osoby chętnie korzystają także z e-commerce; najczęściej oczywiście kupują multimedia i oprogramowanie komputerowe, ale istnieje także ogromny potencjał dla mody i motoryzacji.

Multiscreening daje marketerom szansę na realizację kampanii cross-channelowych, angażujących uwagę widza na wielu różnych kanałach.

 

Michał Pasternak

Content Editor iPresso, autor tysięcy artykułów i tekstów poświęconych technologicznej magii marketingu.

2 komentarze

  • Tak dokładnie jest, że podczas oglądania tv, robi się 1000 rzeczy na raz, a jak już siedzisz przy kompie to masz rece zajęte, dlatego media internetowe pod tym względem wygrywaja. W wiekszym stopniu przyciagaja uwage odbiorcow.