Analityka marketingowa – dlaczego warto zbierać i analizować dane?

Wraz ze wzrostem liczby kanałów komunikacji z konsumentami i możliwości gromadzenia danych przez marketerów znaczenia nabiera analityka marketingowa. O skuteczności kampanii przesądzić może umiejętność właściwego wykorzystania danych o konwersji wysłanych e-maili, źródłach ruchu konsumentów, pochodzeniu leadów czy zaangażowaniu w mediach społecznościowych.

analyticsAnalityka marketingowa pozwala na lepsze zrozumienie zachowań obecnych klientów i na rozpoznanie potrzeb potencjalnych konsumentów. Umożliwia również miarodajną ocenę skuteczności podejmowanych działań marketingowych – czy prowadzone kampanie przynoszą zamierzone efekty, czy realizowane są zakładane cele biznesowe, które działania przynoszą najlepsze efekty?

Według ankiety przeprowadzonej przez Aberdeen Group marketerzy uważają za największe ciążące na nich presje ze strony konkurencji (45%) oraz wzrost potrzeb konsumentów (również 45%).

W czasach gdy istnieje silna konkurencja na rynku, a czas skupienia uwagi konsumentów na treściach jest coraz krótszy, marketerzy nie mogą pozwolić sobie na lekkomyślne działania. Kluczowa staje się w tym momencie nie tylko jakość sprzedawanych usług i produktów, lecz również poziom obsługi klienta i komunikacji z nim, oparty na rozpoznaniu jego potrzeb i oczekiwań.

Dodatkowo 33% marketerów za ciążącą na nich presję uznało rosnącą ilość kanałów marketingowych, które znacznie poszerzają zakres komunikacji z konsumentami (np. media społecznościowe).

Stwarza to konieczność właściwego prezentowania treści w każdym z kanałów, dostosowania swojego przekazu do ich specyfiki oraz zbierania danych pozyskanych o konsumentach we wszystkich z kanałów komunikacji. Na szczęście dla marketerów dane dotyczące przebiegu kampanii, aktywności konsumentów, skuteczności działań czy stopnia realizacji zakładanych celów można mierzyć dzięki zastosowaniu systemu Marketing Automation.

 

W jakich dziedzinach marketerzy korzystają z analityki marketingowej?

– Lead Generation – 68%

- prowadzenie kampanii – 67%

- relacje z konsumentami – 56%

- Lead Management – 52%

- Social Engine Marketing – 40%

- monitorowanie mediów społecznościowych – 40%

Szefowie działów marketingu deklarują, że przeznaczają 8% budżetu na analitykę marketingową i zamierzają podnieść poziom nakładów w ciągu najbliższych 3 lat. Do roku 2015 wydatki na analitykę marketingową wzrosną o 60% (źródło: CMO Survey).

 

Analiza i raportowanie w systemie Marketing Automation

System MA zapewnia dostęp do analiz i raportów, które są generowane przez system w czasie zbliżonym do rzeczywistego. Marketerzy mogą dzięki temu na bieżąco orientować się w poziomie realizacji swoich założeń, działaniach podjętych przez konsumentów i efektywności przeprowadzonych akcji marketingowych. Wiedza ta umożliwia ciągłą optymalizację strategii marketingowej i sprzedażowej, tak by zwiększyć jej skuteczność.

Ustalanie celów kampanii i monitorowanie stanu ich realizacji możliwe jest dzięki Dashboardowi KPI. Wskaźnikami tymi mogą być dowolne, mierzalne dane, które mają znaczenie dla realizacji celów stawianych sobie przez firmę. Marketing Automation może więc monitorować statystyki mediów społecznościowych, dane dotyczące wypełnienia formularzy i landing pages, wejścia na stronę internetową czy kliknięcia w określone linki. Dzięki dostępowi do tych danych marketerzy mają możliwość ciągłej optymalizacji swojej strategii.

System Marketing Automation obserwuje aktywności wykonywane przez konsumentów, pozwala też na mierzenie wskaźników konwersji e-mailingu. Prowadzi monitoring mediów tradycyjnych i społecznościowych, dostarcza danych o częstotliwości pojawiania się danych fraz w Internecie, poziomie zaangażowania użytkowników na Facebooku czy Twitterze.

Dowiedz się więcej

Komentarz

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>