W statystykach dotyczących social media zazwyczaj największą uwagę zwraca się na popularność danego serwisu w przeliczeniu na liczbę użytkowników. Bezkonkurencyjny jest tu oczywiście Facebook, który posiada 1,2 miliarda aktywnych użytkowników. Jednak wraz ze wzrostem liczby odbiorców social media i korzystaniu przez te same osoby z kilku serwisów niemal w tym samym czasie, wagi nabierają też dane dotyczące poziomu zaangażowania użytkowników, czasu spędzanego przez nich w danym serwisie, interakcji w jakie wchodzą w jego obrębie oraz rodzaju treści, które są dla nich najatrakcyjniejsze.
Media społecznościowe są najpopularniejszą aktywnością w Internecie
Przeciętny Amerykanin korzysta z nich przez 37 minut dziennie. To czas dłuższy niż ten przeznaczany na jakąkolwiek inną aktywności, włączając w to e-maile.
Korzystanie z mediów społecznościowych często odbywa się za pośrednictwem urządzeń mobilnych. 60% aktywności w social media wykonywanych jest nie poprzez komputery stacjonarne, lecz za pomocą smartfonów i tabletów.
Facebook liderem w zaangażowaniu użytkowników
Z raportu firmy BI Intelligence wynika, że w kategorii zaangażowania internautów prym wiedzie Facebook. Serwis ten w największym stopniu absorbuje czas i uwagę odbiorców. W samych Stanach Zjednoczonych odbiorcy spędzają na FB 114 miliardów minut miesięcznie – dane te dotyczą łącznie urządzeń stacjonarnych i mobilnych.
O przewadze Facebooka świadczy fakt, że następne w kolejności medium społecznościowe, Instagram angażuje użytkowników przez 8 miliardów minut miesięcznie. Dla Twittera wskaźnik ten wynosi 5,3 miliarda.
Jeżeli dane te przeliczymy w stosunku do ogólnej liczby użytkowników danego serwisu, okaże się że poziom zaangażowania na Facebooku jest siedem razy większy niż na Twitterze.
BI Intelligence szacuje poziom zaangażowania w konkretny serwis za pomocą wskaźnika Engagement Index, który uwzględnia liczbę odbiorców danego medium, czas jaki na nim spędzają i liczbę wykonywanych aktywności. Oto wyniki:
- Facebook – 50,7
- Instagram – 13,5
- Twitter – 7,4
- Snapchat – 6,6
- WhatsApp – 4,6
Korzyści z social media: zasięg, zaangażowanie, zwrot z inwestycji
Według badań BI Intelligence za najważniejsze korzyści z social media uznaje się:
– większa widoczność – 89%
– większy ruch – 75%
– możliwość wglądu w ruch na rynku – 69%
– lojalnych fanów – 65%
– wygenerowane leady – 61%
– wzrost liczby partnerów biznesowych – 54%
– redukcję wydatków marketingowych – 47%
– poprawę wyników sprzedaży – 43%
Dwa pierwsze czynniki (widoczność i ruch) oraz wygenerowane leady odnoszą się do zasięgu danej marki; ruch na rynku oraz lojalni fani i partnerzy biznesowi należą do kategorii zaangażowania; ostatnie dwa czynniki, dotyczące wydatków i sprzedaży odnoszą się do ROI (zwrotu z inwestycji).
Według danych firm M Booth i Simply Measured, czynnikiem który najsilniej wpływa na poziom zaangażowania w mediach społecznościowych jest publikacja treści wizualnych, które są dla odbiorców bardziej atrakcyjne od treści tekstowych.
Oto niektóre z danych potwierdzających tą tezę:
- Użytkownicy Facebooka dzielą się filmami 12 razy częściej niż linkami i postami tekstowymi łącznie.
- Zdjęcia zamieszczane na Facebooku mają 2 razy więcej polubień niż posty tekstowe.
- 42% wszystkich postów na Tumblr to zdjęcia.
- Na YouTube 100 milionów użytkowników tygodniowo podejmuje aktywności związane z filmami.
Odpowiedz