Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

NesletterZapisz się do newslettera i bądź na bieżącoZapisz się
23 July 2025
Artykuły

Co to jest Real-Time Marketing?

  • 17 października, 2013
  • 4 min read
[addtoany]
Co to jest Real-Time Marketing?

W ostatnich miesiącach rosnącą popularnością cieszy się Real-Time Marketing, czyli marketing czasu rzeczywistego. Eksperci, którzy spotkali się podczas panelu Social Shake-Up w Atlancie prognozowali nawet, że rok 2013 przejdzie do historii jako „Rok Real-Time Marketingu”.

Momentem, który unaocznił możliwości Real-Time Marketingu był niewątpliwie ostatni Super Bowl – finałowy mecz ligi futbolu amerykańskiego. Wydarzenie to należy każdego roku do najchętniej oglądanych programów telewizyjnych w Stanach Zjednoczonych i uznawane jest przez wielu Amerykanów za nieformalne święto narodowe.  Mecz rozegrany w lutym bieżącego roku przyciągnął przed ekrany telewizorów ponad 108 milionów osób, a użytkownicy Twittera na bieżąco komentowali jego przebieg wysyłając 24,1 miliona tweetów.

Istotny dla zobrazowania możliwości Real-Time Marketingu jest właśnie jeden z tych tweetów. Mowa o wpisie opublikowany przez firmę Oreo, której marketingowcy popisali się świetnym refleksem w chwili, gdy na stadionie zapadła ciemność spowodowana awarią elektryczności. Przygotowany przez nich tweet pojawił się w sieci już po kilku minutach i zawierał obrazek, który informował odbiorców, że w ciemności nadal można jeść ciastka Oreo.

Oreo Tweet

Chociaż samo przesłanie reklamy nie należało z pewnością do najoryginalniejszych, to w tym szczególnym kontekście działanie Oreo zdobyło uznanie wśród odbiorców ze względu na swoją szybkość i trafność w reakcji na nagłą, nieprzewidywaną przez nikogo sytuację.

W ciągu kilkunastu godzin wpis ten był retweetowany ponad 15 tysięcy razy. Obrazek pojawił się też na Facebooku, gdzie w krótkim czasie „polubiło” go 19 tysięcy osób.

Tweet wymyślony, zaprojektowany i wrzucony do sieci w ciągu kilku minut sprawił, że o firmie i jej produkcie mówiono przez wiele tygodni. Przykład ten idealnie pokazuje, jak wielkie możliwości daje komunikacja z odbiorcami w czasie rzeczywistym i jakie rezultaty może przynieść utrafienie w ich nastroje w danym momencie.

Ta błyskawiczna akcja marketingowa przeprowadzona wymagała dużej czujności, refleksu i zaangażowania marketingowców. Koszty stworzenia i publikacji obrazka w mediach społecznościowych były jednak nieporównywalnie niższe niż koszty wyprodukowania i emisji spotu reklamowego w telewizji w przerwie meczu. Choć liczba odbiorców w mediach społecznościowych nie dorównywała ilość telewidzów, to obrazek szybko się rozpowszechnił dzięki działaniom samych internautów.

Przykład akcji Oreo ukazuje na czym polega Real-Time Marketing. Strategia ta opiera się na działaniach prowadzonych na bieżąco – w czasie trwania danego wydarzenia. Real-Time Marketing reaguje w czasie rzeczywistym na aktualne zdarzenia i zachowania potencjalnych klientów.

W dobie rozwoju mediów społecznościowych firmy mogą stale i bezpośrednio kontaktować się z konsumentami. W tym przypadku między nadawcą a odbiorcą nie ma pośredników opóźniających emisję przekazu reklamowego. Content może być rozpowszechniany natychmiast i odnosić się do najbardziej aktualnych zdarzeń, bez potrzeby wcześniejszego rezerwowania czasu antenowego czy miejsca w gazecie.

Real-Time Marketing daje firmie szansę na zdobycie popularności dzięki inteligentny, szybkim i adekwatnym działaniom w Internecie.

Kluczowe w Real-Time Marketingu jest reagowanie na informacje, którymi interesują się potencjalni klienci i ich “przechwytywanie”. Jest to tzw. newsjacking – tworzenie przyciągających uwagę treści nawiązujących do aktualnych wydarzeń, prowadzących do wzrostu świadomości marki wśród odbiorców.

Treści przekazywane odbiorcom w czasie rzeczywistym muszą cechować się autentyzmem i opierać się na dobrym zrozumieniu komentowanego faktu, jego konsekwencji i prognozowanych reakcjach odbiorców. Równie istotne jak przekazywanie informacji odbiorcom jest tu wsłuchiwanie się w ich wypowiedzi.

Marketingowy potencjał danego zdarzenia może zostać wykorzystany w pełni wtedy, gdy nadawca przekazu zna preferencje i zainteresowania odbiorców oraz dostosowuje przekaz do ich oczekiwań. W monitorowaniu zachowań odbiorców, tworzeniu i publikowaniu treści istotną rolę odgrywa system Marketing Automation.

Według badań Direct Marketing Association 77% marketerów twierdzi, że strategia Real-Time Marketingu ma duże znaczenie w ich działaniach.

Definiując Real-Time Marketing marketerzy kładą oni nacisk na odmienne aspekty tej strategii. Ponad połowa z nich uważa, że Real-Time Marketing opiera się na dynamicznym, spersonalizowanym contencie dystrybuowanym wielokanałowo.

Dla 12% marketerów strategia ta polega na szybkim reagowaniu na istotne wydarzenia , a dla 11% na bieżącym reagowaniu na zdarzenia z wykorzystaniem mediów społecznościowych.

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *