Co to jest Real-Time Marketing?

W ostatnich miesiącach rosnącą popularnością cieszy się Real-Time Marketing, czyli marketing czasu rzeczywistego. Eksperci, którzy spotkali się podczas panelu Social Shake-Up w Atlancie prognozowali nawet, że rok 2013 przejdzie do historii jako „Rok Real-Time Marketingu”.

Momentem, który unaocznił możliwości Real-Time Marketingu był niewątpliwie ostatni Super Bowl – finałowy mecz ligi futbolu amerykańskiego. Wydarzenie to należy każdego roku do najchętniej oglądanych programów telewizyjnych w Stanach Zjednoczonych i uznawane jest przez wielu Amerykanów za nieformalne święto narodowe.  Mecz rozegrany w lutym bieżącego roku przyciągnął przed ekrany telewizorów ponad 108 milionów osób, a użytkownicy Twittera na bieżąco komentowali jego przebieg wysyłając 24,1 miliona tweetów.

Istotny dla zobrazowania możliwości Real-Time Marketingu jest właśnie jeden z tych tweetów. Mowa o wpisie opublikowany przez firmę Oreo, której marketingowcy popisali się świetnym refleksem w chwili, gdy na stadionie zapadła ciemność spowodowana awarią elektryczności. Przygotowany przez nich tweet pojawił się w sieci już po kilku minutach i zawierał obrazek, który informował odbiorców, że w ciemności nadal można jeść ciastka Oreo.

Oreo Tweet

Chociaż samo przesłanie reklamy nie należało z pewnością do najoryginalniejszych, to w tym szczególnym kontekście działanie Oreo zdobyło uznanie wśród odbiorców ze względu na swoją szybkość i trafność w reakcji na nagłą, nieprzewidywaną przez nikogo sytuację.

W ciągu kilkunastu godzin wpis ten był retweetowany ponad 15 tysięcy razy. Obrazek pojawił się też na Facebooku, gdzie w krótkim czasie „polubiło” go 19 tysięcy osób.

Tweet wymyślony, zaprojektowany i wrzucony do sieci w ciągu kilku minut sprawił, że o firmie i jej produkcie mówiono przez wiele tygodni. Przykład ten idealnie pokazuje, jak wielkie możliwości daje komunikacja z odbiorcami w czasie rzeczywistym i jakie rezultaty może przynieść utrafienie w ich nastroje w danym momencie.

Ta błyskawiczna akcja marketingowa przeprowadzona wymagała dużej czujności, refleksu i zaangażowania marketingowców. Koszty stworzenia i publikacji obrazka w mediach społecznościowych były jednak nieporównywalnie niższe niż koszty wyprodukowania i emisji spotu reklamowego w telewizji w przerwie meczu. Choć liczba odbiorców w mediach społecznościowych nie dorównywała ilość telewidzów, to obrazek szybko się rozpowszechnił dzięki działaniom samych internautów.

Przykład akcji Oreo ukazuje na czym polega Real-Time Marketing. Strategia ta opiera się na działaniach prowadzonych na bieżąco – w czasie trwania danego wydarzenia. Real-Time Marketing reaguje w czasie rzeczywistym na aktualne zdarzenia i zachowania potencjalnych klientów.

W dobie rozwoju mediów społecznościowych firmy mogą stale i bezpośrednio kontaktować się z konsumentami. W tym przypadku między nadawcą a odbiorcą nie ma pośredników opóźniających emisję przekazu reklamowego. Content może być rozpowszechniany natychmiast i odnosić się do najbardziej aktualnych zdarzeń, bez potrzeby wcześniejszego rezerwowania czasu antenowego czy miejsca w gazecie.

Real-Time Marketing daje firmie szansę na zdobycie popularności dzięki inteligentny, szybkim i adekwatnym działaniom w Internecie.

Kluczowe w Real-Time Marketingu jest reagowanie na informacje, którymi interesują się potencjalni klienci i ich “przechwytywanie”. Jest to tzw. newsjacking – tworzenie przyciągających uwagę treści nawiązujących do aktualnych wydarzeń, prowadzących do wzrostu świadomości marki wśród odbiorców.

Treści przekazywane odbiorcom w czasie rzeczywistym muszą cechować się autentyzmem i opierać się na dobrym zrozumieniu komentowanego faktu, jego konsekwencji i prognozowanych reakcjach odbiorców. Równie istotne jak przekazywanie informacji odbiorcom jest tu wsłuchiwanie się w ich wypowiedzi.

Marketingowy potencjał danego zdarzenia może zostać wykorzystany w pełni wtedy, gdy nadawca przekazu zna preferencje i zainteresowania odbiorców oraz dostosowuje przekaz do ich oczekiwań. W monitorowaniu zachowań odbiorców, tworzeniu i publikowaniu treści istotną rolę odgrywa system Marketing Automation.

Według badań Direct Marketing Association 77% marketerów twierdzi, że strategia Real-Time Marketingu ma duże znaczenie w ich działaniach.

Definiując Real-Time Marketing marketerzy kładą oni nacisk na odmienne aspekty tej strategii. Ponad połowa z nich uważa, że Real-Time Marketing opiera się na dynamicznym, spersonalizowanym contencie dystrybuowanym wielokanałowo.

Dla 12% marketerów strategia ta polega na szybkim reagowaniu na istotne wydarzenia , a dla 11% na bieżącym reagowaniu na zdarzenia z wykorzystaniem mediów społecznościowych.

Odpowiedz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.