Personalizacja komunikacji na stronach internetowych

52% marketerów uważa, że możliwość personalizacji contentu jest fundamentalna dla ich strategii (źródło: Econsultancy). Na czym ona polega i jakie są jej największe zalety?

Ogromna konkurencja między firmami w Internecie i szeroki wybór jakim dysponują internauci w dokonywaniu zakupu wymagają od firm uatrakcyjnienia swojego przekazu i jak największego dostosowania go do oczekiwań konsumentów. Jednym ze sposobów na ulepszenie kontaktu z potencjalnymi klientami jest personalizacja komunikacji. Jej celem jest zwiększenie efektywności przekazu poprzez dostosowanie go do preferencji konkretnych odbiorców.

personali2Dostosowanie komunikatu do odbiorcy jest coraz powszechniejszym zabiegiem w komunikacji on-line. Treści mają odpowiadać zainteresowaniom i cechom użytkownika, tak by były dla niego jak najatrakcyjniejsze. Dostosowanie treści do preferencji odbiorcy widoczne jest w rodzaju pokazywanych mu reklam, treści w mediach społecznościowych czy rekomendowanych produktów w sklepach internetowych.

Na czym polega personalizacja?

Zadaniem personalizacji jest dotarcie do danej osoby z komunikatem, który jest dla niej interesujący i może skłonić ją do zapoznania się z ofertą, a następnie do dokonania zakupu.

Celem jest tu dostosowanie oferty do potrzeb konkretnej grupy docelowej na podstawie wiedzy o jej potrzebach, aktywnościach i zainteresowaniach. Pozwala to na zwiększenie efektywności działań marketingowych. Dzięki lepszemu rozpoznaniu potrzeb odbiorców firmy oferują im lepiej dopasowane produkty zwiększając tym samym szansę na dokonanie transakcji.

Kluczowe jest tu zgromadzenie odpowiedniej wiedzy o danym użytkowniku. Na podstawie informacji, które zostaną zgromadzone, strona wyświetli każdemu konsumentowi odpowiednie treści. Internauta zostanie powitany za pomocą swojego imienia, a podstrony, które zobaczy będą dostosowane np. do jego branży, czy wykonanych wcześniej aktywności (otwarty e-mail z ofertą, obejrzane produkty).

Kompleksowe zarządzanie kontaktami jest możliwe dzięki systemowi Marketing Automation, który na bieżąco gromadzi i analizuje informacje dotyczące aktualnych i potencjalnych klientów. Dzięki zgromadzeniu wiedzy o nich system podejmie działania przybliżające ich do dokonania zakupu.

Przykładem może być tu sklep z płytami muzycznymi. Konsument, który raz wypełni formularz na stronie zamawiając dany produkt lub np. subskrybując newsletter informujący o nowościach i promocjach w sklepie, zostawia w systemie swoje dane. Na ich podstawie strona sklepu przy każdej jego wizycie powita go po imieniu i będzie monitorować jego aktywności na stronie. Dzięki obserwacji, które płyty zainteresowały klienta, przy kolejnych wizytach zostaną mu wyświetlone propozycje najbardziej odpowiadające jego preferencjom. Co więcej, znając jego gusty i potrzeby, sklep może zaoferować mu bardziej przystępną propozycję kupna, proponując np. zniżkę przy zakupie trzech płyt. W ten sposób personalizacja przyczynia się do wzrostu skuteczności marketingu i sprzedaży.

Gromadzenie danych o konsumentach odbywa się na dwa sposoby. Pierwszym z nich jest wypełnienie formularza na stronie, za pomocą którego użytkownik, który chce się zarejestrować, zamówić produkt czy zasubskrybować newsletter, podaje swoje dane.

Kolejnym krokiem w zbieraniu danych jest monitorowanie aktywności konsumenta, który ten formularz wypełnił. Pozwala to systemowi na stworzenie schematu najczęściej kupowanych produktów i najchętniej przeglądanych podstron.

Wiedza ta pozwala systemowi na takie poprowadzenie konsumenta przez stronę, żeby widział to, co najbardziej go interesuje i otrzymał ofertę, która będzie dla niego „nie do odrzucenia”.

 

Zalety personalizacji komunikacji

Personalizacja komunikacji umożliwia marketerom lepsze rozpoznanie potrzeb konsumentów i odpowiednie zareagowanie na nie. Im większa wiedza o oczekiwaniach klientów, tym większa szansa na dostarczenie im atrakcyjnej, zindywidualizowanej oferty.

Personalizacja przekazu sprawia, że strona jest chętniej odwiedzana przez odbiorców. Wiedzą oni bowiem, że bez problemu odnajdą tam to, co najbardziej ich interesuje.

Jeżeli uda się dostarczyć konsumentom adekwatnych informacji o interesujących ich produktach i atrakcyjnych ofertach, zwiększy się nie tylko sprzedaż i liczba klientów, lecz również poziom ich lojalności wobec firmy. Prowadzi to do nawiązania długoterminowych relacji z klientami i pozyskania ich na stałe.

Personalizacja ma zalety nie tylko dla firm, lecz także dla konsumentów. Pozwala im na szybsze dotarcie do treści, które są dla nich najbardziej wartościowe oraz do dopasowanych do nich ofert. Umożliwia skoncentrowanie się na produktach lub usługach, które rzeczywiście ich interesują. Oszczędza czas i daje klientowi wrażenie, że został obsłużony w miły i profesjonalny sposób.

 

 

Odpowiedz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.