Strona główna » Jak mierzyć sukces kampanii marketingowych w 2025 roku? 10 wskaźników, które musisz śledzić
Jak mierzyć sukces kampanii marketingowych w 2025 roku? 10 wskaźników, które musisz śledzić

Z pewnością wiesz, że bez poprawnie określonego celu oraz monitorowania, czy został on osiągnięty, nie da się prowadzić działań marketingowych. Przecież nie można powiedzieć, że dana kampania była efektywna, nie mając na to żadnych dowodów. Co więcej, z pozoru przynosząca korzyści reklama nie zawsze daje oczekiwane rezultaty, ponieważ może np. generować leady niskiej jakości, dla których nie jest dopasowana Twoja oferta. W kontrolowaniu osiąganych efektów należy śledzić i analizować wskaźniki marketingowe. Poznaj 10 najważniejszych wskaźników, przydatnych w marketingu.

Co to są kluczowe wskaźniki efektywności (KPI)?

Kluczowe wskaźniki efektywności (inaczej KPI – skrót od Key Performance Indicators) ułatwią Ci określenie celu, jaki zamierzasz osiągnąć oraz pozwolą zaobserwować, czy podejmowane działania są skuteczne. Dzięki KPI będziesz monitorować przebieg kampanii marketingowych i zobaczysz, czy w określonym czasie wyznaczony cel został osiągnięty. Istnieją różne kluczowe wskaźniki efektywności, ale nie musisz brać pod uwagę ich wszystkich przy pojedynczych działaniach.

Na te wskaźniki warto zwrócić uwagę

Oczywiście jest wiele KPI, które moglibyśmy wymienić w tym artykule, ale skupimy się na tych najistotniejszych:

Zwrot z inwestycji (ROI)

Współczynnik ROI służy do oceny, czy dana inwestycja była opłacalna. W przypadku kampanii marketingowej można w ten sposób obliczyć, czy wydatki poniesione na kampanię nie przewyższyły zysków. Wzór na ROI jest niezwykle prosty:

Jeżeli wynik jest dodatni, to inwestycja się opłaciła. Chcesz dowiedzieć się więcej o zwrocie z inwestycji? Przeczytaj nasz artykuł o obliczaniu ROI z MA, klikając tutaj.

Koszt kliknięcia (CPC)

Ten wskaźnik pokaże Ci, ile zapłacisz za pojedyncze kliknięcie w Twoją reklamę. Oto wzór na średni koszt kliknięcia:

Współczynnik klikalności (CTR)

CTR określa, jak często osoby klikają Twoją reklamę, kiedy im się wyświetli.

Współczynnik konwersji

Współczynnik konwersji pokazuje, jaki odsetek osób jest zainteresowanych kampanią i podjęło konkretną akcję. Przykładowo, jeżeli określisz konwersję jako wypełnienie formularza na stronie, to współczynnik konwersji będzie liczbą wypełnionych formularzy (sumą wykonanych przez użytkowników działań) podzieloną przez liczbę osób, które kliknęły w reklamę i weszły na podaną stronę.

Wskaźnik do oceny satysfakcji klientów (NPS)

Ankiety NPS służą do mierzenia oceny lojalności klienta wobec firmy lub konkretnego produktu czy usługi. Respondent zaznacza konkretną wartość od 0 do 10, odpowiadając na jedno pytanie. W iPresso możesz ustawić dodatkowe pytania, które wyświetlą się po wskazaniu konkretnej wartości, więc dowiesz się, co spowodowało niezadowolenie klienta albo jakie rzeczy najbardziej mu się spodobały.

Koszt pozyskania leada (CPL)

Ten wskaźnik pozwala obliczyć, ile firma poniosła wydatków, żeby zdobyć leada (czyli potencjalnego klienta – osobę zainteresowaną produktami firmy).

Cykl życia klienta (CLTV lub LTV)

Jest to suma przychodów, jakie konkretny klient wygeneruje dla firmy w czasie trwania współpracy. Wskaźnik LTV jest przydatny zwłaszcza w relacjach B2B, gdzie zawiera się długotrwałą umowę, budując często wieloletnią relację z klientem. W dużym uproszczeniu wzór na cykl życia klienta wygląda tak:

Współczynnik retencji klientów

Ten wskaźnik określa, czy firma zyskała w danym okresie czasu klientów, czy też ich straciła.

Wskaźnik dostarczalności wiadomości

Wskaźnik dostarczalności pozwala zobaczyć, do ilu odbiorców udało się dostarczyć wysłaną wiadomość. Jeżeli wskaźnik dostarczalności maili jest niski, to oznacza, że z jakiegoś powodu duża część wiadomości nie dochodzi do odbiorców (np. ze względu na przestarzałą bazę z nieaktywnymi już adresami).

Rezygnacja z subskrypcji

Jest to wskaźnik, który pokazuje jak duży odsetek osób zrezygnował z subskrypcji w danym czasie. Oczywiście co jakiś czas mogą pojawić się użytkownicy, którzy zrezygnują z Twoich usług, ale jeżeli wskaźnik rezygnacji z subskrypcji często utrzymuje się na wysokim poziomie, to sygnał że należy reagować nim stracisz większość klientów.

Dlaczego KPI są takie ważne?

Uruchamiając nową kampanię marketingową z pewnością nieraz na początku wydawało Ci się, że będzie to strzał w dziesiątkę. Problem w tym, że budżet został pochłonięty w natychmiastowym tempie, a Twój biznes jakoś dalej się nie rozkręcił. Bez KPI określenie celu i monitorowanie wyników może sprawiać trudności, a Ty nawet nie będziesz wiedzieć, co poszło nie tak. Kluczowe wskaźniki efektywności pokażą, na jakie obszary musisz zwrócić uwagę oraz jak można poprawić konkretne działania.

Podsumowanie

Kluczowe wskaźniki efektywności pozwolą Ci zmierzyć, czy Twoja kampania jest efektywna oraz w jakich obszarach należy ją poprawić. Z KPI przeanalizowanie, czy określone cele zostały osiągnięte nie będzie sprawiać żadnych trudności. Tylko dzięki odpowiedniej analizie wyników jesteś w stanie trafnie ocenić, które działania wymagają poprawy oraz na jakich kampaniach należy skupić się w przyszłości.

Szukasz narzędzi, które ułatwią Ci zbieranie danych i mierzenie wyników? Wypróbuj iPresso i przekonaj się, że automatyzacja marketingu jest dla Ciebie!

Kliknij tutaj!

Odpowiedz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.