Zbuduj (i rozbuduj) bazę kontaktów. Kilka strategii na start

Informacje, które posiadasz o użytkownikach Twojej strony są dużo ważniejsze niż myślisz. Nieważne jaki masz biznes, baza kontaktów stanowi ogromną wartość i to ona jest podstawą do kontaktu z odbiorcami. Bez niej niemożliwe jest m.in. personalizowanie kampanii marketingowych i kierowanie reklam do konkretnych osób. W tym artykule pomożemy Ci zbudować bazę kontaktów. Otrzymasz też dużo wskazówek, dzięki którym będziesz mógł ją w przyszłości rozbudować.

Jak zdobyć kontakty

Istnieje kilka sposobów na pozyskanie danych od osób, zainteresowanych Twoją ofertą. Nie będziemy się oczywiście rozpisywać nad zagadnieniami takimi jak kupienie gotowej bazy, ponieważ jeśli czytasz naszego bloga, już niejeden raz spotkałeś się z tym poruszanym tematem. Bazy z nieznanych źródeł nie mają wyrażonych odpowiednich zgód, a dane są zdobyte w większości nielegalnie. Podamy przykłady wykorzystania pewnych narzędzi, które pomogą w zdobyciu informacji od osób, realnie zainteresowanych firmą.

Zastosuj formularze kontaktowe

To jeden z najprostszych sposobów, na otrzymanie danych od potencjalnych klientów. Widoczny na stronie formularz powinien zachęcać użytkowników do jego wypełnienia, więc musi być prosty i przejrzysty. Najlepiej, by jego wygląd nie odbiegał znacząco od innych treści i nie kazał podawać niepotrzebnych danych. Pamiętaj jednak, by zawrzeć na formularzu m.in. potrzebne zgody marketingowe czy mail lub telefon, by móc kontaktować się z odbiorcą. Zapominając o tych prostych rzeczach możesz nieświadomie naruszyć przepisy, a baza mimo dużej ilości danych okaże się bezużyteczna.

Organizuj wydarzenia typu webinary

Wielu potencjalnych klientów chciałoby zdobyć wiedzę o Twoich produktach, by być skłonnym do ewentualnego zakupu. Oferując webinary i inne wydarzenia, przyciągniesz osoby, które wykazują zainteresowanie. Udostępniając chętnym formularz rejestracyjny, otrzymasz kilka cennych informacji o osobach, a także będziesz już mógł podzielić kontakty na segmenty np. pod względem upodobań tematycznych. Do uczestników dużej ilości wydarzeń możesz automatycznie wysłać np. dodatkowy rabat na wybraną ofertę, zwiększając konwersję i sprzedaż.

Wykorzystuj różne lead magnety

Niektóre osoby nie są skłonne podać ważnych dla marketerów danych, chyba że otrzymają w zamian drobny upominek. “Nagradzając” tych, którzy wypełnili formularz i udostępnili dane, zyskasz ich uznanie i większą skłonność do zakupów. Zadbaj o to, by lead magnet był odpowiednio dostosowany i zachęcał bliżej do poznania Twojej oferty. Jeżeli nie masz pomysłu, jakie rzeczy mogą przyciągnąć nowe kontakty, to śpieszymy z przykładami:

  • Ebooki w zależności od tematyki są skuteczną “nagrodą” zarówno dla początkujących, jak i też pasjonatów
  • Check-listy pomogą wypromować różne produkty, a zarazem będą wspierać klienta w osiągnięciu jakiegoś celu
  • Darmowe próbki zachęcą tych, którzy zastanawiali się nad zakupem i zwiększą zaufanie u niepewnych osób, mających wcześniej spore wątpliwości, czy warto zainteresować się Twoją ofertą
  • Oferty specjalne pozwolą na zakup produktów w korzystniejszych dla klienta cenach, przez co zwiększą jego zaangażowanie
  • Newslettery mogą przyciągnąć tych, którzy zawsze chcą być na bieżąco

Stwórz landing pages, bez niepotrzebnych elementów

Dobrze zrobiona strona docelowa, czyli tzw. landing page to kluczowy element każdej kampanii reklamowej. Użytkownik, którego zainteresowała dana reklama, zostaje od razu po kliknięciu przekierowany na tę stronę i może od razu kupić konkretny produkt, bez konieczności poszukiwania odpowiedniej kategorii na stronie głównej. Czy wiedziałeś, że landing pages są również niezwykle popularne przy zdobywaniu nowych kontaktów? Jednym ze sposobów jest wykorzystanie w kampanii lead magnetów jak np. informacji o przetestowaniu produktu przez 30 dni za darmo. Użytkownik, który kliknął dany przycisk, trafia na stronę z formularzem kontaktowym, gdzie zostawia swoje dane i np. od razu w odpowiedzi zwrotnej dostaje na adres email wersję testową do pobrania. Landing pages nie powinny być robione na szybko i z pomyłkami. Pamiętaj, że wrażenia jakie dostarczą odbiorcy w dużej mierze zadecydują o dalszym zainteresowaniu i podjęciu następnych czynności takich jak zakup.

Używaj dobrze zaprojektowanych pop-upów

Ktoś, kto wchodzi na Twoją stronę i przegląda produkty już od razu może przekazać kilka najważniejszych informacji do bazy kontaktów. Wystarczy, że np. na stronie głównej umieścisz przyjemny dla oka pop-up, który będzie zawierał przycisk przekierowujący do formularza kontaktowego. “Wyskakujące” okienko może od razu zbierać podstawowe dane takie jak adres email i imię, w celu chociażby zapisu na newsletter czy powiadomienie o dostępności konkretnego towaru. Z iPresso możesz wykorzystać gotowe szablony, które pomogą dostosować wygląd i treść do strony. W zależności od aktywności danej osoby, pop-upy będą pojawiać się automatycznie ze spersonalizowaną treścią, przez co nie będziesz musiał się obawiać, że ktoś uzna takie reklamy za niedopasowane do jego potrzeb. Dzięki ustawieniom konkretnych akcji do wywołania pop-upów oraz czasu, takie reklamy nie będą uznane za uciążliwe czy nachalne.

Dodatkowe wskazówki, które zachęcą nowe osoby do skorzystania z Twoich usług i zwiększą zaangażowanie

Jeżeli pierwsze kroki z tworzeniem własnej bazy kontaktów masz już za sobą, pewnie zastanawiasz się, jak teraz zyskać lojalność nowych klientów oraz w jaki sposób można jeszcze zwiększać liczbę kontaktów. Poznaj nasze porady i przekonaj się, że rozbudowanie bazy kontaktów nie jest wcale takie trudne.

Zadbaj o stronę internetową

Nowi użytkownicy na pewno nie będą polecać strony, która jest zbyt zaawansowana, mało intuicyjna i każda czynność jest trudnością. Kontroluj, czy nie ma żadnych błędów, odstraszających potencjalnych klientów i powodujących przerwanie zakupów. Udostępnij też regulaminy i informacje o zasadach promocji, aby zwiększyć zaufanie. Pamiętaj też o responsywności, bowiem Twoi klienci na pewno będą wybierać różne urządzenia do przeglądania oferty i wypełniania formularzy.

Prowadź spersonalizowany e-mail marketing

Wielu przedsiębiorców zakłada, że wysyłanie takich samych wiadomości mailowych do różnych odbiorców jest znacznie szybsze i wygodniejsze niż dostosowywanie indywidualnie treści. W rzeczywistości wcale nie jest to takie trudne i czasochłonne. Wykorzystując automatyzację marketingu można spersonalizować wiadomość do każdego odbiorcy i wysłać ją automatycznie, w ciągu kilku chwil. Dzięki bazie kontaktów i segmentacji na różne grupy, w łatwy sposób dopasujesz ofertę do użytkownika. Spersonalizowane maile zwiększą zaangażowanie i zainteresowanie. Nowi klienci, którzy otrzymali takie wiadomości, będą bardziej skłonni do rekomendacji Twojej firmy, co może przyczynić się do pozyskania nowych kontaktów.

Publikuj wpisy na blogu i zachęcaj do zapisów na newsletter

Dostarczając wszystkim zainteresowanym wartości w postaci wpisów na bloga, możesz sprawdzić, które poruszane zagadnienia przyciągają najwięcej odbiorców. Przygotowując specjalne linki w treści artykułów, które przekierują zaciekawione daną tematyką osoby do newslettera, zbierzesz przy tym ich dane do bazy. Jeżeli twoje produkty są z różnych niekoniecznie powiązanych ze sobą kategorii, dobrym pomysłem będzie prowadzenie kilku różnych newsletterów w zależności od tematyki.

Podsumowanie

Posiadanie własnej bazy kontaktów jest niezwykle istotne i pomocne w każdej branży. Wykorzystując pomocne narzędzia, takie jak formularze kontaktowe, zbieranie informacji o danym kliencie i jego aktywnościach nie stanowi problemu. Automatyzacja marketingu umożliwia dotarcie do zainteresowanej osoby oraz zdobycie potrzebnych danych, w celu dostosowania kampanii marketingowych i specjalnych promocji. Z iPresso kontakt z potencjalnym klientem jest szybki i wygodny, a baza kontaktów tworzy się automatycznie i uzupełnia w zależności od podjętych przez daną osobę akcji.

Możesz poznać różne narzędzia Marketing Automation i wypróbować naszą platformę przez 30 dni za darmo. Zarejestruj się i zobacz, jak możesz usprawnić kontakty z klientami.

Zacznij tutaj!

Odpowiedz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.