Automatyzacja procesu zbierania recenzji i opinii klientów w e-commerce

Jeśli prowadzisz sklep internetowy, opinie klientów, zarówno na temat twojego e-sklepu, jak i oferowanych produktów, mogą pomóc ci zdobyć zaufanie nowych klientów, którzy zamierzają złożyć pierwsze zamówienie w twoim sklepie. Jednak, jeśli prowadzisz średniej wielkości lub nawet duży sklep internetowy, z pewnością zdajesz sobie sprawę, że ręczne zbieranie opinii od klientów jest nieefektywne i czasochłonne. Dzięki iPresso możesz zautomatyzować pozyskiwanie opinii od klientów; zobacz, w jaki sposób.

W zeszłym roku firma Gemius przeprowadziła w Polsce duże badanie rodzimego rynku e-commerce. Z raportu wynika, że ​​opinie klientów są najważniejszym czynnikiem decydującym o wiarygodności Twojego sklepu (45% odpowiedzi).

Co ciekawe, opinie wyprzedziły czytelną politykę zwrotów i możliwość płatności przy odbiorze. Wniosek jest oczywisty – jeśli chcesz zyskać wiarygodność wśród nowych klientów, którzy jeszcze nie znają twojego sklepu internetowego, musisz położyć nacisk na zdobywanie nowych opinii.

Mówimy tutaj o dwóch rodzajach opinii od klientów:

  • dotyczących twojego sklepu internetowego,
  • dotyczących produktów, które posiadasz w swojej ofercie.

W idealnym scenariuszu powinieneś/aś mieć dobre opinie w obu kategoriach; w ten sposób możesz zwiększyć prawdopodobieństwo, że ludzie ci zaufają i będą chcieli kupić twoje produkty.

Korzystając z iPresso, możesz zautomatyzować ten proces, co może znacząco przyczynić się do wzrostu liczby otrzymywanych opinii. Powód jest prosty – ludzie często zapominają i mają mniejszą motywację do wystawienia pozytywnej opinii, gdy wszystko jest w porządku. Niestety, dużo chętniej dzielimy się naszymi negatywnymi doświadczeniami, także w sieci.

Aby poradzić sobie z tym problemem, najlepsze, co możesz zrobić, to przypominać każdemu klientowi o możliwości wystawienia takiej opinii, idealnie w krótkim czasie po zakupie. Ale jeśli masz setki, a nawet tysiące klientów miesięcznie, potrzebujesz sposobu, aby to robić w sposób zautomatyzowany.

Mamy trzy narzędzia, które pomogą Ci osiągnąć ten cel.

3 narzędzia do automatyzacji zbierania opinii od klientów

SCENARIUSZE MARKETING AUTOMATION

Scenariusze MA to zasadniczo predefiniowane przepływy komunikacji między tobą a twoimi klientami. Scenariusze działają w oparciu o zadane przez ciebie reguły – z ich pomocą możesz pozostawać w kontakcie z klientami, przekazywać im potrzebne informacje, ale i prosić o podzielenie się opinią o twoim sklepie.

W praktyce możesz stworzyć prosty scenariusz, w którym każda osoba, która złożyła zamówienie w twoim sklepie, otrzyma automatycznego e-maila, wiadomość WhatsApp-ie lub powiadomienie push z prośbą o wystawienie recenzji dla twojego sklepu. Oczywiście nie można nikogo zmusić do podzielenia się swoimi doświadczeniami, ale można zaproponować mu drobną zachętę, np. rabat na kolejne zakupy. W ten sposób klienci będą bardziej skłonni do wystawienia takiej recenzji.

BADANIE OPINII KLIENTÓW

To narzędzie zostało przez nas zaprojektowane, aby pomóc ci pozyskać pogłębione opinie od klientów. Dobrym pomysłem jest przeprowadzanie od czasu do czasu ankiet wśród klientów, aby dowiedzieć się, co naprawdę myślą oni o twoim sklepie. Wyniki takiej ankiety możesz później wykorzystać i opublikować na swojej stronie internetowej.

Ankiety przeprowadzane wśród klientów mogą być bardzo pomocne, nawet jeśli nie jesteś zadowolony/a z wyników. Wykorzystaj negatywne opinie klientów, aby ulepszyć swój sklep internetowy, ofertę, a być może nawet produkty, które sprzedajesz. Ta funkcja daje ci możliwość zadawania pytań otwartych, jedno- i wielokrotnego wyboru, aby lepiej zrozumieć, co respondenci myślą o twoim sklepie.

Pamiętaj jednak, że ankiety nie mają na celu zachęcania klientów do wystawienia opinii dla twojego sklepu. Mają one pomóc Ci uzyskać praktyczny feedback od klientów, dlatego głównym celem tej funkcji jest pomoc w ulepszaniu twojego e-biznesu i eliminowaniu elementów, które nie podobają się twoim klientom.

AUTOMATYZACJA E-MAIL MARKETINGU

Pracując z nami, masz do dyspozycji jeszcze jedno narzędzie, które może się przydać w proszeniu klientów o opinie – e-mail marketing. Tak naprawdę możesz użyć tego narzędzia, aby zautomatyzować całą komunikację e-mail z klientami. Podobnie jak ma to miejsce w scenariuszach automatyzacji marketingu, możesz wysyłać automatyczne e-maile z prośbą o recenzję do każdego klienta, który złożył zamówienie w Twoim sklepie.

Oczywiście nie należy czekać z wysłaniem takiej wiadomości zbyt długo. Niektóre sklepy wysyłają takie e-maile nawet tego samego dnia, w którym złożono zamówienie. Dobrym pomysłem jest jednak odczekanie dwóch lub trzech dni z wysłaniem takiego maila, ale zdecydowanie warto to zrobić.

W tym przypadku istotna jest także treść takiego maila. Krótko mówiąc, powinieneś/aś podkreślić dwa aspekty tej kwestii:

  1. Opinie klientów pomagają ulepszyć twoją ofertę (klienci są zadowoleni, gdy wiedzą, że mają realny wpływ na Twój biznes).
  2. Jesteś skłonny/a udzielić niewielkiego rabatu za recenzję (w ten sposób klienci otrzymają coś w zamian za poświęcenie czasu na wystawienie recenzji dla twojego sklepu).

Oto dobry przykład takiej wiadomości:

Hej [imię]!

Dziękujemy za Twój zakup! Mamy nadzieję, że jesteś zadowolony z zakupu!

Stale staramy się udoskonalać naszą ofertę i chętnie poznamy Twoją opinię na temat zakupów u nas. Czy mógłbyś poświęcić kilka chwil i wystawić nam krótką opinię? Jest to bardzo ważne, ponieważ w ten sposób możemy stale ulepszać nasz sklep.

W podziękowaniu za Twój poświęcony czas i wysiłek chcielibyśmy zaoferować ci 5% rabatu na kolejne zakupy. Wystarczy, że użyjesz kodu rabatowego OPINIA5 przy składaniu kolejnego zamówienia.

Dziękujemy jeszcze raz za poświęcony czas i wsparcie; bardzo to doceniamy!

Przedstawienie tej kwestii w taki sposób zwiększa szanse na pozyskanie wielu opinii.

Podsumowanie

Jeśli chcesz odnieść sukces w branży e-commerce, musisz mieć pozytywne opinie od klientów – im więcej, tym lepiej. Skorzystaj z narzędzi, o których wspominamy powyżej, aby usprawnić proces ich pozyskiwania. iPresso oferuje także wiele innych narzędzi, które możesz wykorzystać w swoim biznesie e-commerce. Jeśli chcesz wypróbować naszą platformę, możesz rozpocząć od bezpłatnego okresu próbnego. Zajrzyj tutaj, aby uzyskać bezpłatny dostęp!

Odpowiedz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.