FMCG nie jest pierwszym sektorem, który przychodzi na myśl, gdy rozmawiamy o możliwych zastosowaniach automatyzacji marketingu. Jednak prawda jest taka, że marketing automation może pomóc firmom FMCG (i ogólnie B2C) skuteczniej docierać do klientów oraz usprawniać działania marketingowe i sprzedażowe. I to na kilka różnych sposobów!
Z naszego doświadczenia w iPresso wynika, że jest pięć kluczowych wyzwań, z którymi firmy FMCG mogą sobie lepiej poradzić za pomocą automatyzacji marketingu (MA):
- budowa i optymalizacja bazy klientów,
- docieranie do klientów różnymi kanałami (np. powiadomienia push i e-mail),
- integracja doświadczeń offline i online,
- personalizacja komunikacji w oparciu o kontekst i preferencje danej osoby,
- automatyzacja codziennych operacji.
Dodatkowo dużym wyzwaniem dla firm FMCG jest to, że działają na wielu różnych poziomach. Po pierwsze, korzystają z wielu kanałów sprzedaży (przede wszystkim sieci handlowych, sklepów internetowych, hurtowni, eventów i nie tylko). Po drugie, wykorzystują zarówno komunikację offline, jak i online, żeby wymienić tylko sklepy stacjonarne, komunikację na stronie internetowej, media społecznościowe i komunikację mobilną.
Oczywiście ostatecznym celem dla każdej firmy FMCG jest zapewnienie klientom jak najlepszych doświadczeń zarówno offline, jak i online. W tym wpisie pokażemy Ci, jak możesz poradzić sobie z tymi wyzwaniami, korzystając z rozwiązań opartych na MA.
Budowa i optymalizacja bazy klientów
Na początek wspomnijmy o uniwersalnym rozwiązaniu, jakim jest CDP – customer data platform, czyli platforma danych o klientach. Są to rozwiązania informatyczne online, które umożliwiają Twojej firmie gromadzenie, organizowanie i wykorzystywanie wszystkich istotnych danych o klientach tak, aby maksymalizować ich doświadczenia i oczywiście wspierać sprzedaż. Dzięki dobremu rozwiązaniu CDP:
- Twoja firma nie jest zależna od third-party cookies,
- możesz łatwo zdigitalizować swój biznes (np. wdrożyć sklep internetowy),
- będziesz skuteczniej docierać do klientów przy pomocy lepiej zaplanowanych kampanii.
Tak naprawdę, CDP to bardzo szeroki temat, dlatego poświęciliśmy tej technologii oddzielny artykuł na naszym blogu: Customer Data Platform – czy w pełni wykorzystujesz dane w swojej firmie?
Docieranie do użytkowników przy pomocy różnych kanałów
Zbieranie i integrowanie danych o klientach z różnych źródeł jest również niezbędne do wdrożenia segmentacji i personalizacji klientów. W ten sposób możesz wykorzystywać najskuteczniejsze kampanie marketingowe. Mając pełny wgląd w swoją grupę docelową, możesz skuteczniej docierać zarówno do obecnych, jak i potencjalnych klientów oraz dokładniej mierzyć efekty swoich działań.
Co więcej, zwróć uwagę, że taka komunikacja może być znacznie skuteczniejsza niż inne techniki marketingowe, np. reklama ATL, BTL, a nawet PPC. Kluczem do sukcesu marketingowego w dzisiejszych czasach jest poznanie klientów i odpowiadanie na ich potrzeby.
Integracja doświadczeń online i offline
Na tym polega istota modelu omnichannel. W tym modelu integrujesz wszystkie kanały, z których korzystasz, aby zapewnić użytkownikom najwyższej jakości doświadczenia, bez względu na to, jaki kanał wybiorą, czy to offline czy online. Przy pomocy marketing automation możesz docierać do klientów niezależnie od tego, czy są aktualnie na mieście, czy korzystają z komputera lub smartfona w domu. iPresso posiada rozwiązania umożliwiające komunikację dostosowaną do lokalizacji danego klienta, a nawet warunków pogodowych i innych danych z rynku i świata. Dlatego jeśli np. chcesz zachęcić swoich klientów do odwiedzenia pobliskiego supermarketu w celu wypróbowania nowego produktu w Twojej ofercie, nic nie stoi na przeszkodzie, żeby to zrobić.
Na podobnej zasadzie możesz zachęcać klientów do pobrania Twojej nowej aplikacji mobilnej lub odwiedzenia nowo otwartego sklepu internetowego. Dzięki automatyzacji marketingu komunikacja offline i online staje się w pełni zintegrowana, a Ty możesz zapewnić użytkownikom tę samą usługę/doświadczenia niezależnie od ich lokalizacji czy używanego urządzenia.
Personalizacja komunikacji
Zebranie i zintegrowanie wszystkich dostępnych danych o klientach (np. wcześniejszych zachowań i interakcji w kanałach online, wcześniejszych działań marketingowych podjętych wobec danej osoby, lokalizacji ulubionego sklepu itp.) pozwala wykorzystać cały potencjał personalizacji. Oto przykład: załóżmy, że chcesz stworzyć scenariusz marketingowy z wykorzystaniem personalizacji i aktualnych danych pogodowych.
Przewidywana prognoza pogody wskazuje, że w Katowicach nadchodzą upały sięgające 30 stopni. Możesz wysłać klientowi powiadomienie na telefon o zbliżonej treści:
“Hej Marek! Zbliżają się upały w Katowicach. Może warto zrobić zapasy Twojego ulubionego napoju [nazwa produktu]? Mamy nadzieję, że przyniesie Ci orzeźwienie!”
Czy nie sądzisz, że taka krótka wiadomość miałaby duże szanse powodzenia? Na tym właśnie polega personalizacja komunikacji – kluczem do sukcesu jest dotarcie do właściwej osoby, z właściwym komunikatem i we właściwym czasie. A ponieważ wszystko jest zautomatyzowane, to tak naprawdę wystarczy opracować dobry scenariusz MA! Co więcej, nasz system może również zbierać dane z zewnętrznych źródeł (pogoda to tylko przykład, możemy zebrać dane z niemal każdego publicznie dostępnego źródła, np. dotyczące aktualnego poziomu inflacji).
Automatyzacja codziennych działań
Wreszcie należy wspomnieć o chyba najbardziej oczywistym zastosowaniu marketing automation, czyli o automatyzacji różnego rodzaju powtarzalnych codziennych czynności i zadań. Dzięki MA możesz łatwo zautomatyzować:
- informowanie klientów o nowościach w Twojej ofercie,
- dystrybuowanie kodów promocyjnych i voucherów,
- przeprowadzanie konkursów i akcji specjalnych,
- gromadzenie i analizę danych o klientach z różnych źródeł (np. ze stron internetowych, formularzy kontaktowych, aplikacji mobilnych, mediów społecznościowych, a nawet call center),
- mierzenie skuteczności prowadzonych działań i raportowanie wyników.
To oczywiście nie wszystko! Zapoznaj się z pełną listą funkcji iPresso i zobacz, jak możemy sprawić, by Twoja codzienna praca była szybsza i bardziej skuteczna.
Jak jeszcze możesz wykorzystać marketing automation w FMCG?
Z pomocą naszej platformy możesz realizować całą masę możliwych działań i scenariuszy. Oto kilka przykładów:
- kierowanie ruchu do sklepów stacjonarnych,
- informowanie o nowych produktach w ofercie,
- przeprowadzanie ankiet satysfakcji i zadawanie konkretnych pytań (np. o nowy smak oferowanego napoju),
- pozyskiwanie stałych klientów poprzez przypominanie im o konieczności uzupełnienia zapasów,
- komunikowanie się z klientami poprzez preferowane przez nich kanały, nawet WhatsApp,
- integrowanie akcji specjalnych z linią produkcyjną (np. druk unikalnych kodów produktowych na każdym opakowaniu).
Podsumowanie: jak marketing automation pomaga firmom FMCG
Czas na krótkie podsumowanie. Automatyzacja marketingu może pomóc Twojej firmie na wielu różnych poziomach. Główne zastosowania, o których warto pomyśleć w sektorze FMCG to:
- budowanie i optymalizacja bazy klientów,
- prowadzenie bezpośredniej, spersonalizowanej komunikacji z klientami (w tym rekomendacji produktowych),
- gromadzenie dokładniejszej wiedzy o klientach i ich zachowaniach,
- przeprowadzanie akcji specjalnych, eventów i promocji,
- automatyzacja powtarzalnych czynności,
- utrzymywanie stałego kontaktu ze wszystkimi odbiorcami (odbiorcami (nie tylko konsumentami, ale również sklepami, dystrybutorami i hurtowniami)
- koordynowanie współpracy z agencjami marketingowymi i zespołami marketingowymi na całym świecie.
Tak naprawdę marketing automation w FMCG sprowadza się do tego prostego równania:
Chcesz wiedzieć więcej? To wspaniale! Zachęcamy Cię do zapoznania się z naszą podstroną dla firm FMCG. Umożliwi Ci ona kontakt z nami w przypadku jakichkolwiek dodatkowych pytań. Chętnie umówimy się również na spotkanie online z Twoim zespołem. FMCG to jeden z naszych sektorów enterprise, co oznacza, że każde wdrożenie naszej platformy jest szyte na miarę Twoich potrzeb i oczekiwań. Chętnie przeprowadzimy Cię przez cały proces!
Odpowiedz