WhatsApp to znacznie więcej niż tylko prosty komunikator do codziennych rozmów z rodziną i przyjaciółmi. To ważne narzędzie komunikacyjne, coraz chętniej wykorzystywane przez różnego rodzaju firmy do pozostawania w kontakcie z klientami. Co powinieneś wiedzieć na temat WhatsAppa? I jak możesz wykorzystać to narzędzie do ulepszenia komunikacji ze swoimi odbiorcami? Czas poznać odpowiedzi na te pytania!
Jak wynika z badania Digital 2022, WhatsApp ma ponad 2 miliardy użytkowników, co czyni tę aplikację, jednym z najpopularniejszych narzędzi komunikacyjnych na świecie. Użytkownicy średnio spędzają prawie 19 godzin miesięcznie, korzystając z tego narzędzia. Najbardziej aktywne kraje to Indonezja, Brazylia i Argentyna (choć WhatsApp jest dostępny w ponad 180 krajach):
Dlaczego WhatsApp jest tak popularny?
Na popularność WhatsAppa ma wpływ kilka elementów:
- Łatwość obsługi: ten komunikator jest naprawdę intuicyjny, nawet dla mniej doświadczonych użytkowników. Liczba opcji jest ograniczona do tych naprawdę przydatnych, więc nie trzeba poświęcać dużo czasu na naukę obsługi tego komunikatora.
- Komunikacja oparta na sieci: WhatsApp przydaje się, jeśli chcesz pozostać w kontakcie ze znajomymi i rodziną mieszkającymi w innych krajach. Ponieważ ten komunikator korzysta z danych internetowych, nie ma żadnych kosztów po stronie operatora komórkowego. Jeśli zatem masz rodzinę mieszkającą w Australii, dzwonienie do niej przez WhatsApp jest znacznie tańsze w porównaniu do zwykłych rozmów telefonicznych.
- Wiele formatów: WhatsApp oferuje więcej niż tylko wiadomości tekstowe. Poprzez WhatsApp można wysyłać zdjęcia, animacje, linki i załączniki. Istnieje również ogromne repozytorium emotikonek, gifów i naklejek na różne okazje, dzięki którym komunikacja jest bardziej wciągająca.
- Grupy: Czy chcesz pozostawać w kontakcie z wieloma osobami jednocześnie? A może co tydzień masz spotkanie grupy piłkarskiej? Wszystko, co musisz zrobić, to utworzyć grupę i dodać uczestników, i to wszystko! Teraz bez problemu porozumiesz się z kilkudziesięcioma, a nawet setkami osób naraz.
Popularność i elastyczność WhatsAppa nie uszła uwagi świata biznesu. Nie minęło dużo czasu, a WhatsApp zdecydował się na włączenie rozwiązania dla firm do swojej oferty. Tak powstał WhatsApp Business.
WhatsApp Business – pozostań w kontakcie z klientami
Jeśli prowadzisz firmę, z pewnością chcesz korzystać z efektywnych i elastycznych form komunikacji, aby pozostawać w kontakcie z klientami, szczególnie tymi regularnymi. Taki jest główny cel WhatsAppa. Firmy mają tutaj do dyspozycji dwie opcje:
- WhatsApp Business App – to prostsze rozwiązanie głównie dla małych i średnich firm, które chcą samodzielnie prowadzić rozmowy z klientami.
- WhatsApp Business Platform – ta platforma jest bardziej złożona i WhatsApp kieruje ją przede wszystkim dla dużych firm, które chcą prowadzić komunikację masową w sposób zautomatyzowany.
WHATSAPP BUSINESS APP
Mając tę aplikację, możesz stworzyć profil firmy i ustawić automatyczną wiadomość powitalną dla każdego, kto do Ciebie napisze. Oto jak wygląda taki profil:
Pomoże Ci on zaprezentować firmę użytkownikom WhatsAppa. Do dyspozycji masz następujące możliwości:
- dodanie nazwy firmy i jej logo,
- określenie branży, w jakiej działasz,
- uzupełnienie godzin otwarcia,
- dodanie katalogu produktów.
Oprócz tego możesz skorzystać z trzech dodatkowych rozwiązań, które jeszcze bardziej ułatwią komunikację:
- Away messages (powiadomienia o nieobecności przydają się, gdy jesteś na zwolnieniu lekarskim lub na urlopie i chcesz o tym poinformować swoich klientów).
- Quick replies (szybkie odpowiedzi przychodzą z pomocą, jeśli Twoi klienci często zadają te same pytania, możesz ustawić automatyczne odpowiedzi, abyś nie musiał za każdym razem pisać odpowiedź od nowa).
- Labels (etykiety pozwalają organizować i filtrować ważne rozmowy, tak aby nie zginęły w gąszczu innych wiadomości).
Aplikacja pozwala ponadto sprzedawać produkty za jej pośrednictwem i łatwo informować o promocjach i wydarzeniach specjalnych (bardzo przydatne funkcje dla sklepów internetowych). I co najważniejsze – aplikacja WhatsApp Business App jest dostępna za darmo!
WHATSAPP BUSINESS PLATFORM
Ta platforma jest przeznaczona głównie dla największych graczy. Największa różnica między App i Platform tkwi w możliwościach integracji. Platforma wykorzystuje interfejs API do integracji z Twoimi rozwiązaniami IT, aby usprawnić komunikację masową. Ten produkt umożliwia wykorzystanie interaktywnych CTA, dynamicznych list produktów, elementów multimedialnych, retargetingu, upsellingu i cross-sellingu oraz pełnej obsługi klienta.
Ten produkt jest wart Twojej uwagi, pod warunkiem, że będziesz w stanie wykorzystać jego potencjał. Musisz być jednak przygotowany na pewną inwestycję, ponieważ ta wersja WhatsApp dla firm jest płatna, a każda firma otrzymuje indywidualnie przygotowaną ofertę – na stronie WhatsApp nie ma podanych żadnych kosztów.
Czy WhatsApp dla firm to dobry pomysł? Tak!
Bez wątpienia warto rozważyć tę platformę jako nowe narzędzie komunikacji dla Twojej firmy. Najważniejszy powód jest oczywisty – większość Twoich klientów i tak już korzysta z tego komunikatora! Co więcej, jak wynika z naszego doświadczenia, komunikacja z klientami za pośrednictwem WhatsApp może być naprawdę skuteczna – open rate, czyli współczynnik otwarć wiadomości wysyłanych w ten sposób często przekracza 95%!
Jeśli nigdy nie korzystałeś z WhatsApp dla firm, zacznij od wersji App, a w miarę jak Twoje potrzeby będą rosnąć, możesz przejść na wersję Platform.
KTO POWINIEN KORZYSTAĆ Z WHATSAPP DLA FIRM?
Najprostsza odpowiedź to każdy, kto chce pozostawać w kontakcie z klientami przy wykorzystaniu tego narzędzia. W praktyce WhatsApp dla firm sprawdzi się w następujących rodzajach biznesów:
- Firmy lokalne (punkty usługowe, kliniki, hotele, sklepy, salony samochodowe itp.),
- sklepy internetowe,
- firmy usługowe (zarówno B2B, jak i B2C, ale jednak to rozwiązanie głównie dla tych drugich),
- firmy SaaS.
Zintegruj WhatsAppa z iPresso
Jeśli zastanawiasz się nad wdrożeniem WhatsAppa w swojej firmie, to mamy dla Ciebie dobrą wiadomość! Od niedawna możesz zintegrować ten komunikator z naszą platformą. Pomożemy Ci stworzyć spersonalizowane i zautomatyzowane wiadomości (w oparciu o scenariusze konwersacji i automatyzacji), abyś mógł do maksimum wykorzystać każdą konwersację. Nasza platforma jest wyposażona w zaawansowany, ale intuicyjny kreator, który pozwoli Ci budować i dostosowywać określone scenariusze i komunikaty dla klientów przychodzących z różnymi zapytaniami:
Jak pewnie się domyślasz, mamy też moduł analityczny. Pomaga on analizować rozmowy z odbiorcami i mierzyć skuteczność Twojej firmy w tym kanale. W ten sposób nic nie umknie Twojej uwadze i możesz łatwo zobaczyć, gdzie warto wprowadzić pewne zmiany lub ulepszenia.
Chcesz wiedzieć więcej? Doskonale! Najpierw zapraszamy Cię do obejrzenia tego krótkiego filmu wprowadzającego:
Następnie możesz przejść do podstrony poświęconej WhatsApp i dowiedzieć się więcej. Jak zawsze zapraszamy Cię do rozpoczęcia darmowego okresu próbnego – bez żadnego ryzyka przekonasz się, czy iPresso to dobre rozwiązanie dla Twojej firmy.
Odpowiedz