Nowoczesne technologie cyfrowe wywierają silny wpływ na zachowania zakupowe Polaków, zarówno jeżeli chodzi o kupowanie online, jak i w sklepach tradycyjnych – wynika z raportu Koniec ery dwóch światów. Wpływ narzędzi cyfrowych na zakupy Polaków 2019 opracowanego przez Deloitte.
Według analizy Deloitte, narzędzia cyfrowe są wykorzystywane podczas niemal dwóch na trzy wizyty w sklepach tradycyjnych – tzw. wskaźnik wpływu cyfrowego wynosi w Polsce 60%. Konsumenci sięgają po technologie cyfrowe zarówno przed zakupami (74%), w ich trakcie (42%), jaki i po ich dokonaniu (18%). Jeden na trzech klientów korzysta z takich urządzeń zarówno przed, jak i po dokonaniu transakcji.
Wpływ technologii cyfrowych jest największy wśród klientów z miast o liczbie ludności przekraczającej 500 tys. mieszkańców (62%). Najniższe wskaźniki odnotowano wśród mieszkańców miast liczących poniżej 20 tysięcy osób.
Wskaźnik wpływu cyfrowego osiąga najwyższe wartości wśród najmłodszych grup konsumentów (w grupach 18-20 lat i 21-24 lat wynosi on 71%). Wśród starszych grup odsetek ten systematycznie spada – w grupie 65-70 lat wynosi on tylko 38%.
Biorąc pod uwagę kategorię produktów, najwyższe odsetki wpływu cyfrowego odnotowano w przypadku elektroniki (68%), a także zdrowia, mebli, rozrywki i motoryzacji. Najniższe wartości tego wskaźnika związane są z zakupami odzieży i żywności.
Pierwszym etapem wykorzystania urządzeń cyfrowych w przypadku procesu zakupowego są poszukiwania informacji i inspiracji. Największą wartość stanowi tu możliwość szybkiego znalezienia informacji o produktach (25%) oraz porównanie produktów i ich cen (26%). Konsumenci wskazywali też na możliwość uzyskania informacji o dostępności danego produktu w sklepie tradycyjnym lub online.
Źródłem informacji są przeważnie strony internetowe (48%). Jeden na pięciu respondentów poszukuje informacji za pomocą wyszukiwarek internetowych, a 8% szuka inspiracji w social mediach.
Odpowiedz